CITAT (Anki V @ 23-06-2011, 22:26)

Som vanligt är forskarna inte riktigt överens…….Det finns studier som visar att högt blodtryck inte ökar risken för ”hjärnblödning”. Däremot så är det inte nyttigt att gå med högt blodtryck under en längre tid eftersom hjärtat (enkelt uttryckt) får jobba för hårt och risken finns att man så småningom drabbas av hjärtsvikt och hjärtat då inte orkar pumpa runt blodet som det ska.
Håll koll på ditt blodtryck. Försök att leva så ”sunt” som möjligt och om du röker ska du omedelbart sluta…är du överviktig, försök att minska lite i vikt.
Går inte blodtrycket ner när stressen minskar ev. rökning upphör, du motionerat ”lagom” och är normalviktig så finns det bra och effektiva blodtryckssänkande läkemedel att ta till.
Lagom motion för oss som som blivit lite äldre lär visst vara en timmes rask promenad/dag och ett i övrigt aktivt liv.
/Anki
Slutade röka för lite drygt tre år sedan. Även om jag själv tycker att jag är överviktig så börjar jag tappa byxorna
CITAT (Meriona @ 23-06-2011, 22:26)

Jag tror nog att det är vovven som är "skulden" till de flesta promenaderna hemma hos Ingrid, är det inte så?
Hoppas att trycket går ner snart, med eller utan medicin.
Visst är det så! Men samtidigt mår jag ju bra av komma ut och röra mig och att träffa folk
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-06-2011, 22:16)

>Jissus.. ta det lugnt! tvinga sej att promenera 3 tim är galet.Trivs du gör det-om inte strunta i det ..
Du ska komma till att inte ha en sprängande känsla i huvudet? och det är banne mej inte alltid motion o kost!Kan vara att bara ta det lugnt.
Hur lyckas man med att bara ta det lungt?
Efter tre år med att ta hand om en sjuk anhörig så har jag slutat sova på ett normalt sätt och trots att han dött sover jag fortfarande på helspänn, det är nog mitt problem - att jag fått leva på tåspetsarna så länge och fortsätter göra det