Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Änglatrumpeter, Varför blir inte mina så där höga och yviga:(
          merlin68
          Inlägg 10-09-2011, 18:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Misslyckades med mina änglatrumpeter i år igen -cry-.gif
          Vad gör jag för fel??? De övervintrar fint varje år men växer inte trots årlig omplantering i god krukväxjord. Har haft de i 4 år nu och de är fortfarande klena och bara blad i topparna. Inga förgreningar alls nästan. Jag vattnar dem noga så de inte torkar ut och de har stått ena året i full sol och det andra i halvskugga. Hjälp mig så jag får fina änglatrumpeter nästa år.
          Ska jag klippa ner dem? Krukorna de står i är stora kan de vara för stora??? Gödsling även på vintern om de står under tilläggsbelysning? Sorterna heter Charles Grimaldi och Kurpark Bad Salzschlirf om det spelar någon roll...

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-09-2011, 18:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Ge dom dom näring varje gång du vattnar. Ge dom mycket värme under sommaren.

Citera
          merlin68
          Inlägg 10-09-2011, 18:40
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (flaxss @ 10-09-2011, 19:35) *
          Ge dom dom näring varje gång du vattnar. Ge dom mycket värme under sommaren.

Ska jag ge dom näring även under hösten och vintern? Ska jag klippa ner dem nu så att det bara återstår en "pinne" utan blad för att få dem att förgrena sig?

Citera
          acacia
          Inlägg 10-09-2011, 18:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 74 672

Änglatrumpet måste klippas tidigt på våren.Plantan brukar inte hinna blomma när hösten kommer.Den 1-åriga vita sorten jag har blommar tidigare ändå till hösten.Fröna ramlat på marken och dom växt själv i år men moder plantan dör.Den fler-årig är lite svårare.Måste ut i värmen så tidigt på våren.Mina brukar få kompost istället för jord.Har inte gödslat dom.Just nu blommar dom fortfarande ute i krukan med lax rosa blommor.Hade testat att lämna plantan ute och täck med massa löv plus många lager plast och fiberduk men dör ändå.Jag klipper dom och blir bara en pinne.Man får några grenar när man har klippt plantan.Måste den klippas varje vår.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 10-09-2011, 18:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Svaren är säkert många och jag har under flera år läst och läst allt som bara finns om dessa snyggingar men jag har samma problem som dej trots allt!
          Det lustiga är att i förrgår upptäckte jag en knopp i den minsta änglatrumpeten, den är förgrenad men det är även min stora så vad gör man för fel?
          Jag funderar skarpt på att kasta dom för dom ger bara problem och inga blommor.
          Den stora är nog 3-4 år nu och jättehög så det är ett fasligt släpande och elände hela tiden till ingen glädje sad.gif

--------------------

Citera
          merlin68
          Inlägg 10-09-2011, 19:01
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för snabba svar thanks.gif
          Då väntar jag med att klippa ner dem till våren. Mars kanske eller är det för sent?
          Kompost har jag massor av. Kan de stå i ren kompostjord eller blir det för "starkt"?
          SKa de gödlas nu på hösten också, jag har de under lysrör hela vintern...

CITAT (sqrulan @ 10-09-2011, 19:58) *
          Svaren är säkert många och jag har under flera år läst och läst allt som bara finns om dessa snyggingar men jag har samma problem som dej trots allt!
          Det lustiga är att i förrgår upptäckte jag en knopp i den minsta änglatrumpeten, den är förgrenad men det är även min stora så vad gör man för fel?
          Jag funderar skarpt på att kasta dom för dom ger bara problem och inga blommor.
          Den stora är nog 3-4 år nu och jättehög så det är ett fasligt släpande och elände hela tiden till ingen glädje sad.gif

TJohej då är jag ialla fall inte den enda människan i hela landet som inte lyckats med änglisarna. Trösterikt att veta blush.gif

Citera
          sqrulan
          Inlägg 10-09-2011, 19:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

tummenupp.gif Två är vi i alla fall!

