CITAT (bloaja @ 02-06-2011, 23:36)

Jag har ett valnötsträd som är ca 10 år men får dåligt med valnötter anledningen är att hanblommorna (hängena) har blommat över ca 1-2 veckor innan honblommorna visar sig. Vad kan jag göra för att få balans?

Bra fråga. Jag googlade lite och tydligen är det så att valnöt för att undvika självpollination har något skild blomningstid för han- och honblommor. Hos en del exemplar blommar hanblommorna (protandri) först och hos andra tvärtom (protogyni). Det säkerställer korspollinering i en population. Sedan finns det också uppgifter om att vanlig valnöt är självfertil och det kan ju tänkas vara så att vissa sorter är utvalda för detta. Och man har ju också sett ensamma valnötsträd som ger bra med nötter. Frågan är om du har en spontan fröförökad planta eller om det är en utvald, vegetativt förökad fruktsort. Det kan kanske påverka det hela.
Ett alternativ för att lösa detta är väl att sätta ett träd till och hoppas att detta kompletterar det befintliga trädet, men det kanske inte är en så praktisk lösning. Ett annat alternativ är kanske att ympa in grenar från andra valnötsträd och hoppas att dessa har en kompletterande blomning.