CITAT (KatteLatte @ 01-09-2011, 08:58)

Om Isak har fått för sig att inkallning betyder att du jagar honom så kanske du skall springa åt andra hållet istället och låta honom jaga dig.
Jagar du honom så är det sannolikt förklaringen till att du har behövt kämpa med inkallningen i 2 år.
Eftersom det låter som om jaktlekar fungerar bra för honom så borde du definitivt pröva att sticka själv.
Jag har aldrig jagat han, går vi åt andra hållet så kommer han springandes. Det vet vi redan. Ropar vi HIT så kommer han fram men visar vi koppel eller att vi sänder ut signaler att vi ska ta han så vänder han på en 50 öre och sticker iväg. Springer han för långt bort ropar vi Isak och han kommer tillbaks. Gömmer vi oss i buskar med mera så börjar han leta efter oss.
Så här har det inte varit något jagande på hunden i 1,5 år, inte från min sida i alla fall. Utan vi har problem med inkallningen, till och med instruktörer får inte rätt på problemet. Jag bryr mig inte så mycket om att han inte kan vara lös på promenaderna, men jag vill tävla och han älskar lydnad och agility och det går precis inte och tävla han kopplad. Det är där jag vill kunna ha han lös.
Jag vet att när vi var i Stockholm och min syster passade han (hennes son tror dörrar stänger sig själva) jagade vår hund cirka 6 gånger om dagen i fyra dagar, detta var för snart ett år sen. Kan det vara det som sitter kvar? Dem 4 intensiva dagarna? För då har jag mycket att jobba på igen.