|
Trädgårdsföreningar ..., (är det bara penchisar?) |
|
|
|
27-02-2004, 22:20
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Tänkte bara ställa en fråga angående trädgårdsföreningar. Jag har sett lite på nätet, bilder och en del anslag, plus lite vibbar från odla.nu ..
Är majoriteten pensionärer med alzhimers lite? 90% tanter? Varenda bild en samling tanter.
Det känns som om dagens amatörodlare är antingen en vegan eller miljöpartist.
Jag måste erkänna att det skrämmer mej!! inte minst alla tanter ..
Finns det inga riktiga odlarföreningar?
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
27-02-2004, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem nr: 61

|
Om du själv går med i en förening är det ju inte bara tanter med i den längre!
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
27-02-2004, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Inom både STA och RST finns det väl en hel del karlar??? Eller??
När det gäller trädgård som yrke verkar det dock bli mer och mer ett kvinnoyrke när jag pluggade till trädgårdsingenjör var majoriteten kvinnor + nu när jag undervisar är de flesta eleverna i vuxenklasserna kvinnor. Kanske de urusla lönerna inom trädgård hjälper till att göra det till ett kvinnoyrke??
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
27-02-2004, 22:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Det finns en helt "lössläppt" trädgårdsförening här och dom mest aktiva är faktiskt ett gäng karlar i varierande ålder och några "tanter" i 35-40 årsåldern och nån moderat politiker, och en väldigt socialdemokratisk och ett par penschis- tanter- alla köttätare vad jag vet. Och jag som är bland dom yngsta är nog den som lider värst av Alzheimers medium (minst)
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2004, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Det är tanter """ i 70 års åldern som kan något om trädgårdsodling -herrar -gubbar med för den delen -de är guld värda sådeså ! Ett helt livs trädgårdmisstag .. varför göra samma -lär av dem medan de finns kvar ! Fö är det en hel del unga med i både sta o rst  kallar du mej för tant så kör jag över dej med sparken   
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
28-02-2004, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
28-02-2004, 14:27
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
|
|
|
|
|
28-02-2004, 15:01
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 1 674

|
Populationen i en odlarförenng är som i samhället. Det finns människor i olika åldrar. Med din inställning till "pensionärers" kunskaper får du nog starta en egen förening. Jag är jätteglad och evigt tacksam att jag har haft äldre personer att rådfråga i olika växt- och odlingsfrågor. Det har besparat mig mycket onödigt arbete, för att inte tala om kostnader. De är så givmilda och delar gärna med sig både av sin visdom och sina plantor. Tänk på det kära du, när du blir gammal kanske ingen vill ha dig med i någon förening. Dessutom tycker jag ine att du skall skoja om Alzheimer, var glad att du inte är drabbad. Detta blev en riktig "fingeråthutning", men jag tycker att man skall respektera människor i alla åldrar.
|
|
|
|
|
28-02-2004, 15:40
|
Medlem

|
Det är bara du som inte förstår att föreningslivet håller på att gå i graven. Det är också en mycket gammal myt att äldre vet bäst. Men de äldre får gärna tro detta, kanske ett sådant där ålderstecken man inte får skämta om.
|
|
|
|
|
28-02-2004, 15:50
|
Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 288

|
CITAT (MRLINDELL @ 28-02-2004, 15:40) Det är bara du som inte förstår att föreningslivet håller på att gå i graven. Men mr Lindell - föreningslivet som sådant går nog inte i graven! Med den trädgårdstrend som drabbat sverige de sista åren, tror jag att trädgårdsföreningarna fått mycket nytt blod. Värre är det kanske med lite otrendigare föreningar..(..typ frimärken, bridge, gammeldans ...Kanske även det är en uppåtgående hobbytrend, men det tycks inte så från mitt perspektiv) Själv har jag haft svårt att välja trädgårdsförening, slutar antagligen med ett antal olika. Unn / drygt 30 år
|
|
|
|
|
28-02-2004, 15:58
|
Medlem

|
Det beror kanske på var man bor. Jag skulle gissa att den förening min bror är med i har en medelålder på +65 och styrelsen betydligt äldre. För mig så verkar det vara så att de som har tid, dvs många äldre slår sina klor i föreningarna och sedan gör det svårt för yngre mera innovativa förmågor att ta plats. Pratar man inte orkideer i den här föreningen är man helt ute, på sommaren har de uteträffar med kaffe och boule. Kul för dem men synd om alla yngre trädgårdsintresserade som har lite större ambitioner än bara sällskap.
Jag tänker söka mig till Sollentuna som verkar ha blandad kompott med ett program som man även försöker genomföra.
|
|
|
|
|
28-02-2004, 16:24
|
Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 288

|
Alternativet då herr Lindell, kan väl vara att starta en egen förening, kanske liggande under någon av de stora? Så tycks ha hänt i min lilla del av Sverige, vilket - bortsett från beslutsångesten (-och kanske ekonomin?) - kan ge en trädgårdsintresserad fler infallsvinklar i form av fler träffar, olika inriktning på föredrag, flera kunskapskällor, etc etc. Själv tycker jag att all växtkunskap är kul (även om orkideer är lite underprioriterade)  Unn
|
|
|
|
|
28-02-2004, 16:39
|
Medlem
Antal inlägg: 530
Medlem nr: 1 330

|
CITAT Finns det inga riktiga odlarföreningar? Typ, en där man går tysta sida vid sida i gryningen beväpnade med motorsågar och jordfräsar? En förening blir väl vad medlemmarna gör den till, eller? Det kan ju vara en bra ide att du skapar den sorts förening du vill ha - så populärt som odling är nu finns det ju plats för flera! Fast jag skulle nog inte vilja va med i en som inte hade tanter med - som har oumbärliga kunskaper i odlingssammanhang! Gunilla
|
|
|
|
|
28-02-2004, 16:53
|
Medlem

|
Näe jag har varken jordfräs eller motorsåg. Kör med handjagare hemma. Enda motoriserade matcho verktyg jag kanske missbrukar är en stor vinkelkap som jag använder till att kantklippa gräset, perverst men effektivt och fint & snabbt.
Grönsaker och Perenner, kryddväxter/örter, frukt & bär är intressant. Jag kanske har udda trädgårdsintressen som inte är fina nog?
|
|
|
|
|
28-02-2004, 17:04
|

Medlem
Antal inlägg: 237
Medlem nr: 1 230

|
vad har hänt nu då? vad är det för gnäll på äldre männsikor och vad har du för problem egentligen?? Letar du efter en trädgårdsförening eller vill du bara gnälla? Gå med och påverka, varför är inte dina jämnåriga vänner med? Och lite kul vore det om du vågade sätta ut din ålder. "finns det inga riktiga odlarföreningar?" och hur tycker du att en sån skulle se ut då? Nä fy sjutton jag förstår er som blev mer eller mindre stötta, såna här inlägg ser man sällan på detta trevliga forum. Här är det kunskap och framför allt intresse som är viktigt inte nån siffra på ett födelsebevis. Hälsningar Titti
|
|
|
|
|
28-02-2004, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Jobbar med gamla på ett Servicehus, om du bara visste vad många kloka, smarta, roliga och fantastiska gamla jag mött, människor jag alltid bär inom mig. Även om "skalet är gammalt" kan själen vara ung. Hur gamla vi är spelar ingen roll, det är helt andra saker som är viktiga. Jag samlar frimärken sedan många år, en dag flyttade en gammal bokhandlare in som samlade frimärken, varje ggn vi möttes blev det frimärksprat, så trevligt vi hade och inte brydde jag mig om att han var 90 år, huvudet var det inget fel på. Vi hade ett gemensamt intresse.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
28-02-2004, 17:27
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Rst -verkar vara något för dej -de har många medlemmar , både yngre och äldre som är duktiga på grönsaksodling.Det är inte jag , men det betyder inte att jag föraktar någon som är det . Jag är med i både rst och sta samt lokala avd av dessa + 2 till Varav en är sjyssta lökar och vi kommer inte att utöka -utan vara vi 8 -fast vi utnämner en del "hederslökar då och då  Underavdelningar finns , man kan gärna var med i flera föreningar om man har lite olika intressen Trädgårdsföreningarna lever -Nya poppar upp överallt Rst s senaste heter Lappmarkens trädgårds sällskap I Lycksele - 16 mil från mej -Besökte dem häromdagen . Den medlem som bor längst bort åker 20 mil en väg för att delta i deras träffar.Då är man intresserad . Den medlemmen var 26 år
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
28-02-2004, 20:09
|

Medlem
Antal inlägg: 133
Medlem nr: 450

|
Tycker själv inte att det är något fel på äldre. Tror att vi yngre kan bli lika ratade vi med från dem äldre. Men man kan se det på så sätt att vi yngre kan alltid lära oss en massa från dem äldre. Därför är det bara bra att ha med folk med lite kunskap. Eller? //Stefan "bara 22"
|
|
|
|
|
28-02-2004, 20:55
|

Medlem
Antal inlägg: 30
Medlem nr: 1 065

|
--------------------
Hilsen AnneG, Fredrikstad, Norge, zon3
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|