Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Giftig växt för husdjur - Cycas Kottepalm
          johanlotta
          Inlägg 25-08-2011, 17:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem nr: 69 874

Hej alla glada djur och växtägare! Tänkte prova att starta min första tråd här på forumet:)
          Anledningen att jag skriver är inte riktigt lika kul. Jag tänkte bara föregå eventuella sorger i form av en död eller allvarligt skadad katt eller hund:

Cycas Revoluta, eller Kottepalm som den kallas på svenska, är dödligt giftig för katter och hundar.

Min systers älskade "Devon Rex" (han heter Frans) lider nu av allvarliga lever/njurskador pga. denna uppenbarligen välsmakande planta. Det står inte på någon giftinformation om att den skulle kunna vara giftig för katter, men efter noggranna efterforskningar kan man hitta på utländska djurhemsidor att den absolut inte ska finnas i ett hem med katt eller hund. För engelskspråkiga har jag hittat en länk där det står lite mer:http://www.critterology.com/articles/cycas-revoluta-sago-palm-or-cycad-toxicity
          Tänkte att detta kanske skulle kunna vara nyttig information för många- i synnerhet nu när Kottepalmen blir allt vanligare i våra hem, och snabbköpet och världens största inredningsfirma säljer den som en vanlig krukväxt.

Bifogad fil  cycas_revoluta.jpg ( 38.04k ) Antal nedladdningar: 108

(Lånad bild)

Hoppas inte för många har råkat ut för samma sak...
          Mvh. Johan

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          batski
          Inlägg 25-08-2011, 18:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Välkommen till forumet! Och tack så mycket för varningen! Riktigt jobbigt med Frans allvarliga skador! crying.gif Hur stora är chanserna att han klarar sig?

Ja Cycas revoluta är dödligt giftig för både katter och hundar och även för människor och jag gissar på att det gäller även många andra arter. Jag har själv en C. revoluta men är medveten om hur giftig den är. Har fn varken sällskapsdjur eller barn, men kommer att hålla stenkoll på växten i fall jag får besök av såna.

Cycas är dock inte den enda dödligt giftiga växten som finns i handeln och jag tycker verkligen alla dessa borde förses med tydlig information om hur giftiga de är, precis som andra giftiga och/eller frätande varor.

Redigerat av batski: 25-08-2011, 18:29

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-08-2011, 18:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tack för informationen! Stackars Frans sad.gif jättejobbigt när djuren blir sjuka.

Det där borde anmälas till Giftinformationscentralen absolut så att det kommer med på deras lista över giftiga växter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          johanlotta
          Inlägg 25-08-2011, 19:03
          Länk hit: #4

Medlem

Det är anmält till Giftinformationscentralen och dom skulle -citat "ta en närmare titt på saken". Det ovan nämnda inredningsföretaget blev förövrigt också väldigt förvånade över att de hade en dödligt giftig växt på sina hyllor.
          Jag håller med om att en tydligare information på växterna borde finnas redan i butik. Såg förresten "Nerium Oleander" på Hemköp sist jag var där. Riktigt giftig rackare det där med. Iallafall för människor. Hur det är för djur är ju tyvärr alltid väldigt otydligt.
          Än så länge lever lille Frans, men utsikterna ser tyvärr rättså dåliga ut. Ena njuren är helt paj och den andra svullen. Diarré och förstoppningar om vartannat. Stackars kisen:(

Citera
          merlin68
          Inlägg 25-08-2011, 20:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (johanlotta @ 25-08-2011, 20:03) *
          Det är anmält till Giftinformationscentralen och dom skulle -citat "ta en närmare titt på saken". Det ovan nämnda inredningsföretaget blev förövrigt också väldigt förvånade över att de hade en dödligt giftig växt på sina hyllor.
          Jag håller med om att en tydligare information på växterna borde finnas redan i butik. Såg förresten "Nerium Oleander" på Hemköp sist jag var där. Riktigt giftig rackare det där med. Iallafall för människor. Hur det är för djur är ju tyvärr alltid väldigt otydligt.
          Än så länge lever lille Frans, men utsikterna ser tyvärr rättså dåliga ut. Ena njuren är helt paj och den andra svullen. Diarré och förstoppningar om vartannat. Stackars kisen:(

trostar.gif Stackars liten! Hoppas han blir frisk igen!
          Tack för upplysningen också...Har också katt, han har aldrig tuggat på krukväxterna hittintills men det kan bero på att han är utekatt. Min hund kunde däremot tugga i sig ett och annat när han var liten för att inte tala om fåglarna jag har haft. Riktigt farligt det här med giftiga växter -fear-.gif

Citera
          batski
          Inlägg 26-08-2011, 09:19
          Länk hit: #6

Medlem

Vad tragiskt! Stackars Frans crying.gif

CITAT (merlin68 @ 25-08-2011, 21:00) *
          trostar.gif Stackars liten! Hoppas han blir frisk igen!
          Tack för upplysningen också...Har också katt, han har aldrig tuggat på krukväxterna hittintills men det kan bero på att han är utekatt.