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-09-2011, 19:32
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (merlin68 @ 10-09-2011, 19:40) *
          Ska jag ge dom näring även under hösten och vintern? Ska jag klippa ner dem nu så att det bara återstår en "pinne" utan blad för att få dem att förgrena sig?

Nej bara under tillväxten dvs vår-sommar-höst, vintern bara vatten i lagom mängd anpassat efter hur dom står och växer.

Dom blommar efter dom grenat sig naturligt (fått Y). Klipper jag ner mina under Y:et så får jag ingen blomning eller mycket försenad så att det bara är knoppar när frosten kommer. Dock har man ett varmt och bra läge eller odlar dom i växthus och uterum kan man klippa ner dom om man vill för då hinner dom utvecklas såpass snabbt att dom blommar bra.

Innan jag flyttade hit kunde jag ge mina ett bättre läge, och då kunde jag under våren klippa ner dom till stubbar och ändå få riklig blomning under sommaren. Nu med lite sämre läge kan jag inte göra så.

CITAT (acacia @ 10-09-2011, 19:54) *
          Hade testat att lämna plantan ute och täck med massa löv plus många lager plast och fiberduk men dör ändå.Jag klipper dom och blir bara en pinne.

Jag har varit med om två gånger där änglatrumpeter har övervintrat ute med bara naturligt skydd. Dock frusit i topparna/frusit ner. Den ena gången har mormor lämnat en ute av misstag och andra planterade jag en medvetet för att se och den tittade upp nästa år med skott längst ner vid marken. MEN det är nog inget sätt att få fina och välväxta ex av, in innan frosten kommer är nog bra.

Citera
          Alba
          Inlägg 10-09-2011, 19:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Ja du Merlin - jag ställer mig också i kön för Änglatrumpetmisslyckadeodlingar.
          Jag har gett upp. Numera försöker jag inte ens.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-09-2011, 19:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Många tycks tro att kompost jord är stark .. den är mest jordförbättring.. som näring blaha blaha..
          Plantera ängelen i ren kogödsel på påse o ge pelleterad höns som xtra så får du se på blommorna med smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          merlin68
          Inlägg 10-09-2011, 20:09
          Länk hit: #11

Medlem

Måste ställa en till fråga wacko.gif : det kommer nya skott från basen (eller snarare sagt rötterna)¨på änglatrumpeterna. SKa dessa sparas eller är det bäst att klippa bort dem och bara spara en enda huvudstam?

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-09-2011, 20:13
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Alba @ 10-09-2011, 20:41) *
          Ja du Merlin - jag ställer mig också i kön för Änglatrumpetmisslyckadeodlingar.
          Jag har gett upp. Numera försöker jag inte ens.

Vi är visst många som inte lyckas. Jag har fått sticklingar som jag lyckats övervintra. Dom har grenat sig med tiden, men knoppar kommer det inte förrän möjligen vid den här tiden och sen står man där med ett åbäke som ska in över vintern. Nej, inget för mig har jag bestämt mig för.

Citera
          acacia
          Inlägg 10-09-2011, 21:15
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 74 672

Jag tror berör på vilken sort.Den röda varianten av änglatrumpet är svårare,bara eländet.Det drabbas ofta av sjukdomar.Den gula och lax rosa är nog bättre.Prova med ett årig ängla trumpet.Den vita är samma sort som den vilda antar jag. Den har mindre blommor men du får blommorna iallafall sedan kommer runda tagigga frukter som du kan samla frö till nästa år.Den vita odlas mest med fröna.Små plantor blev uppättna av sniglar trotts växten är giftig.Den vita grenar sig själv och min blev ca 80 cm lång.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 13-09-2011, 13:02
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (acacia @ 10-09-2011, 22:15) *
          Jag tror berör på vilken sort.Den röda varianten av änglatrumpet är svårare,bara eländet.Det drabbas ofta av sjukdomar.Den gula och lax rosa är nog bättre.Prova med ett årig ängla trumpet.Den vita är samma sort som den vilda antar jag. Den har mindre blommor men du får blommorna iallafall sedan kommer runda tagigga frukter som du kan samla frö till nästa år.Den vita odlas mest med fröna.Små plantor blev uppättna av sniglar trotts växten är giftig.Den vita grenar sig själv och min blev ca 80 cm lång.

Den som du kallar för ettårig änglatrumpet är inte en änglatrumpet. Det är en spikklubba, Datura. Ängatrumpeterna heter Brugmansia.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          merlin68
          Inlägg 04-07-2012, 19:34
          Länk hit: #15

Medlem

I år har min Charles Grimaldi fått sin första knopp yahoo.gif Efter 5 års väntan smile.gif Har gödslat som en galning och det har nog gett resultat till slut. Håller nu tummarna att knoppen kommer att slå ut!

Citera
          Carex
          Inlägg 05-07-2012, 11:09
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Ok, Änglatrumpeter alltså. Om du vill ha en stamplanta så behåll bara en pinne tills den själv grenar sig eller tills den nått lagom höjd enligt dig, då toppar du den så den grenar sig. Sedan ska du inte klippa så mycket annat än om den blir för yvig och då görs det som andra säger på våren. Ju mer du klipper desto färre blommor får du.

Änglatrumpeter är Brugmansia, fleråriga och kommer från Brasilien och Chile. Ettåriga är Datura, med upprätta blommor. Två helt oilka växter fastän de ser liknande ut. Värt att notera är att båda är giftiga.

Tänk på Änglatrumpeter som hungriga monster:P Mycket sol, värme och hutlösa mängder vatten. Vanlig planteringsjord eller blomjord är alldeles för klen. Plantera i stora (min har nog säkert drygt 24 liter) krukor i ren ko på påse och tilläggsgödsla under sommaren.
          Vill du inte byta ut jorden varje vår så krafsa av så mycket av ytan du kan och lägg på mer kogödsel.
          En bok jag har om Änglatrumpeter föreslår att man kan plantera den i mer hanterbara krukor med massor av stora hål i både i botten och sidorna för att till våren plantera hela den krukan i en ännu större med kraftfull jord.
          Sedan till hösten hugger man av rötterna som letat sig ur "övervintringskrukan" och tar upp den för att nästa år upprepa processen. Jag har aldrig testat detta själv men det verkar logiskt.
          Denna boken är det jag har http://www.odla.nu/artiklar/ute/odla-i-kruka/anglatrumpeter

http://blog.svd.se/tradgard/2010/12/11/opt...anglatrumpeter/

Jag har en kompis vars mamma när vi var små övervintrade sin enorma Änglatrumpet i vardagsrummet framför balkongdörren! Allt går bara man är envis;)
          Men om man bara ska ändra på en sak i skötseln av sina Änglatrumpeter så är det väl att gödsla riktigt, riktigt rikligt.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-07-2012, 15:34
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Och där de växer utomhus når de till 2 våningen ..sån bladmassa går de åt dundergödning för att de ska blomma.Håller med Flaxxs-klipp bara om nödvändigt.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          jaj-51
          Inlägg 05-07-2012, 17:03
          Länk hit: #18

Gäster

Har då och då köpt några ynkligt små plantor.
          De har alltid kommit i blom och blivit fina doftat underbart.

Vatnar med flytande näring varje gång!
          Dessutom tycks de behöva järntillskot för att växa ordenligt.
          (samma som Surfina)

Nja dessa åbäke har jag inte övervintrat någon gång ...

Redigerat av jaj-51: 05-07-2012, 17:04

Citera
          Leopardcookie
          Inlägg 17-07-2012, 19:10
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 269
          Medlem nr: 73 861

Mina växer hutlöst i ett vindskyddat hörn vid huset, har hört att de inte tål drag så jag ställde den där och det var en stickling från början som är en meter hög nu smile.gif

Citera
          merlin68
          Inlägg 08-08-2012, 13:22
          Länk hit: #20

Medlem

Här en bild på första blomman...efter alla års väntan sweatingbullets.gif Är dock inte säker att det verkligen är en Charles Grimaldi...? Den är dock mycket vacker hur som helst och jag är så glad över blomman smile.gifBifogad fil  DSC_0384.JPG ( 746.7k ) Antal nedladdningar: 24

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon