Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur får man snygga liljor?
          ewie
          Inlägg 14-07-2011, 11:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 57 019

Jag älskar liljor men så gör även liljebaggarna. rolleyes.gif tyvärr. De är snabbare än jag. Gå och plocka liljebaggar kan vi glömma detsamma spola på morgnar. Jag har provat myrr men det går åt ganska mycket och ofta. Hur ser de ut i det vilda för någonstans måste de ju växa vilt. Hur gör man där? Någon sa att det finns spray man kan köpa.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Gröna mormor
          Inlägg 14-07-2011, 13:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

Jag har äntligen kommit på det bästa knepet att rädda mina liljor från dessa förhatliga liljebaggar. Jag häller lite vatten och diskmedel i en liten glasburk (t.ex. kaviarburk) och så fort jag ser en liten röding, håller jag burken under den och ser till att den hamnar i vätskan. Har dom redan hunnit lägga ägg, ser jag till att ta bort alla blad där det sitter svarta klumpar under. Även dessa små baggeungar hamnar i vätskan. Sen sätter jag på locket och använder samma burk dagen därpå och håller på tills alla baggar försvunnit. I år hann jag ta det allra första paret under deras kopulering och har sen inte haft en enda bagge!

Citera
          ewie
          Inlägg 15-07-2011, 07:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 57 019

CITAT (Gröna mormor @ 14-07-2011, 14:51) *
          Jag har äntligen kommit på det bästa knepet att rädda mina liljor från dessa förhatliga liljebaggar. Jag häller lite vatten och diskmedel i en liten glasburk (t.ex. kaviarburk) och så fort jag ser en liten röding, håller jag burken under den och ser till att den hamnar i vätskan. Har dom redan hunnit lägga ägg, ser jag till att ta bort alla blad där det sitter svarta klumpar under. Även dessa små baggeungar hamnar i vätskan. Sen sätter jag på locket och använder samma burk dagen därpå och håller på tills alla baggar försvunnit. I år hann jag ta det allra första paret under deras kopulering och har sen inte haft en enda bagge!

jättebra ide men jag tänkte mer tips som sköter sig själv liksom. Jobbar 100% och har andra intressen oxå flirting.gif känner inte riktigt att jag har tid och plocka baggar. Drömmen är ju dessutom att kunna ha massor av liljor för de är ju så himla fina.

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 15-07-2011, 07:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag bor lite avsides och tror inte det finns så mycket liljor hos mina grannar. Jag tänkte att om jag är försiktig så kanske inte så många liljebaggar hittar hit ut över huvud taget... Jag har gjort mig av med de liljor jag inte gillar jättemycket för att inte locka hit så många baggar.

De som jag har kvar står i krukor på altanen, då är det lätt att hålla koll när man går förbi på väg till jobbet. När de står i rabatten så är det svårt att komma åt, när baggarna ska plockas så trillar de ned på jorden, men nu är det lätt att fånga upp dem, likaså att kika undertill på bladen efter ägg. Jag lade mig raklång på rygg på altanen och tittade upp underifrån på liljornas blad, vände och vred på krukan men inga ägg eller larver i sikte. När de står på altanen så kommer jag nära blomman och känner doften, då är det OK att bara ha några krukor och inte "halva rabatten".

Jag har också läst här på forumet att någon satte såna ohyrepinnar, provado (?) i krukjorden, då blev liljorna giftiga för baggarna.
          Baggarnas larver övervintrar i jorden, men jag klipper ned liljorna på hösten och byter jorden i krukorna, så inga nya baggar kommer upp den vägen i alla fall.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 15-07-2011, 08:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

Jag glömde berätta att även jag flyttat mina liljor från rabatterna till krukor på altanen så det är ju hur enkelt och går hur snabbt som helst att ta en titt en gång om dagen.

Citera
          ingrids
          Inlägg 15-07-2011, 18:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Tror tyvärr inte att det finns någon säker genväg, jag har gjort som Gröna mormor och håller liljor i krukor.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 16:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon