CITAT (ingrids @ 01-06-2011, 13:51)

Skulle delvis hålla med Shabbadang men utveckla lite - fördelen med grundsorterna såsom bondsyren och ungersk syren är att de inte är ympade vilket gör att alla rotskott är samma sort som busken. Vill man ha en tätare häck eller berså är det något man kan ytnyttja. Väljer man istället en ympad sort till sin berså får man bekämpa rotskotten och riskerar att få en glesare effekt. Både bond och den ungeska går också bra att beskära.
Hängsyrenen däremot är inte en buske jag skulle se som lämplig till berså, uppfattar den som rätt gles och bred. Vet dock för lite om hur den reagerar på beskärning för en superbestämd åsikt.
Jag tycker inte att häcksyrenen är direkt bred, ungefär som bondsyren, men betydligt lägre. Den mest upprättväxande är ungersk syren, av sorten 'Måttsund'. Glest kan det nog bli om man har stora träd runt omkring. Och generellt sett så tycker jag inte att syrener är särskilt lämpade till bersåer eftersom de blir så vida, speciellt upptill och blockerar solljuset såvida inte bersån är jättestor.