Kattgräs (havre) rekommenderas, men även om risken för att katter tuggar i sig andra växter bör minska i fall de har tillgång till kattgräs, så kan man nog aldrig vara säker.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-08-2011, 09:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

crying.gif trostar.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          johanlotta
          Inlägg 29-08-2011, 16:40
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för ert fina stöd:)
          Uppenbarligen är det alla typer av människor som läser detta forumet, och jag är jätteglad över den uppmärksamhet denna tråden har fått.
          Blev i morse kontaktad av Expressen som läst tråden, som i sin tur kontaktade min syster -och för nyfikna så finns det i dagens nätupplaga av nämnd tidning ett reportage om Frans och riskerna med just "Cycas Revoluta".

http://www.expressen.se/nyheter/1.2543780/giftig-vaxt-saljs-pa-ikea-husdjur-kan-do

Vill bara påminna om att om ni inte själv tänker mumsa på plantan, eller har några barn eller husdjur, så finns det naturligtvis ingen anledning att slänga en vacker växt.

Mvh Johan

Citera
          merlin68
          Inlägg 29-08-2011, 17:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Har precis läst expressens artikel om lille Frans. Stackars liten "rödluva" crying.gif . Hoppas han har lång tid kvar att leva och att prognosen visar sig vara fel!

Citera
          batski
          Inlägg 29-08-2011, 20:13
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för länken Johan! Hoppas verkligen detta kommer att leda till att det blir krav på tydlig märkning av giftiga växter.

Håller tummarna för Frans!

Citera
          omk
          Inlägg 29-08-2011, 23:13
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

16 tassar och 6 tummar hålls för Frans !! Lilla gryn, hoppas du blir bättre !

Edit; har gått igenom mina inneväxter, bara ogiftiga / smaklösa "kändisar" ...

Redigerat av omk: 29-08-2011, 23:15

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Skruttis
          Inlägg 30-08-2011, 07:44
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Stackars lilla Frans. crying.gif
          Här håller vi både tummar och tassar för att han blir bättre!

Stort tack för din varning johanlotta.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          herkules
          Inlägg 30-08-2011, 08:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

håller tummarna för frans wub.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          russet83
          Inlägg 30-08-2011, 10:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 73 783

Tack så jättemycket för varningen! !
          Vad bra att det är anmält till giftinformationen.

Jag har en hund och en katt, har dock inte någon kottpalm.
          Då vet jag att jag absolut INTE ska ha någon Kottpalm.

Lycka till med katten!
          Jag hoppas allt blir bra med honom.

Redigerat av russet83: 30-08-2011, 10:03

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 31-08-2011, 10:22
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag tycker det är hemskt som hänt och hoppas innerligt att Frans blir bra igen, men jag tycker också det är djurägarens ansvar att inte köpa växter som kan vara farliga. Man kollar inte upp eventuell giftighet efter att katten redan har tuggat på den.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          johanlotta
          Inlägg 31-08-2011, 13:52
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 31-08-2011, 11:22) *
          Man kollar inte upp eventuell giftighet efter att katten redan har tuggat på den.

Så sant....och det är oerhört tråkigt att allt detta har hänt, men fakta är att människor jag varit i kontakt med säger att när de frågat om den var giftig på inköpsstället, så har svaret varit "Nej", och den finns till dags dato inte med i någon svensk förteckning över giftiga krukväxter. Det är dessutom en aning komplicerat att hitta den utländska informationen som påpekar att den är giftig.
          Mvh Johan

Citera
          batski
          Inlägg 31-08-2011, 13:58
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (johanlotta @ 31-08-2011, 14:52) *
          Så sant....och det är oerhört tråkigt att allt detta har hänt, men fakta är att människor jag varit i kontakt med säger att när de frågat om den var giftig på inköpsstället, så har svaret varit "Nej", och den finns till dags dato inte med i någon svensk förteckning över giftiga krukväxter. Det är dessutom en aning komplicerat att hitta den utländska informationen som påpekar att den är giftig.
          Mvh Johan

Johan, vad tror du om att skapa en Facebookgrupp och/eller kanske en pettion där man kräver att giftiga växter måste förses med tydlig giftinformation? Fast jag vet inte riktigt vilka petitionen ska riktas mot..

Citera
          Azola
          Inlägg 01-09-2011, 12:33
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Tack för bra info om växten, såg det igår i kvällstidningen. Hoppas det går bra för syrrans kisse " Frans" . mvh Ann

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon