Jag bor lite avsides och tror inte det finns så mycket liljor hos mina grannar. Jag tänkte att om jag är försiktig så kanske inte så många liljebaggar hittar hit ut över huvud taget... Jag har gjort mig av med de liljor jag inte gillar jättemycket för att inte locka hit så många baggar.
De som jag har kvar står i krukor på altanen, då är det lätt att hålla koll när man går förbi på väg till jobbet. När de står i rabatten så är det svårt att komma åt, när baggarna ska plockas så trillar de ned på jorden, men nu är det lätt att fånga upp dem, likaså att kika undertill på bladen efter ägg. Jag lade mig raklång på rygg på altanen och tittade upp underifrån på liljornas blad, vände och vred på krukan men inga ägg eller larver i sikte. När de står på altanen så kommer jag nära blomman och känner doften, då är det OK att bara ha några krukor och inte "halva rabatten".
Jag har också läst här på forumet att någon satte såna ohyrepinnar, provado (?) i krukjorden, då blev liljorna giftiga för baggarna. Baggarnas larver övervintrar i jorden, men jag klipper ned liljorna på hösten och byter jorden i krukorna, så inga nya baggar kommer upp den vägen i alla fall.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|