Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Färskhet i frön, akleja, purpurklätt
          Rihane
          Inlägg 16-03-2011, 17:38
          Länk hit: #1

Gäster

Samlade på mig frön i höstas och trodde jag sått allt som skulle sås men nu hittade jag en samling till.
          Undrar om det är för sent att så nu eller/och om det går att vänta till hösten/januari att så:
          • Liten akleja, Aquilega eclerata
          • Purpurklätt
          • Flocknäva

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Crazy4Flowers
          Inlägg 16-03-2011, 17:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Akleja: Så på växtplatsen, 1/2-1 cm djupt, på hösten. Eller tidigt på våren i bänk. Fröet gror sakta och ojämnt, enligt Runobergs fröer.

Aquilegia ecalcarata
          Stratifieras - Dessa frön behöver köldbehandlas för att gro. Gör så här: Så fröerna som vanligt och ställ sådden varmt i 2-3 veckor. Ställ sedan sådden kallt, bäst är 3 C men kylskåpstemperatur kan duga, i 4-6 veckor eller tills fröerna grott. Enligt Rara Växter

Purpurklätt
          Normalsådd - Fröet bör täckas med ett jordlager som motsvarar dubbla fröets tjocklek.
          Optimal groningstemperatur 18 C, enligt Rara Växter

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Rihane
          Inlägg 16-03-2011, 17:53
          Länk hit: #3

Gäster

Okej, thanks.gif
          Då väntar jag med aklejan till hösten/januari och tar och sår purpurklätten i nästa såomgång i april.
          Flocknävan tror jag också att jag väntar till hösten/januari med.
          Inget av det ska väl då kanske kräva färska frön.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-03-2011, 20:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Finns ingen anledning att vänta? Så o ställ ut nu det blir perfekt:)

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-03-2011, 21:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Precis, så aklejfröna nu och om du är osäker på stratifieringen så kan du så nu och låt krukan stå en dag inne och ställ sedan ut det i skyddat läge, gärna lite skuggigt och med något som gör att andra frön inte kan bosätta sig där (t ex lite fiberduk). Har du snö kan du skyffla över.

När det blir varmare så får du bara komma ihåg att inte låta krukorna torka ut.

Vet du att de inte behöver stratifieras så kan du så inne om du vill det...

De andra kan du så inne nu om du vill eller på samma sätt som aklejfröna.

Aklejan kommer inte att blomma första året så om du väntar till i höst med att så kommer du att förlora ett helt år.
          Purpurklätten är tvåårig och bildar i är en bladrösett och kommer blomma nästa år.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Rihane
          Inlägg 16-03-2011, 23:32
          Länk hit: #6

Gäster

Tror jag gör som ni föreslår. (Trodde jag var för sent ute)Sår nog och ställer ut dom närmaste dagarna. tummenupp.gif

Är varm anhängare av fiberduk. Har redan lite sådder ute, under fiberduk. Bla 3 st småplantor i varsin kruka av Aquilega viridiflora, Grönakleja ‘chocolate Soldier’ som jag sådde i januari 2010. Till min förvåning såg jag igår att det verkar vara liv i dom.

Tanken på att ställa in krukor i kylskåpet är en liten gräns för mig som jag inte korsar. Däremot har jag en liten plastburk med en plastpåse med sådder mellan fuktat papper ståendes i kylskåpet. Har förstått så sent som den senaste månaden att jag kanske har missförstått det där med stratifiering, att det inte är krukor med jord man ställer in utan frön i sand eller vermiculite(staving?) som man ställer in i kylskåpet. Men även det känns som en gräns jag inte vill gå över.

Återigen tack för alla svar. Visste inte att purpurklätten var bienn. Plockade fröna på en allmänning nedanför en skogsdunge och tänkte att det måste vara mycket livskraft i den växten.

Citera
          Peztis
          Inlägg 17-03-2011, 07:52
          Länk hit: #7

Medlem

Stratifiering behöver inte alls innebära att man ställer in en hel kruka med jord och allt i kylskåpet utan kan mycket väl göras så som du skrev: med fuktat hushållspapper eller vermiculite. Tänk bara på att det ibland händer att det börjar gro i kylskåpet och då kasnke det kan vara svårt att se det om det ligger mellan papperen.
          Jag tycker inte att det känns det minsta äckligt att ha krukor alt påsar för stratifiering i kylen - det måste ju så klart förslutas väl.
          Tror jag har långt äckligare saker där... biggrin.gif

--------------------

Citera
          Rihane
          Inlägg 17-03-2011, 18:01
          Länk hit: #8

Gäster

Problemet med sådden mellan papper är att se till att det inte möglar. Brukar lufta den lite då och då.

Finns det inte något i jord som man ska se upp med så att det inte kommer i födan?

Men anledningen till att jag inte ställer in en väl försluten kruka i kylskåpet är främst att jag har ett barn.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-03-2011, 20:13
          Länk hit: #9

Medlem

Inte egentligen..en väl /i platpåse försluten frösådd i kyl gör ingen skada..jordbakterier man är mest rädd för är de som orsakar stelkramp.. då ska jorden in i kroppen, in i ett sår.. tror inte det händer med sådder så ofta.
          Min son lever iaf smile.gif whistling.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Rihane
          Inlägg 18-03-2011, 09:35
          Länk hit: #10

Gäster

giggle.gif
          Jag är inte värre än att jag kan tänka om. Tål i allafall att ha i bakhuvudet som en möjlighet.
          Blir det inte mycket sådder då i kylskåpet? Tänker på alla krukor som jag har ståendes i ute.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-03-2011, 11:51
          Länk hit: #11

Medlem

Egentligen verkar du inte ha det problemet eftersom du trodde det var för sent = för varmt ute, bör du ju bo betydligt längre söderut än jag.Köldstratifiering innebär +4 till -4 grader under perioder av dygnet.
          Dvs normala" vår temperaturer nattetid.Utomhus.Massor av minus , då händer inte ett nå med fröna..så ingen fara om det händer heller

Det fungerar alltså utmärkt att så och ställa sådderna ute i fuktad såjord med löst pådragen plastpåse runt mot fåglar o annat nyfiket.I alla fall söder om jämtland smile.gif
          Anledning till att så o stratifiera i kylskåp var i mitt fall att jag villa bli av med kylperioden snabbt redan i januari, att jag har belysning inne , samt att jag vill ha utplanteringsbara växter i maj så de hinner etablera sig i z 5-6 innan första frost som kan komma i augusti.Efter det att min man micrat en sådd i tron att det var mat skaffade jag ett separat kylskåp för mina sådder smile.gif crazy.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 18-03-2011, 11:52

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 18-03-2011, 12:20
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

rotfl.gif den var kul!!! Jag har många fröer i kylskåpet "sådda" i papper nerstoppat i en stor zip påse, man får kika till dom någon gång i veckan och när dom börjat att gro stoppar man ner dom i kruka.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Rihane
          Inlägg 18-03-2011, 12:27
          Länk hit: #13

Gäster

Micrade sådder blink.gif

CITAT
          Köldstratifiering innebär +4 till -4 grader under perioder av dygnet.

Jaha, tack så mycket. Hjälper mig jättemycket. Ska tänka om. Har konstaterat sedan tidigare att så på hösten och ställa ut är vanskligt då flera sådder hinner gro och dö under vintern här där jag bor. Har börjat med att så perenner i januari och ställt ut dom för jag har läst att det gör somliga.
          Att få ställa ut en del av sådderna är något jag väljer, när det står att det går, för då blir det mer plats för andra sådder inne.

Jättebra råd och förklaringar till varför man ska göra på ett visst sätt. tummenupp.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-03-2011, 12:52
          Länk hit: #14

Medlem

Har man ett tjockt snötäcke brukar tempen hålla sig bra under snön, fast numer är det ju -30 här uppe långa perioder jan-feb. så då står det ju bara stilla i fröets omsättning även under snön .
          Köldstratifieringen gör att vissa groningshämmare som finns i fröet försvinner, dessa finns där för att fröet inte ska gro för tidigt o dö.Har man plats kan man naturligtvis ta in sådderna efter 4-6 veckor utomhus.
          Ett fåtal fröer tex släktet aconitum/stormhattar samt några till vill ha variationer som är lite kallare med ett par minusgrader till, samt växlande temp minus och plusgrader.
          Ett par sorter kräver ganska långa kylperioder blad dem arter i släktet Penstemoner, upp till 12 veckor.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Rihane
          Inlägg 18-03-2011, 13:05
          Länk hit: #15

Gäster

Nu började det snöa under tiden jag sådde aklejan och purpurklätten. Ska ställa ut krukorna imorgon tillsammans med det jag sådde i januari. Dom för stå inne och suga åt sig vätska till dess.
          Ska bli kul att se hur det blir.

Tänker spara undan tåten

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-03-2011, 18:36
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Rihane @ 17-03-2011, 18:01) *
          ...jag har ett barn.

Har jag med! Men som sagt, står de i väl förslutna påsar så är det inget äckligt.

--------------------

Citera
          myy
          Inlägg 11-09-2011, 15:42
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem nr: 9 398

Är jorden kring fröerna värre än allt barn stoppar i sig på lekplatser och förskolor?

Citera
          Rihane
          Inlägg 11-09-2011, 16:40
          Länk hit: #18

Gäster

Fick den här tåten liv igen?
          Föräldrar är inte alltid helt logiska i sin oro över sina barn, att jag inte är det medges.

Tillägger, för den intresserade, att både aklejan och purpurklätten grodde och har gett små plantor.
          Det var således inte försent ,vilket jag fick svar på i tåten att det inte var.

Tack alla för all hjälp och tips. tummenupp.gif

Citera
          hs04290
          Inlägg 07-11-2011, 23:51
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 25 999

Jag som sysslar med graviditeter o sånt proffessionellt förstår inte alls vad ni småbarnsföräldrar är rädda för. Jord är inte direkt farligt. Kan dock vara det om man har katter med toxoplasma runt sig, och påtar mkt i den smittade jorden just under graviditeten. Men näre barnen väl kommit ut? Låt dem gräva! Under 15 år har jag inte mött ngt fall av sådan smitta. Låt oss vara trygga i landet (o kanske ha vissa frösådder i kylskåpet! rolleyes.gif

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-11-2011, 01:23
          Länk hit: #20

Gäster

Det fanns bra alternativ till att stoppa in sådderna i kylskåpet som jag använde mig av istället.
          Troligtvis kommer jag även i fortsättningen hitta tusen skäl för att inte sätta in dom där wink.gif . (Några kan man utläsa ur själva tråden)

För den intresserade uppdaterar jag med att några plantor av purpurklätt och akleja har jag planterat där jag vill ha dom och några får stå kvar i barnkammaren under vintern. "Barnkammaren" kommer få lite fiberväv över sig.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon