Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Alpklematis, Klippning
          Odlarinna
          Inlägg 24-08-2011, 17:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 6 758

Jag har en gammal alpklematis.Undrar ifall jag kan klippa ner den i vår och men kommer den att blomma på de nya skotten?? Eller blommar den bara på tvååriga rankor? Tacksam för svar whistling.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Eva 33c
          Inlägg 24-08-2011, 18:47
          Länk hit: #2

Gäster

Den kommer inte att blomma samma år som du klipper den. Den behöver äldre ved för att blomma, den blommar ju tidigt på året.

Citera
          octachoron
          Inlägg 24-08-2011, 22:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Alpklematis tillhör klippgrupp 1.
          Det rekommenderas att om man behöver beskära den så ska man göra det efter blomningen på försommaren, då hinner den bilda nya rankor som blommar nästa år.

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 25-08-2011, 06:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Jag klipper min alpklematis på våren, till ca 50 cm, och den har inga problem med att blomma tidigt samma sommar. En mycket starkväxande och invaderande rackare....

Citera
          Odlarinna
          Inlägg 25-08-2011, 07:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 6 758

Få se vad jag gör.Just nu är den bara ett stort trassel men tack för tipsen!!!!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-08-2011, 07:55
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (KatteLatte @ 25-08-2011, 07:33) *
          Jag klipper min alpklematis på våren, till ca 50 cm, och den har inga problem med att blomma tidigt samma sommar. En mycket starkväxande och invaderande rackare....

Intressant, mina blommar aldrig det året jag klipper dem.Klipper du din varje vår? Kanske beror på var man bor, fast jag trodde inte att den kunde blomma på årsskotten faktiskt... Mina viticellor(italiensk klematis) däremot börjar om varje år och blommar på årsskotten.

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 25-08-2011, 14:07
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 25-08-2011, 08:55) *
          Intressant, mina blommar aldrig det året jag klipper dem.Klipper du din varje vår? Kanske beror på var man bor, fast jag trodde inte att den kunde blomma på årsskotten faktiskt... Mina viticellor(italiensk klematis) däremot börjar om varje år och blommar på årsskotten.

Har klippt den så de senaste par åren; en nödvändighet eftersom den växer så starkt. Klättrar upp för muren, upp för räcket och sen försöker den gripa tag för en då man intet ont anande kommer ut genom ytterdörren (OK det senaste var väl litet överdrivet....). Lägger sig utåt över hela rabatten framför (det klipper jag igen i maj-juni bar aså den inte får övertaget).

Bilden är tagen i maj, tror jag det var. Ca 2 månader efter nedklippningen.

Bifogad fil  klematisen.jpg ( 88.63k ) Antal nedladdningar: 7

För visst är det en alpklematis? (var köpt som det i alla fall....)

Redigerat av KatteLatte: 25-08-2011, 14:08

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-08-2011, 15:28
          Länk hit: #8

Gäster

Ja nog ser det ut som alpoklematis alltid. Du bor nog betydligt bättre till än jag, med tidigare vår. I mars, när du klippte din, ligger snön fortfarande djup här och man skulle inte komma på tanken att klippa växter smile.gif
          Hur tidigt blommar din om du inte klipper den? Mina blommar samma tid som din klippta....

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 26-08-2011, 06:58
          Länk hit: #9

Medlem

Jag tror inte den blommar så väldigt mycket senare bara för att jag klipper den. Jag klipper den iofs innan den kommer igång att växa för säsongen, men det är väl så man skall göra?

Bor i zon 3, den står rätt bra vindskyddat och med förmiddagssol. Eftersom den står som den gör så är det oftastt där akvarievattnet hamnar, så den får nog även bra med gödning.

Hittade f.ö. en bild till. Eller KAN det vara så att det fanns kvar rankor mot räcket och jag inte tog allt då jag klippte? Fast nej jag tror ifaktiskt att jag plockade bort allt som gick upp mt räcket för det såg så risigt ut. Och räcket skall ju målas om vilket år som helst nu.... happy.gif

Bifogad fil  klematisen2.jpg ( 79.23k ) Antal nedladdningar: 20

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 07:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon