Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tomatillo sticklingar?, Köpes
          Smarterchild
          Inlägg 05-04-2011, 21:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

Jag har sått två omgångar frön av den vanliga gröna tomatillon från Impecta utan att lyckas få upp nån help.gif
          Börjar kännas stressigt med att köpa/så nya frön eftersom de inte lär hinna utveckla frukt innan frosten kommer.

Är det nån som vet om man kan köpa sticklingar nånstans? Har hört att de är ganska lättrotade, är det någon på odla som kan tänka sig sälja en eller två sticklingar till mig så köper jag gärna dem!

smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          NiklasTyreso
          Inlägg 20-04-2011, 12:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 27 040

Jag köpte frö från runåbergs och de grodde snabbt och bra. Fina gula blommor.

Man måste ha flera unika individer som korspollinerar varandra för att få frukt, så de är svårare än physalis.

Har du sticklingar från en och samma planta kan de inte pollinera varandra.

/ Niklas

--------------------
          Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!

Citera
          Jultorpet
          Inlägg 23-07-2011, 22:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 12 562

CITAT (Smarterchild @ 05-04-2011, 22:40) *
          Jag har sått två omgångar frön av den vanliga gröna tomatillon från Impecta utan att lyckas få upp nån help.gif

smile.gif

Sådde också den gröna men inget kom upp, den lila däremot gick bra.

Citera
          Österfärneboodla...
          Inlägg 24-07-2011, 21:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 3 692

Jag skulle kunna tänka mig att skicka en stickling från min starkväxande planta. Men hur gör man för att den inte ska skadas i postens hantering? Jag måste ju slicka igen kuvertet.
          Jag bor i södra Gästrikland, är det det långt från ditt hem? Om inte kunde du ju komma och hämta hos mig.

Citera
          Jultorpet
          Inlägg 02-08-2011, 00:15
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Österfärneboodlaren @ 24-07-2011, 22:28) *
          Jag skulle kunna tänka mig att skicka en stickling från min starkväxande planta. Men hur gör man för att den inte ska skadas i postens hantering? Jag måste ju slicka igen kuvertet.
          Jag bor i södra Gästrikland, är det det långt från ditt hem? Om inte kunde du ju komma och hämta hos mig.

Inga problem att skicka växter med Posten. Fuktat papper runt rotänden, platpåse om hela växten/sticklingen, tidningspapper runt påsen och sen i kuvert. Brukar funka jättebra.

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 02-08-2011, 09:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 27 040

CITAT (Jultorpet @ 02-08-2011, 01:15) *
          Inga problem att skicka växter med Posten. Fuktat papper runt rotänden, platpåse om hela växten/sticklingen, tidningspapper runt påsen och sen i kuvert. Brukar funka jättebra.

Tveksam. Tomatillo är lika mjuka som tomatplantor. Jag skulle inte skicka i ett böjbart kuvert.

/ Niklas

--------------------
          Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!

Citera
          Christine D
          Inlägg 02-08-2011, 18:17
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 44 138

Tror nog det är för sent att sätta sticklingar för att kunna få frukt nu. sad.gif Dock kan man ha den inomhus men växten blir ful efter ett tag...

--------------------
          Hälsningar Christine, zon 3

Om jag visste att världen gick under imorgon, skulle jag ändå plantera mitt äppelträd idag.
          Martin Luther King Jr.

Citera
          Jultorpet
          Inlägg 02-08-2011, 22:01
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (NiklasTyreso @ 02-08-2011, 10:50) *
          Tveksam. Tomatillo är lika mjuka som tomatplantor. Jag skulle inte skicka i ett böjbart kuvert.

/ Niklas

Det är inte mina tomatilloplantor i alla fall de är bra mycket stadigare än tomatplantorna.

Jag skickar växter varje vecka på det här sättet, dock inte tomatillo men jag tror inte det är någon fara. Vill man vara säkrare så lägg i ett delat och hopfogat mjölkpaket och sedan i kuvertet då (eller mjölkpaket utan kuvert). Lite mer pyssel med inslagningen men är det bara enstaka försändelser så går väl det också. Själv använder jag inköpta brevpack-askar till de allra ömtåligaste växterna, men hittills i år är det bara en speciell sorts begonia som behövt den förpackningen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 02:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon