CITAT (KatteLatte @ 10-08-2011, 11:14)

Jag skulle nog våga klatscha till med mer färg än gult framför gul vägg, utan att för den sakens skull ta bort nåt av det gula som redan står där.
Vitt kombinerat med mörkt blått och mörkt rött tycker jag är snyggt; troligen en (eller några Klematis upp för väggen.
Annars kanske att fortsätta på temat som redan finns; leka litet med färg och form på bladen; om du inte vill ha nåt på väggen (du har ju klängväxt från andra sidan; att ta upp nåt på den här sidan kanske bara kommer att göra att de trasslar in sig i varandra), så litet olika höga buskar/Thujor, kombinerat med iögonfallande grässorter, t.ex. elefantgräs och/eller nån silverfärgad variant, och så litet daggkåpa. Mörkbladig revsuga eller mörkbladiga Alunrot (vita blommor)skulle nog också passa til det där. Eller fortsätter det då att vara för 70-taligt?
Ja på baksidan av muren har jag klätterhortensia som jag hoppas skall sprida sig ner över muren. Clematis var ett bra förslag, men klarar den sig i så djup skugga? Både cypressen bärapeln är nog 7-8 m höga och vårolvonet ca 4-5 m.