Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Vad kan denna söta växt heta? Bilden är från en odlad trädgård på Öland. Fyrkantig stjälk, parbladiga sågtandade blad och ca 50 cm hög. aaa.jpg ( 33.88k )
Antal nedladdningar: 31
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 68 328
Hej! Jag gick just in på forumet för att se om jag kunde hitta vad den växten heter!!! Jag har frösått ett par plantor som just gått i blom för förstaq gången, och jag vet inte heller vad det är? Så jag väntar också ivrigt på svar! Hälsningar
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Nej, blomställningarna är mindre och klenare säger morbror som sett den. Fast det kan kanske vara ett klenare ex, men nej jag tror inte heller att det är den.
Medlem
Antal inlägg: 397
Medlem nr: 12 562
Tänkte också direkt på drakmynta och den har fyrkantig stjälk. Den har också en annan egenhet, blommorna har gångjärn, om du vrider en blomma åt sidan sitter den kvar i det nya läget. Har du provat det?
Men jag håller med om att den ser lite klenare ut. Vad skulle det kunna vara annars.... kransveronika?.... någon nepeta.... salvia.... nej jag tycker inte det stämmer med något annat heller.
Vad vet du om plantan på bilden? Om den tex är sådd i år så kan den mycket väl se lite klenare ut än den kommer att göra med tiden. Drakblomman kan blomma redan första året vid tidig sådd. Annars har jag för tillfället inga andra idéer...
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 68 328
Mitt lilla problem tror jag är löst nu i alla fall, min växt är sannolikt Drakmynta! blomställningarna på min blomma är lite jämnare och "prydligare" annars tycker jag de ser likadana ut. Tack för hjälpen!