Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> änglatrumpet?
          anna_carolina
          Inlägg 20-02-2004, 08:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 115
          Medlem nr: 2 721

hejsan!!!

jag har köppt änlatrumpets frön när ska jag sätta ner deom i jorden nu på engång eller????
          man ska väl ha ganska stora krukor till dom när dom växt upp eller???ska man ge dom mycke gödning?

carro

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Kicki J
          Inlägg 20-02-2004, 09:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 2 818

Hejsvejs!
          Jag har satt en massa spikklubbor och antar att de kan sås lika då de påminner mycket om varandra!? Har iallafall blandat såjord,bra odlingsjord och vermiculit i minidrivhus/sålådor och satt fröna i (efter ett dygns blöotläggning,vet ej om trumpeter behöver blötläggas) Lådorna står på golvet i mitt badrum (golvvärme) så de har det varmt om "fötterna" när de väl har grott får de flytta till ett fönster ev med lampa. Omplanterar när de fått ett par bladpar i större kruka. När de väl ha kommit upp sig så vill de inte ha trångt om fötterna, stor kruka och "normalt" med gödning (jag göder ofta och lite) och de växer och blommar så att det knakar! Ett tips om du vill övervintra är att när du sätter i riktigt stor kruka så behåll blomman i en mindre plastkruka som du klipper upp strimmor från botten upp mot sidorna. Till hösten klipper du bara av rötterna utanför innerkrukan och sätter den i en mindre över vintern!

Lycka till!

mvh Kicki

Citera
          anna_carolina
          Inlägg 20-02-2004, 19:47
          Länk hit: #3

Medlem

ok då ska ja göra så smile.gif tack för tipset me övervintringen men dom måste ha lite ljus också va på vintern inte bara mörkt eller?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-02-2004, 19:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hoppas du verkligen fått änglatrumpetsfrön, för ofta säljs Daturafrön under namnet änglatrumpet och det är faktiskt inte samma sak. Datura (spikklubba) är ofta ettåriga eller kortlivade växter med blommor som pekar uppåt, änglatrumpeter (Brugmansia) är fleråriga växter som blir mera vedartade och de har klockor som hänger.

Jag skulle peta ner fröna nu i väldränerad såjord och sätta krukorna med undervärme.

Plantera plantorna gradvis i något större krukor det brukar gå bättre än att plantera en liten planta direkt i en 20 liters bytta. Efter omplantering i bra blomjord så finns det näring i 3-5 veckor och då måste du inte göda men under somaren kan det vara bra att vattna med gödning. Vattna helst med svag gödning ofta istället för att chocka växten lite nu och då med starkare doser.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          anna_carolina
          Inlägg 20-02-2004, 22:13
          Länk hit: #5

Medlem

ok men det är änglatrumpet för dom visa en bild och där hängde klockorna iallafall!!!

Citera
          jepperdi
          Inlägg 21-02-2004, 12:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 2 837

(Detta meddelande är ej något i pga ett litet problem)

Ursäkta..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon