CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2011, 10:11)

Min tro baserad på tidigare inhämtade uppgifter är att om man äter både kolhydrater(COH) och fett använder kroppen COH och lagrar fettet. När COH är slut går kroppen över till fettet. Äter men för mycket COH förblir fettet lagrat. COH kan visserligen omvandlas till fett och lagras men processen fungerar dåligt hos människan. Likaså är det inte lätt för kroppen att använda fettet. När COH-nivåerna sjunker blir man hungrig men det går att övervinna. Jag äter efter klockan och inte vad kroppen tycker jag skall äta, och när. Fö äter jag ionte mycket av vara sig COH eller fett, särskilt inte fett.
Det låter rimligt att kroppen lagrar fett och bränner kolhydraterna.
När det gäller det du skriver att omvandling av kolhydrater till fett fungerar dåligt hos människa. Menar du då att den processen fungerar sämre hos en människa än t ex hos en gås eller en häst?
Många använder ju gödning av gäss som argument för att kolhydrater omvandlas till fett hos människa.
CITAT (embees @ 17-05-2011, 10:20)

LCHF anses mer stämma överens med den typ av mat vi åt på stenåldern och längre tillbaka. Så länge människan var jägare/samlare var intaget av kolhydrater begränsat till frön som samlades in, bär och frukt som plockades samt vildhonung såklart. Största intaget kom från kött och fettet på det.
På den tiden behövde man inte träna för att göra av med kalorier. Dom förbrukades genom jakt, insamlandet av frön och bär + att dom knappast bodde i välisolerade hus och hade säkert inte lika mycket kläder på sig som vi idag.
Vi behöver inte kolhydraterna för att hålla oss vid liv. De bara ställer till kaos i kroppen genom att trigga insulinet.
Tar man bort alla kolhydrater från en diabetiker kan man för det mesta sänka medicinen drastiskt.
Det finns mängder med information på nätet för den som verkligen vill veta.
http://www.google.se/search?q=LCHF&ie=...cial&clientMen tar man bort kolhydraterna från kosten så är ju kroppen tvingad att använda fett som bränsle. Det betyder ju inte att det är kolhydraterna som gör oss feta.
Fettdebatten har ju gjort att många som äter blandkost har börjat använda mer fett i maten. Hur ser du på det?
Var skulle stenåldersmänniskan ha fått tag i fett?
Redigerat av Christa: 17-05-2011, 09:29