Det handlar ju inte om att bara sluta äta
socker.
Spannmål omvandlas ju till socker, efter att man ätit det. Därför bör man undvika bröd. Istället för att ta en ostmacka med bröd, smör och ost, så tar man en ostskiva med smör.
Detsamma gäller för andra kolhydratstinna produkter.
Jag håller med Anma, Stintan och Anki på Öland. Det är kombinationen kolhydrater och fett som är boven i dramat. Värsta tänkbara måltid, som jag kommer på just nu, är väl hamburgare med svampigt vitt bröd och död potatis friterad i olja, som sköljs ned med ett stort glas läsk.

Började själv utesluta kolhydrater i möjligaste mån för ngr år sedan. Den gamla vanliga sanningen med att äta mindre och röra sig mer fungerade inte längre, eftersom jag inte längre är särskilt rörlig, pga div åkommor.
Det fungerar. Jag är lättare, men framförallt har mitt allmäntillstånd förbättrats. (Dock inte åkommorna

)
Har tjatat på min gube, som har diabetes typ 2, i flera år att lägga om kosten, men det har varit som att hälla vatten på en gås. Han har varit fast i dietisternas råd, att man måste äta kolhydrater för att kroppen och knoppen ska fungera.
Häromveckan skedde ett under. Han träffade en trevlig dam, som också har diabetes, på sjukgymnastiken. Hon lever enligt LCHF-metoden sedan några månader tillbaka och hon lånade honom boken
Fettskrämd, av Lars-Erik Litsfeldt. ................
Nu utesluter vi kolhydrater i möjligaste mån båda två. Vi får väl se om det får bukt med hans diabetes.
Men en sak är säker; det är rätt skönt att leva enligt pricipen:
Ät allt som tidigare var förbjudet. Bearnaissås, massor med bacon och ägg, och smör och grädde.