Hur många år på nacken har den?
Jag stod lite inför samma problem som du: hur flyttar man en etablerad vinranka? Och svaret jag fick här var tyvärr: inte alls. En vinranka har en enorm rot som går djuuupt ned och är därmed hopplös att få upp.
Så du har i stort sett två alternativ som jag förstår det:
1, Glöm bort den och köp en ny. 2, Prova men med risk att det går åt skogen. Normalt så gör man den hårda beskärningen när rankan är i vila och det är kring nyår. Den absolut sämsta tiden för klippning och ev flytt är på våren för då är det stor risk att den kommer att förblöda när saven börjar stiga. NÄR den bör flyttas blir jag mer osäker på, dock... Spontant skulle jag säga nu men antagligen är den hopplöst stor nu och skulle behöva beskäras för att bli hanterbar? Vintern är ju hopplöst att gräva på och jag tror inte att det är bra heller. Våren är utesluten så i så fall är det försommaren...? Tror man brukar säga att man ska plantera vinstockar i krukor på våren så att de har hela sommaren på sig att etablera sig. Svårt det där...
Som sagt, jag köpte en ny planta och den andra står kvar där den står i gamla växthuset och det kommer vi att montera ned nu och då får den tyvärr klara sig bäst den kan.
Och varmt välkommen till Odla!!!!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|