Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygger en damm, råd och ideer
          dempah
          Inlägg 21-07-2011, 17:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 65 499

jovars vart sugen på att bygag en damm har höllit på med denna gropp i 1 vecka snart.. .(förbannade tegel o sten) men har ju inga stora kunskaper eller så om själva bygget/grävande´t är 21 så hehe.
          Allt grävt förhand.. . Spade o spätt. skulle vilja ha lite råd och ideer nu,
          marken jag gräver på är nästan alltid blöt och markerna runt omkring är det naturliga dammar fast stora som sjöar men ändå 1-2 meter´s djup på, men dom används till jakt(ankor/änder)
          när ja börja gräva en liten bit ner i marken kom det vatten ifrån marken som ni ser på bilden och det vart en ända stor lergropp.
          marken ser ut såhär

första lagret-vanlig jord (blandat med tegel vet ej vf)
          andra lagret när man kommit ner en bit-grå lera ganska mjukt men tungt.
          3e lagret brun hård tung lera.
          4e blå grå mörk aktig lera men den är långt ner kom fram på den platsen jag grävde som djupast.
          djupaste delen ska bli 1,2 M
          Första bilden

min idee själv då ä ju att den högre delen ska va grunt men allt lutar neråt så tror då att inget vatten kommer komma upp ditt, därför undrar jag om man kan höja marken som ni ser ja har märkt ut, göra som en mur elr upphöjning av själva marken på nedre delen, Men frågan är ju då kommer vattnet stanna kvar eller rinna igenom?

jag ringde min morfar som själv har byggt en damm med exakt samma jord/mark som jag har och halva hans damm är byggd med egen vägg men hans damm är dock 15 m bred och 20 m lång och 4 m som djupas, naturlig damm används till fiske och kräfter och bada såklart.

vatten fylls av säg sjäv i dammen jag gör, vatten kommer ifrån marken när det blir regn osv och marken är som sagt nästan alltid blöt o lerig. därför ska jag gräva ner ett rör med 30 graders vinkel i botten så när det blir för mkt vatten trycks det på och gammalt vatten åker ut o ger plats till nytt.
          men frågan är kan muren av gjord jag bygger hålla vattnet på plats?

Andra bilden

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          hörnbjörn
          Inlägg 12-08-2011, 15:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 4 313

Hur går det? Har tyvärr inga råd åt dig, men nyfiken på utveckling. Bilder?

Citera
          kina3
          Inlägg 13-08-2011, 22:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Förstår det som att du vill göra en fördämning och att vattnet då kommer stiga.
          Klart det går om du gör den bred och av lera. Men den håller inte att gå på. Iallafall inte på mkt länge (vet inte hur många år det tar för leran/jorden att sätta sig)

Tips: bry dig inte om att göra särkild åtgärd för att fylla på med nytt vatten. Om du inte tillför en massa kväve/näring så kommer vattnet vara i balans och behöver inte åtgärdas på ngt sätt.

Hängde inte med på det där röret. Men högst upp någon stans ska det ju rinna över om du har ett tillflöde
          Om det är viktigt att ha koll på var det är så får man styra upp.
          Annars händer det av sig själv någonstans

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon