Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> John Davies, planterad i våras..., .. Men ack så liten.. ska det vara så?
          Anna-Karin C
          Inlägg 07-08-2011, 16:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 29 568

Planterade John Davies i våras. och den har nästan inte växt nåt alls. crying.gif Den blommade på de grenar som redan fanns o sen har den växt några cm sen blommorna vissnat (O klippts bort).
          Bifogar en bild på hur den ser ut nu.

Är det normalt att den växer så sakta eller är det nåt jag gjort fel? / nåt fel på plantan? Brukar de vara sega i starten??? Det har ju verkligen inte hänt mycket på den sen jag planterade den.

Tips o kommentarer??? Den syns ju knappt där framför tagetesen...

Augusti 2011 007.jpg John Davies. Planterad i våras och växt nästan ingenting... Varför inte det???

John Davies

Redigerat av Anna-Karin C: 07-08-2011, 16:16

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Kajsa
          Inlägg 07-08-2011, 21:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Ge den en sommar till jag har två ex och dom har inte haft så bråttom, det som händer är väl att rötterna växer. Har den fått bra jord har sol så kan man inte göra mer nu. På med kogödsel till våren.

Denna är fyra år i sommar och nu har den fått klätterros känsla den blir ganska smal och det bästa är att den i min zon 3 - 4 aldrig fryser en cm.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-08-2011, 21:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

John Davis är min favorit…..alla kategorier. Är den rotäkta tar den lite längre tid på sig innan den blir ”något".

Sorken har de senaste tre åren gnagt ner min enda till marken men ändå kommer den tillbaka och blommar och blommar….. skulle den "gå hädan" skaffar jag en ny omedelbart.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 07-08-2011, 22:15
          Länk hit: #4

Gäster

Anki, hur gammal är din John Davis? Har du den som klätterros eller buske? Jag köpte 10 st till en rosenberså, tredje säsongen nu, i tron att den skulle bli en 150cm hög buske, det stod väl så nånstans. Den blommar jättefint men växer hemskt spretigt och nu ser jag att den lika ofta kallas klätterros som buske, så den var nog inte det bästa valet. Men enligt Kerstin ska den ändå bli en buske så småningom, jag bara undrar hur länge jag ska vänta. Eller om jag ska byta ut dem, eller bygga en spalje. Jag frågar dig eftersom du odlar i samma zon som jag.
          Köpte mina från Rosenposten, så de växer nog inte på egen rot.

Redigerat av Eva 33c: 07-08-2011, 22:15

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-08-2011, 23:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Min John Davis är en buske och på sitt sjätte år. Den har ännu inte blivit högre än ca 1.20-1.40 mest beroende på att sorken de flesta år ”beskär” så den får börja om från början…Att den är lite spretig är något som vi med sork och en massa kyla får stå ut med så det har jag inte reagerat speciellt över….men OK, den är nog lite spretig men pryder sin plats som buske.

Jag tror aldrig att den skulle kunna hävda sig som klättrare.
          De år vi inte haft sork har den knappast blivit över 1.40….men herregud vad den blommar. Min kommer om från ”Rosenposten” i Danmark så den är def. inte rotäkta ursprungligen.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 08-08-2011, 07:38
          Länk hit: #6

Gäster

Tack för svar Anki. Så den ser ut som en buske i allafall : ) Då ska jag nog bara vänta ett par år till då. Jag har i alla fall ingen sork och de har inte frusit tillbaka särskilt mycket trots de två senaste konstiga vintrarna. När jag säger spretig jämför jag med de andra rosorna som planterades samtidigt i "bersån", några rugosahybrider och nån gallica och de har betydligt bättre form. Men de blommar inte i närheten så ymnigt som John Davis. Man kan kanske inte få allt... rolleyes.gif

Redigerat av Eva 33c: 08-08-2011, 07:39

Citera
          Anna-Karin C
          Inlägg 08-08-2011, 08:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 29 568

CITAT (Kajsa @ 07-08-2011, 22:30) *
          Ge den en sommar till jag har två ex och dom har inte haft så bråttom, det som händer är väl att rötterna växer. Har den fått bra jord har sol så kan man inte göra mer nu. På med kogödsel till våren.

Denna är fyra år i sommar och nu har den fått klätterros känsla den blir ganska smal och det bästa är att den i min zon 3 - 4 aldrig fryser en cm.

Ok, då får vihoppas att det är rötterna som tagit den mesta kraften i år. Kogödsel får det bli till våren då

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon