|
Getingar |
|
|
|
07-06-2011, 14:49
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det ser ut att bli ett riktigt getingår i år, det kryllar av bon runt sommarstugan. 3 st bara på baksidan av boden. Jag vet var de hämtar byggmaterial, på mitt vindskydd mot nordvindarna. Ett par uppspikade plywood-skivor trots att jag stukit dem med Cuprinol, fast det var ett par år sen. Här kan man se remsor med avgnag.  Det roliga är dock att jag fått hit en ny art. Vi har ca 5 arter sociala getingar som kan vara lite svåra att bestämma och sen ett par snyltande arter också. Här är en av de vanliga arterna som hämtar bomaterial.  Sen har dessutom bålgingen som är mycket större och går mer i rött, har ingen bild på den. Men sen finns det även en emellan, mellangetingen eller buskgeting Dolichovespula media. Den är inte så vanlig, jag har bara fått tag på ett par ex tidigare. Tog även en i våras vid sommarstugan. Såg dock ytterligare ett ex så jag hoppades. Mycket riktigt finns det minst ett bo i närheten för de är hos mig och hämtar bomaterial.  Vid en första blick skiljer de sig inte så mycket åt men skillnaderna finns om man kollar lite noga. Först är det ljudet, ett lite kraftfullare brummande. Sen är den allmänt lite gulare, lite mer varmgul mot det röda hållet. Syns även när de flyger. Slår de sig ner och man kommer nära ser man att de är kraftigt gula på baksidan av ögonen. Det finns någon annan art som har gult där men inte alls så mycket. På mellankroppen har de även en vinkel på det diagonala gula bandet. Till skillnad från övriga getingar bygger de ett fritt hängande på i någon skyddad buske eller liknande. De andra arterna bygger i jorden, i någon hålighet eller hängande under något skydd. Jag skall leta efter boet, när de flyger iväg med bomaterial flyger de alltid spikrakt i en viss riktning.
Redigerat av Gossen Ruda: 07-06-2011, 16:41
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
07-06-2011, 16:27
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Då har vi nog buskgetingar här, första hösten hittade vi ett bo stort som en tennisboll i en stor tujaliknande sak (när vi skulle hugga ner den), boet var dock övergivet nör vi hittade det. Och i år hittade jag ett golfbollstort bo i en cypress, troligen från i fjol.... Däremot kan jag inte alls se skillnad på de olika arterna  så säker kan jag väl iofs inte vara. Men jag tyckte det var konstiga placeringar för getingbon!
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
07-06-2011, 18:15
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Slänger in en fråga om vilka getingar som sticks. Som allergiker är det bra att veta. Vi får ibland getingbon vid sommarstugan. De kryper in i kvisthål o d och bygger sina bon. Då är det ganska svårt att flytta de bona , om man överhuvudtaget ska göra det.
Hur känner jag igen de som är mest benägna att stickas ? Jag fäktar inte och har mig utan lämnar platsen lugnt och stilla men ska vi få ett getingår så kan det kanske vara idé att veta lite mer om t ex alla getingar sticks och om jag kan flytta på dem så jag slipper undvika att vara i stugan.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-06-2011, 19:08
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 07-06-2011, 19:15)  Slänger in en fråga om vilka getingar som sticks. Som allergiker är det bra att veta. Vi får ibland getingbon vid sommarstugan. De kryper in i kvisthål o d och bygger sina bon. Då är det ganska svårt att flytta de bona , om man överhuvudtaget ska göra det.
Hur känner jag igen de som är mest benägna att stickas ? Jag fäktar inte och har mig utan lämnar platsen lugnt och stilla men ska vi få ett getingår så kan det kanske vara idé att veta lite mer om t ex alla getingar sticks och om jag kan flytta på dem så jag slipper undvika att vara i stugan. Alla utom hanarna men de kommer först på hösten. Annars tror jag inte det är någon större skillnad på stickigheten. Det går knappast att flytta bona, även om du tar bort det bygger honan ett nytt på samma ställe. Man får helt enkelt ta död på henne och ta bort boet.
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2011, 19:38
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2011, 20:08)  Alla utom hanarna men de kommer först på hösten. Annars tror jag inte det är någon större skillnad på stickigheten. Det går knappast att flytta bona, även om du tar bort det bygger honan ett nytt på samma ställe. Man får helt enkelt ta död på henne och ta bort boet. Tack för det svaret . Om det blir för besvärligt så får vi väl ta bort getingarna men det gör vi bara om det verkligen behövs.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-06-2011, 21:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har ett getingbo som prydnad i bokhyllan sen många år tillbaka. I år har jag faktiskt getingarna byggt bo både i brevlådan och inne i bilen så det kanske är ett tecken på getingsommar. Dom enda gångerna jag blivit stungen har det faktiskt varit mitt eget fel. Fast det gör ju lika ont i alla fall. Så länge dom inte är kopiöst många så ser jag dom som en tillgång i trädgården, liksom bin o humlor. Är man allergisk så kommer ju saken i annat läge förstås.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
14-06-2011, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2011, 14:18)  Jag har nu via Björn Cederberg fått bekräftat att buskgetingen bygger sina bon antingen hängande helt öppet eller i buskar och träd, som thujor... Jag hittade ett getingbo i en lupin en gång, kan det ha varit buskgeting då eller rättare sagt hur sannolikt är det? Kan man utesluta andra arter?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
14-06-2011, 16:57
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 14-06-2011, 17:00)  Jag hittade ett getingbo i en lupin en gång, kan det ha varit buskgeting då eller rättare sagt hur sannolikt är det? Kan man utesluta andra arter? Sannolikheten är stor men inte 100%. Som små har bona en rörformad ingång vilket bara buskgetingen gör.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2011, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Hittade en gång ett stort getingbo som hängde i en hallonbuske på ett kalhygge, kan det varit ett sånt?? Och ja, jag var ju tvungen att plocka hallonen just på den busken för dom var så stora och fina och jag blev stucken......
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
14-06-2011, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 662
Medlem nr: 26 737

|
Jättefina bilder Ruda!
--------------------
" Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger " Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
|
|
|
|
|
14-06-2011, 18:54
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 14-06-2011, 19:50)  Hittade en gång ett stort getingbo som hängde i en hallonbuske på ett kalhygge, kan det varit ett sånt?? Och ja, jag var ju tvungen att plocka hallonen just på den busken för dom var så stora och fina och jag blev stucken...... Enligt Björn så försvaras boet kraftigt av arbetarna så kanske... CITAT (Lokan @ 14-06-2011, 19:51)  Jättefina bilder Ruda!  Tack, jag tycker också att jag fick till dem. Hon satt lugnt och pysslade med sitt.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2011, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2011, 17:57)  Sannolikheten är stor men inte 100%. Som små har bona en rörformad ingång vilket bara buskgetingen gör. Tack. Ingången kommer jag inte ihåg om jag såg. Jag blev inte stucken i alla fall för jag sprang fortare. Jag hade tänkt att plocka lupinen så det kunde ha gått illa.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
15-06-2011, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2011, 17:57)  Sannolikheten är stor men inte 100%. Som små har bona en rörformad ingång vilket bara buskgetingen gör. Så här menar du?
b_070.JPG ( 124.43k )
Antal nedladdningar: 43Boet sitter precis vid ingången till vår, numera inglasade, farstubro. Eftersom jag, liksom mamamaggan är allergisk, så gick den bobyggande honan ett grymt öde till mötes.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
15-06-2011, 20:37
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 15-06-2011, 21:32)  Så här menar du?
b_070.JPG ( 124.43k )
Antal nedladdningar: 43Boet sitter precis vid ingången till vår, numera inglasade, farstubro. Eftersom jag, liksom mamamaggan är allergisk, så gick den bobyggande honan ett grymt öde till mötes.  R.I.P lilla Dolichovespula media.  Jo, så ser boet ut. Jag har en viss förståelse att getingar som bygger på olämpliga ställen förpassas till evigheten, jag gör så själv.
--------------------
|
|
|
|
|
15-06-2011, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag punkterade ett rejält getingbo när jag klippte min dåvarande häggmispelhäck för ca 10 år sen. Jag blev stucken på fem ställen i ansiktet. Eftersom jag hade fått åka ambulans femton år tidigare efter rejäl allergichock blev jag lite bekymrad. Ensam i stugan och 4 mil till närmsta sjukhus och glömt att förnya mina kortisontabletter. Jag satte mig i kökssoffan med telefonen bredvid. Det blossade upp rejält under en timmes tid, dock inga problem med andning eller hjärta, och sen klingade det av till en nivå som mer handlade om lokal svullnad och irritation. Hustru, barn och vänner tyckte att jag var en idiot som inte ringde efter ambulans på studs.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
15-06-2011, 21:03
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2011, 21:37)  R.I.P lilla Dolichovespula media.  Jo, så ser boet ut. Jag har en viss förståelse att getingar som bygger på olämpliga ställen förpassas till evigheten, jag gör så själv.  Hon var inte särskilt liten. Eller också tycker jag att alla getingar är stora på nära håll. Fast, visst var hon liten jämfört med mina störtpolare bålgetingarna. ---------------- Aqua! Jag håller med dem. Har man en gång fått en allergisk reaktion är risken mycket stor att man hamnar i anafylaktisk chock nästa gång. Gör aldrig så igen!
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
15-06-2011, 21:15
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 15-06-2011, 22:03)  Hon var inte särskilt liten. Eller också tycker jag att alla getingar är stora på nära håll. Fast, visst var hon liten jämfört med mina störtpolare bålgetingarna. Jo, liten i förhållande till Red Top.  Fast så små är de inte, drottningen av buskgeting är i storlek som en bålgetingsarbetare. Påstår böckerna, det var längesen jag såg en bålgeting. Hoppas kunna berika min samling i år, skall åka några turer ner i Halland är det planerat.
--------------------
|
|
|
|
|
15-06-2011, 21:20
|

Medlem

|
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|