Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fettskräck, Så blev fett farligt - och nyttigt igen
          Anma
          Inlägg 22-03-2011, 12:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Så blev fett falrigt och nyttigt igen
          Det började med en bluff

Personligen mår jag mycket bättre av att låta bli spannmål, men ner i vikt har jag inte gått nämnvärt. Kanske för att jag inte äter så mycket fett som jag kanske borde.

Citera
          10 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          gnon49
          Inlägg 22-03-2011, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Jadu, vad skall man tro. Är själv förtjust i fet mat och än har jag inte mått dåligt eller fått några men vad jag vet. Men lagom är väl bäst även när det gäller fett.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-03-2011, 12:28
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (gnon49 @ 22-03-2011, 12:22) *
          Jadu, vad skall man tro. Är själv förtjust i fet mat och än har jag inte mått dåligt eller fått några men vad jag vet. Men lagom är väl bäst även när det gäller fett.

Jag har min egen lilla teori, det är mycket snabba kolhydrater (socker) i samband med fett som är boven till välfärdssjukdomarna.

Citera
          Vippan
          Inlägg 22-03-2011, 12:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Jag äter en blandad kost och motionerar mycket det funkar bra för min kropp har aldrig haft övervikt,boven till all övervikt är att vi inte rör på oss tillräckligt.

Citera
          Iren
          Inlägg 22-03-2011, 12:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:28) *
          Jag har min egen lilla teori, det är mycket snabba kolhydrater (socker) i samband med fett som är boven till välfärdssjukdomarna.

Ja det kan jag tro med, kolhydrater är ju socker så.... Med en diabetiker i familjen så får man en annan syn på det hela...

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          Anma
          Inlägg 22-03-2011, 12:45
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (irdalen @ 22-03-2011, 12:38) *
          Ja det kan jag tro med, kolhydrater är ju socker så.... Med en diabetiker i familjen så får man en annan syn på det hela...

Precis.
          Gubben fick ny medicin som gjorde att hans sockervärden gick upp till runt 20. Fast han slutade med medicinen gick värdena inte ner. Efter en månads kämpande med motion och regelbundna mattider sa vi att nu är det stenhårt bort med kolhydrater för hans del ett tag. På en vecka gick värdena ner till 7-8, efter två veckor låg han under 6 en till två timmar efter måltid!
          Nu äter han inte lika strikt, men bara långsamma kolhydrater och värdena ligger lågt ännu.

Som bonus mår jag mycket bättre i magen.

CITAT (Vippan @ 22-03-2011, 12:38) *
          Jag äter en blandad kost och motionerar mycket det funkar bra för min kropp har aldrig haft övervikt,boven till all övervikt är att vi inte rör på oss tillräckligt.

Säger inte att det är så i ditt fall, men man kan ha höga kolestrolvärden även om man är smal.
          Dessutom låter det som att du inte ärter mängder med snabba kolhydrater.

Redigerat av Anma: 22-03-2011, 12:46

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-03-2011, 12:49
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vi är många som har den teorin flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Iren
          Inlägg 22-03-2011, 13:16
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Det var intressant Anma! Ja det finns nog en del (läs mycket) att göra på det området med kolhydrater!

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          Carl
          Inlägg 22-03-2011, 13:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Jag är en enkel man och tror enkla samband. Stoppar man i sig mer energi än vad som man gör av med så går man upp. Enkel mattematik !

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 22-03-2011, 13:25
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Carl @ 22-03-2011, 13:22) *
          Jag är en enkel man och tror enkla samband. Stoppar man i sig mer energi än vad som man gör av med så går man upp. Enkel mattematik !

Jag gillar din enkla matematik, Carl, jag tror vi tenderar att krångla till saker alldeles för mycket!

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 22-03-2011, 13:25
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Carl @ 22-03-2011, 13:22) *

Det handlar inte bara om vikt! Det handlar om hur kroppen mår. En smal kropp kan också må dåligt på grund av fel mat.

Jag lovar dig att man mår skitdåligt av att endast äta 1500 kalorier socker. Men det är trots allt bara 1500 kalorier.

Redigerat av Anma: 22-03-2011, 13:27

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 22-03-2011, 13:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Anma @ 22-03-2011, 13:25) *
          Det handlar inte bara om vikt! Det handlar om hur kroppen mår. En smal kropp kan också må dåligt på grund av fel mat.

Jag lovar dig att man mår skitdåligt av att endast äta 1500 kalorier socker. Men det är trots allt bara 1500 kalorier.

Det tror jag Carl tog för givet också, att fet totala energiinnehållet inte bara består av vingummi eller nåt sånt.
          Tror annars han har rätt, om man förutsätter att vi i allmänhet har en varierad kost.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 22-03-2011, 13:52
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 22-03-2011, 13:45) *
          Det tror jag Carl tog för givet också, att fet totala energiinnehållet inte bara består av vingummi eller nåt sånt.
          Tror annars han har rätt, om man förutsätter att vi i allmänhet har en varierad kost.

Jag har en väldigt varierad kost utan socker och spannmål. smile.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-03-2011, 14:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Att socker är boven till mycket tror jag också. Vi får nog i oss mer än vad som är hälsosamt när det gäller socker. Tror inte fet mat är någon hälsorisk så länge man ser till att förbruka den. Och att det inte är skräpmat man skyfflar i munnen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Carl
          Inlägg 22-03-2011, 16:55
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Om man ska få sig för mycket socker så är det faktorer som spelar in. Det första är sockerhalten. Det andra är mängden. Är säker på att alla vet vilka födoämnen som innehåller mycket Typ flingor godis bakverk krämer läsk glass osv. Dessa livsmedel har hög sockerhalt och tenderas att ätas i större kvantiteter. Mycket lätt att undvika om man vill. Sen att det finns produkter med lägre sockerhalt men dom äts ofta i mindre kvantiteter. Pålägg mjölk osv

Men jag antar att ni övriga på forumet är samma idiot som jag. Vem faan längtar efter en ramlösa och salladsblad inte jag i alla fall, Jag längtar efter en öl en korvbit eller ostbit kanske en bit godis. Se är det upp till alla att skylla på att inte vet. Nu går jag och tar mig en ost bit

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-03-2011, 17:06
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Anma @ 22-03-2011, 13:52) *
          Jag har en väldigt varierad kost utan socker och spannmål. smile.gif

tummenupp.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 22-03-2011, 18:19
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Jag tycker att sådana artiklar är dåliga eftersom den inte riktar sig inte till någon. Självklart handlar det också om hur man förbränner fettet - stillasittare eller fysiskt tränande behöver äta olika mycket fett.

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          Red Top
          Inlägg 22-03-2011, 18:48
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det handlar ju inte om att bara sluta äta socker.

Spannmål omvandlas ju till socker, efter att man ätit det. Därför bör man undvika bröd. Istället för att ta en ostmacka med bröd, smör och ost, så tar man en ostskiva med smör.

Detsamma gäller för andra kolhydratstinna produkter.

Jag håller med Anma, Stintan och Anki på Öland. Det är kombinationen kolhydrater och fett som är boven i dramat. Värsta tänkbara måltid, som jag kommer på just nu, är väl hamburgare med svampigt vitt bröd och död potatis friterad i olja, som sköljs ned med ett stort glas läsk.

Började själv utesluta kolhydrater i möjligaste mån för ngr år sedan. Den gamla vanliga sanningen med att äta mindre och röra sig mer fungerade inte längre, eftersom jag inte längre är särskilt rörlig, pga div åkommor.

Det fungerar. Jag är lättare, men framförallt har mitt allmäntillstånd förbättrats. (Dock inte åkommorna smile.gif )

Har tjatat på min gube, som har diabetes typ 2, i flera år att lägga om kosten, men det har varit som att hälla vatten på en gås. Han har varit fast i dietisternas råd, att man måste äta kolhydrater för att kroppen och knoppen ska fungera.

Häromveckan skedde ett under. Han träffade en trevlig dam, som också har diabetes, på sjukgymnastiken. Hon lever enligt LCHF-metoden sedan några månader tillbaka och hon lånade honom boken Fettskrämd, av Lars-Erik Litsfeldt. ................

Nu utesluter vi kolhydrater i möjligaste mån båda två. Vi får väl se om det får bukt med hans diabetes.

Men en sak är säker; det är rätt skönt att leva enligt pricipen: Ät allt som tidigare var förbjudet. Bearnaissås, massor med bacon och ägg, och smör och grädde. Bifogad bild

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anma
          Inlägg 22-03-2011, 18:56
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Carl @ 22-03-2011, 16:55) *
          Om man ska få sig för mycket socker så är det faktorer som spelar in. Det första är sockerhalten. Det andra är mängden. Är säker på att alla vet vilka födoämnen som innehåller mycket Typ flingor godis bakverk krämer läsk glass osv. Dessa livsmedel har hög sockerhalt och tenderas att ätas i större kvantiteter. Mycket lätt att undvika om man vill. Sen att det finns produkter med lägre sockerhalt men dom äts ofta i mindre kvantiteter. Pålägg mjölk osv

Men jag antar att ni övriga på forumet är samma idiot som jag. Vem faan längtar efter en ramlösa och salladsblad inte jag i alla fall, Jag längtar efter en öl en korvbit eller ostbit kanske en bit godis. Se är det upp till alla att skylla på att inte vet. Nu går jag och tar mig en ost bit

Ost är jättebra! Jag äter massor med ost. maken med sin diabetes också. smile.gif

Vi vill inte vara helt utan bröd så vi tar några skivor finncrisp var om dagen med massa god ost och korv. Mycket kolhydrater per 100g, men väldans lite per skiva. Tur att vi gillar dem också. smile.gif

CITAT (Fjortispower @ 22-03-2011, 18:19) *
          Jag tycker att sådana artiklar är dåliga eftersom den inte riktar sig inte till någon. Självklart handlar det också om hur man förbränner fettet - stillasittare eller fysiskt tränande behöver äta olika mycket fett.

De riktar sig till alla, precis som de fettfria dieterna och livsmedelverkets råd alltid gjort. smile.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 22-03-2011, 19:07
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag tror också att snabba kolhydrater och fett är den sämsta kombinationen.

Frågan är då om någon provat att äta kost utan både snabba kolhydrater och fett?

Citera

10 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 04:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon