Svarta bladlöss verkar gilla schersmin mycket mer än allt annat. Jag får helsvarta toppar där lössen ligger så tätt att de knappt får plats. Det som kan hända är att bladen börjar krulla ihop sig, men på lång sikt verkar det inte ha någon större betydelse. Busken växer som den ska ändå.
Ett år försökte jag mig på pyrex, men det är helt omöjligt att hålla på med när man har en stor buske. Dessutom får man mer över sig själv när man sprutar uppåt. Verkar inte nyttigt! I år har jag använt en hård vattenstråle där det är som värst. Det ser lite snyggare ut och lössen håller sig borta ett tag. Men som sagt, tillväxten verkar inte hämmas i det stora hela ändå, så det kanske inte är värt besväret.
Vad jag märkt är svarta löss extra förtjusta i just schersmin och även måbär. Jag tror inte du behöver oroa dig alltför mycket över att plantera in andra växter. Lössen väljer nog sin favorit i första hand. Och dessutom finns löss överallt (de flyger), så väljer man en växt som de gillar så kommer de oavsett om man har en infekterad buske i närheten.
|