Tack
konichiwagirl!
Ja det är en riktig mormorsrabatt jag är ute efter! Jag vill att den ska vara tät och fin om ett par år, tycker det är finare än när man ser bar jord mellan plantorna. Blågull ska jag kolla upp. Får den inte plats här så har jag ju andra platser att "fylla".

Jag har försökt hålla ett plantavstånd om ca 30 cm, men ibland blir det kanske 25 och ibland 35.
Rabatten är ca 1,5 x 5,5 m och fristående, löper från öst till väst så "framsidan" får ordentligt med sol.
Den östra kanten får lite mer skugga då vår berså ligger intill. I den änden växer en rejäl pion som fick sig en ordentlig skjuts nu när jag rensade bort ogräset. Bakom till höger den har jag planterat höstanemon och bakom till vänster vallmo. Fram till höger satte jag stjärnflocka och fram vänster akleja. Högerkanten var tidigare FULL av både vallört och kirskål och dessa härskar fortfarande en knapp meter bort, därför vill jag ha en kraftfull och effektiv marktäckare i denna ände av rabatten, valde flocknäva.
Valde bort lammöronen och har istället satt en fin blodnäva i framkant längs övriga rabatten. På några ställen bryts den av med någon daglilja, trädgårdsnäva och även praktbetonika. De flesta växter har jag satt 3 och 3, hoppas att det räcker för att framhäva dem vid resp blomning.
Lyckades rädda ett par brandliljor vid rensningen och de står nu här i rabatten, hoppas de klarar sig. Har även skogen full av krolliljor (tror den rosa varianten) och ett par sådana fick också flytta in.
Kanske blir för många olika sorter men man lär ju så länge man lever. Om det blir för trångt eller rörigt så kan jag alltid möblera om i framtiden, här finns det gott om rabatter.
Redigerat av Katten77: 07-06-2011, 09:08