Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hej! varför så respektlösa
          aram22
          Inlägg 12-04-2011, 15:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 31 455

hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så. men en sak förstår jag inte varför atiester exempel inte alltid jag säger inte alla men många av dom som är atiester är verkligen respektlösa mot kristna och muslimer om man säger så här alla som tror på gud. varför är det så jag menar kan dom inte bara respektera att folk tror på gud för jag respekterar doms upfatting av livets uppkommelse så frågan är vad finns beviss på att gud inte finns för seriöst tror ni att värden uppståg av sig själv bara så där flups så sprängdes big ban och jorden komm till asså den terorien funkar inte i slut endan jag ber inte folk att tro på kristendomen eller gud men att tänka om lite hur värden uppkomm. evoulestions läran håller inte heller ovaset hur lika vi är aperna här är en länk som kanske kan få er syn på evoulesions läran är endast vad man tror. http://www.apg29.se/index.php?artid=5171 läs kommentera sen . ps förlåt för ett långt inlägg hoppas ni inte misstolkar mig , från en fundersamm ungdom mvh aram smile.gif

Redigerat av aram22: 12-04-2011, 15:09

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 15:10
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det kanske beror på att vi blivit förtryckta av kristendomen de sista 1000 åren

Citera
          aram22
          Inlägg 12-04-2011, 15:55
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 16:10) *
          Det kanske beror på att vi blivit förtryckta av kristendomen de sista 1000 åren

det var ju dom gameldaxa kristna jag tycker att dom var fanatiker och att dom tolkade biblen fel så jag håller med dig rolleyes.gif men så är det inte nu

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-04-2011, 16:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tycker du inte att ämnet redan blivit sönderdiskuterat, aram? Fast du kanske inte har varit här så länge. Beträffande Big bang så finns det en hel del bevis för att något sådant har hänt men det exakta händelseförloppet är inte känt, än så länge. Beträffande evolutionen så finns det också övertygande bevisning, DNA-tekniken har lämnat de senaste bevisen. Det är så bevisat att det i USA har utvecklats en kreationslära där man erkänner evolutionen men samtidigt säger att gud har styrt det hela. Men då stämmer inte bibeln! Intressant intressekonflikt. Beträffande just bibeln så bygger den dels på judarnas tora, dels på en massa historier från Jesu tid. Inget, absolut inget, i den bevisar guds existens eftersom själva bibelns trovärdighet inte är bevisad. Man har bara studerat naturen och livet och sen hittat på hur nån gud skulle fixat det hela, dvs efterkonstruktioner. Tyvärr går det inte att bevisa att gud inte finns, att bevisa en negation är otroligt svårt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          aram22
          Inlägg 12-04-2011, 16:31
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 17:10) *
          Tycker du inte att ämnet redan blivit sönderdiskuterat, aram? Fast du kanske inte har varit här så länge. Beträffande Big bang så finns det en hel del bevis för att något sådant har hänt men det exakta händelseförloppet är inte känt, än så länge. Beträffande evolutionen så finns det också övertygande bevisning, DNA-tekniken har lämnat de senaste bevisen. Det är så bevisat att det i USA har utvecklats en kreationslära där man erkänner evolutionen men samtidigt säger att gud har styrt det hela. Men då stämmer inte bibeln! Intressant intressekonflikt. Beträffande just bibeln så bygger den dels på judarnas tora, dels på en massa historier från Jesu tid. Inget, absolut inget, i den bevisar guds existens eftersom själva bibelns trovärdighet inte är bevisad. Man har bara studerat naturen och livet och sen hittat på hur nån gud skulle fixat det hela, dvs efterkonstruktioner. Tyvärr går det inte att bevisa att gud inte finns, att bevisa en negation är otroligt svårt.

ja men hur förklarar ni då att exempel : varför är en björk vit och svart och inte grön eller svart ??? varför ser alla djur ut som dom gör?? något måste ha skapat allt .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 16:37
          Länk hit: #6

Moderator

CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 17:31) *
          ja men hur förklarar ni då att exempel : varför är en björk vit och svart och inte grön eller svart ??? varför ser alla djur ut som dom gör?? något måste ha skapat allt .

Björken är vit för att reflektera bort solsken. Djuren ser ut som dom gör eftersom det varit fördelaktigt för dem under evolutionen. Deras ungar har helt enkelt överlevt i högre grad, och deras arvsanlag har förts vidare.

Citera
          aram22
          Inlägg 12-04-2011, 16:42
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 17:37) *
          Björken är vit för att reflektera bort solsken. Djuren ser ut som dom gör eftersom det varit fördelaktigt för dem under evolutionen. Deras ungar har helt enkelt överlevt i högre grad, och deras arvsanlag har förts vidare.
          jag ger mig jag kan nog alldrig övertala någon att tro vad jag tror om personen inte vill men jag tror på gud så det är väl upptill mig heller hur?? sen föresten läste du länken ??

CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 17:37) *

men en sak kan ni inte bevissa att gud inte finns

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 16:51
          Länk hit: #8

Moderator

Här är ett intressant citat från länken:

"Den självständigt tänkande människan inser att det är långsökt att tro att en blind utveckling skulle nå fram till den perfekta funktion som både människor och djurs liv är vittne om."

Evolutionen är allt annat än en blind utveckling, och det finns det hur mycket bevis som helst för. Det är en ständig kamp för överlevnad, och bara de bäst lämpade klarar konkurrensen. Inte konstigt att fördelaktiga egenskaper förstärks.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 12-04-2011, 16:52
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Vi kan ju även vända på frågeställningen.
          Varför saknar många kristna och muslimer respekt för ateister samt annan tro än sin egen?

Ni kristna kan aldrig bevisa att gud funnits/finns.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-04-2011, 17:56
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 16:09) *
          hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så.

vem skapade gud ?

varför måste exempel växter föröka sig för att bli fler ?

varför måste djur para sig för att bli fler ?

varför dör människor och andra livsformer på jorden ?

varför har vi naturkatastrofer ?

varför är inte samtliga livsformer på jorden perfekta ?

varför har livsformer på jorden utvecklas ? varför utvecklas livet och andra livsformer på jorden ?

Redigerat av flaxss: 12-04-2011, 17:56

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-04-2011, 18:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Vilken lära är den rätta tro. Tänk om jag väljer fel tro och hamnar i källaren.Kristendomen o Islam har ett gemensamt, dom har låg tolerans mot varandra.
          Finns gud så är han nog mer bekymrad över dom som talar för hans räkning, än dom som inte tror på honom.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          VitaFingrar
          Inlägg 12-04-2011, 18:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 339
          Medlem nr: 36 571

Det är bibeln som är respektlös. Kan inte låta
          människor vara som dom är, utan allt måste ställas mot något omöjligt ideal som
          skapar förtryck och ångest. Om bibeln är guds ord är han fascist i sin rätta mening,
          fascister kommer aldrig att få min respekt.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 12-04-2011, 18:40
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 17:42) *
          men en sak kan ni inte bevissa att gud inte finns

Om man vet hur vetenskap fungerar så vet man också att det är näst intill omöjligt att verkligen bevisa att något inte finns, så ovanstående påstående är rätt meningslöst. Det är t ex precis lika svårt att bevisa att det flygande spagettimonstret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret) eller den Himmelska tekannan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna) inte finns. Däremot är det betydligt enklare att bevisa att något finns - om det nu verkligen finns vill säga! Och trots att många försökt febrilt så har man på flera tusen år hittills inte kunnat lägga fram ett enda hållbart bevis för att gud finns - tycker det talar för sig själv.

Otroligt förvirrad artikel du hänvisar till förresten. Holger Nilsson verkar inte koll på särskilt mycket av det han skriver om. David sammanfattar det ganska bra i sina inlägg i artikelns kommentarsfält.

Citera
          karinc
          Inlägg 12-04-2011, 18:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 41 107

CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 17:10) *
          ...Beträffande Big bang så finns det en hel del bevis för att något sådant har hänt men det exakta händelseförloppet är inte känt, än så länge. Beträffande evolutionen så finns det också övertygande bevisning, DNA-tekniken har lämnat de senaste bevisen. Det är så bevisat att det i USA har utvecklats en kreationslära där man erkänner evolutionen men samtidigt säger att gud har styrt det hela. Men då stämmer inte bibeln! Intressant intressekonflikt...

Tänkte inte lägga mig i er diskussion egentligen, men vill bara påpeka att det INTE finns nån konflikt mellan BigBang och DNAbevisen jämfört med bibeln...Enl. både evolutionsteorin och skapelseteorin uppstod allt i samma ordning! Dvs. först liv i havet, sen fåglar, sen däggdjur o sist människan (kommer inte ihåg alla och kanske sa nån i fel ordning, men bägge har SAMMA ordning.) Så vari ligger intressekonflikten?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-04-2011, 18:56
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jisses hålle Målle lindberg på fortfarande wacko.gif Religiösa fanatiker och sekter ska man akta sig för!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 18:59
          Länk hit: #16

Moderator

CITAT (karinc @ 12-04-2011, 19:55) *
          Tänkte inte lägga mig i er diskussion egentligen, men vill bara påpeka att det INTE finns nån konflikt mellan BigBang och DNAbevisen jämfört med bibeln...Enl. både evolutionsteorin och skapelseteorin uppstod allt i samma ordning! Dvs. först liv i havet, sen fåglar, sen däggdjur o sist människan (kommer inte ihåg alla och kanske sa nån i fel ordning, men bägge har SAMMA ordning.) Så vari ligger intressekonflikten?

Tidsaspekten?

Citera
          smuleborg
          Inlägg 12-04-2011, 19:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 16:09) *
          hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så. men en sak förstår jag inte varför atiester exempel inte alltid jag säger inte alla men många av dom som är atiester är verkligen respektlösa mot kristna och muslimer

Jag har kortat ner ditt inlägg. Jag hyser respekt; jag respekterar såväl "troende", ateister och de som tvivlar.

Den som vet tror inte, den vet.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          abbbe
          Inlägg 12-04-2011, 19:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 851
          Medlem nr: 8 321

Jag tycker i allmänhet att de heliga skrifterna är "enperspektivliga". Enligt de så ska borde jag hamna på helvetet, men enligt mig borde jag inte hamna där.

--------------------
          jävla bladlöss!

Citera
          Anma
          Inlägg 12-04-2011, 19:20
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 19:59) *
          Tidsaspekten?

En dag kanske är en metafor för 1 miljon år eller nåt i bibeln. Vad vet jag.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-04-2011, 19:43
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Anma @ 12-04-2011, 20:20) *
          En dag kanske är en metafor för 1 miljon år eller nåt i bibeln. Vad vet jag.

Hade man menat en miljon år kunde man skrivit det också. Fö var det knappt 500 miljoner år sen det högre djurlivet började utvecklas.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 04:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon