Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ni som har Willabs övervintringsrum i bubbelplast
          charlotte_13
          Inlägg 25-08-2011, 09:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 12 831

Vi står i kast med att börja anlägga marken för ett växthus (8 m2 i storlek) och funderar på om det är overkill att isolera grunden. Så min fråga, ni som använder detta övervintringsrum för övervintring av citrus/oliv etc har ni även isolerat grunden på ert växthus? Tanken är ju att kunna hålla mellan 5 och 8 grader vintertid och vi bor i Skåne.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Anja Danmark
          Inlägg 25-08-2011, 20:31
          Länk hit: #2

Gäster

I skal ikke isolere i bunden af drivhuset - kun langs med kanterne.

Hvis kanterne er isoleret, vil I få glæde af den smule varme, der stiger op gennem jorden, så der skal mere strøm til at varme overvintringshuset op, hvis i har isoleret bunden.

Derimod kan det være en god idé at lægge et lag bobleplast mere uden på overvintringshuset for at spare lidt på elregningen...

mvh
          Anja

Citera
          Davidoff
          Inlägg 25-08-2011, 22:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 31 154

Aha. Men mitt i vintern, ska man inte isolera marken då? Det blir ju allt kallare från marken undan för undan. Kan man ha oisolerat ända till våren?

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 26-08-2011, 05:59
          Länk hit: #4

Gäster

ja - hvis du har isoleret grundigt hele vejen uden om drivhuset, så få du ikke noget ud af at isolere bunden - tværtimod.

Den vil ikke ligefrem afgive varme, og du kan evt. stille planterne på noget isolerende, men du vil bruge mindre energi på at holde overvintringsdrivhuset på den rigtige temperatur, end hvis bunden var isoleret.

Jeg holdt ca. 5 grader i mit sidste år, og det var fint for både citrus, fuchsia, pelargonier, og hvad jeg nu ellers havde derinde.

Citera
          charlotte_13
          Inlägg 26-08-2011, 08:35
          Länk hit: #5

Medlem

Ok, nu blir jag förvirrad. Har läst i en del böcker och även här: http://www.classicum.se/upload/pdf/classic...undlaggning.pdf (stycket "ODLAR DU ÅRET RUNT") att man tjänar på att isolera grunden ur uppvärmningssynpunkt..

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 11:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det beror kanske lite på om du ska ha öppen jord eller golv i växthuset hur du ska göra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 26-08-2011, 16:56
          Länk hit: #7

Gäster

Jeg vil mene, at det er lige meget, om du skal have det ene eller det andet... Jeg er ikke enig i det, som Classicum skriver.

Jeg vil stadig mene, at man kommer til at bruge mere energi på at varme et overvintringshus op, hvis bunden er isoleret, for som sagt - hvis du isolerer din sokkel godt, så er jorden jo ikke kold inde i huset. Hvis du derimod har isoleret, skal du også bruge energi på at varme bunden op i stedet for at få lidt forærende nedefra.

Men det ved jeg, at der er mange holdninger til - vi har netop diskuteret det samme på det danske forum havenyt.dk sidste år. De fleste af os der blev dog enige om, at vi i hvert fald ikke ville isolere gulvet i vores drivhuse...

Men man kan selvfølgelig gøre præcis, hvad man har lyst til - dette var bare mit bud!

Mvh
          Anja

Citera
          Davidoff
          Inlägg 26-08-2011, 18:03
          Länk hit: #8

Medlem

Men jag tror det är olika saker. Att isolera grunden bidrar ju till att växthuset håller värmen bättre eftersom värmen i huset värmer marken och inte smyger ut till omgivande mark.

Men här var väl frågan huruvida man ska ställa övervintringshuset på frigolit för att isolera mot marken. Det borde inte vara så smart, eftersom jorden oftast är varmare än luften så länge det blir kallare. Dock, när det vänder och blir varmare på våren känns det logiskt att isolera mot jorden eftersom det troligen är kallare än luften.

Eller?

CITAT (charlotte_13 @ 26-08-2011, 09:35) *
          Ok, nu blir jag förvirrad. Har läst i en del böcker och även här: http://www.classicum.se/upload/pdf/classic...undlaggning.pdf (stycket "ODLAR DU ÅRET RUNT") att man tjänar på att isolera grunden ur uppvärmningssynpunkt..

Citera
          charlotte_13
          Inlägg 27-08-2011, 12:10
          Länk hit: #9

Medlem

Nja, hela grejen här är hur man gör på bästa sätt för att få till ett vettigt övervintringsväxthus. Tanken är att ha en liten yta med öppen jord och resten med plattor. Jag är egentligen ute efter att minimera uppvärmningskostnaderna för att övervintring av i huvudsak citrusväxter (dvs hålla runt 5-7 grader vintertid) och funderade då på om inte ett övervintringsrum i bubbelplast i kombination med en värmefläkt är en bra investering, men steg ett är ju grunden. Utifrån det jag läst i diverse böcker så verkar det som om de flesta rekommenderar en isolerad grund ur uppvärmningssynpunkt..Sen säger en del här annat så jag känner mig fortfarande lite halvförvirrad.

Citera
          rosita
          Inlägg 28-08-2011, 07:00
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jag har ingen öppen jord i mitt växthus, utan helt plattbelagt. Isolerad grund och lekablock i kanten, varav en rad ovan jord och 2 under. När jag vinterisolerar lägger jag in 10 cm frigolit också. Jag hade första vintern Willabs övervintringsrum, men tyckte det var besvärligt att motera inne i växthuset, så jag har bytat till bubbelplast. Jag tycker det funkar bra till övervintring.

Dessutom går det inte tjäle i jorden under växthuset när det är bra isolerat under hela.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          charlotte_13
          Inlägg 28-08-2011, 10:35
          Länk hit: #11

Medlem

Tack Rosita! Detta låter i stort sett som vi tänkt oss smile.gif Vi får se om vi kör övervintringshuset eller bubbelplastar in det istället.

Citera
          Davidoff
          Inlägg 28-08-2011, 15:36
          Länk hit: #12

Medlem

Givande tråd. Nu har jag bestämt min lösning. Att utnyttja värmen i marken tror jag inte är lönt. Det är ju bara om marken är varmare än luften (>10 grader) som det tillför något och det är nog en kort tid på hösten. Trixigt att sedan lägga på isolering när det blir det omvända (marken kallare än +10 grader).
          Alltså: jag placerar innerhuset på 10 cm frigolit från början! :-)
          (Mitt hus står direkt på oisolerad f d gräsmatta.)

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 12-11-2011, 13:58
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (rosita @ 28-08-2011, 08:00) *
          Jag har ingen öppen jord i mitt växthus, utan helt plattbelagt. Isolerad grund och lekablock i kanten, varav en rad ovan jord och 2 under. När jag vinterisolerar lägger jag in 10 cm frigolit också. Jag hade första vintern Willabs övervintringsrum, men tyckte det var besvärligt att motera inne i växthuset, så jag har bytat till bubbelplast. Jag tycker det funkar bra till övervintring.

Dessutom går det inte tjäle i jorden under växthuset när det är bra isolerat under hela.

Jeg vækker lige en gammel tråd igen - der går heller ikke frost i jorden inde i drivhuset, hvis man har en isoleret sokkel, der går ned i frostfri dybde (ca. 90 cm), som jeg har. Jeg har jo både fliser/plattor og jordbede, og selv i den kolde vinter sidste år var jorden ikke frosset i mine jordbede langs kanten af drivhuset.

Jeg skal i gang med at samle mit Willab-overvintringshus i dag og isolerer ikke under det, men sætter planterne direkte på fliserne, som jeg plejer at gøre - helt uden problemer. Til gengæld lægger jeg 3 lag bobleplast uden på, så jeg ikke bliver ruineret af elregningen!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon