Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Jag har sått Clematis fremontii en tvättlappsmetoden. De har börjat gro nu och eftersom flyttar jag över dom i krukor med p-jord vilket de inte verkar ha något emot. De fortsätter att utvecklas bra.
Nu till frågan….är det någon här som har erfarenhet av den? Jag har googlat men hittar väldigt lite information från svenska odlare.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 2 325
Medlem nr: 1 786
Förlåt , jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Men jag har också fröer till den som jag tänkte så, Tvättlappsmetoden låter som en bra idé. sår i fuktat papper antar jag. var ska man lägga det varmt/kallt ? Hur många dagar tar det för dom att gro?
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
På fröpåsen från Gardens North står det att den ska gro i värme……under en lång tid.
Jag sådde mina den 12 januari och den första grodde i mitten av mars, nästa grodde för två veckor sedan och en tredje ser jag tendens till att fröet ska spricka upp nu.
Det fungerar jättebra att så i hushållspapper (tvättlapp) som jag har liggande i en plastburk med lock. Jag kikar i burken en gång i veckan. När fröet grott och fått en liten rot flyttar jag försiktigt ut det till en kruka med plantjord.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton