Kajsa: Tack för svar!
Väggen är en 5 meters vägg och enbart en vindruva där på tillväxt så jag antar att plats finns. Jorden är rätt blöt där, tror inte att torka är ett problem och dessutom en djungel framför. Har odlat ogräs som nått höjder på 1,5 m under semestern, trodde att jag odlade fina sommarblommor som jag drivit upp från frön. *suck* Jag har även ett antal rosor som även dessa impulsköpta och är på tillväxt, jorden är överlag fin där men nu är jag inte hundra på hur egentligen jorden för klematis ska vara. Rosorna trivs i alla fall bäst i den rabatten.
Tror att jorden överlag är bra rosjord, skuggat nertill. Dock tror jag inte att jag grävde ner dom så djupt som jag tror att man kanske ska göra vad jag kommit på i efterhand. Kanske är det för trångt för dom och jag trodde att de eventuellt inte uppskattade den stekande solen där. Tidigare detektivarbete så kom jag fram till att tvestjärtar mumsar i sig dessa eftersom dessa kryllade förra året, men nu är jag frågande då alla blommorna är uppätna om det är en annan skurk.
Man blir ju lite osäker på vilken av faktorerna som spökar, vad som strular egentligen... Ibland känns det som man skulle vilja ha hjul på samtliga plantor på tomten!