Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fullt med dessa larver i rabatten. Vad är det?
          norea
          Inlägg 02-10-2011, 17:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 4 906

Dessa finns väldigt många i mina rabatter. Hoppas att de är ett nyttodjur?
          Hoppas inte det är någon larv till de häggspinnmal som vi lider av varje sommar...Bifogad fil  larv.jpg ( 59.43k ) Antal nedladdningar: 21

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Azur
          Inlägg 02-10-2011, 18:17
          Länk hit: #2

Gäster

Nej, häggspinnmal är det inte. Det är en skalbaggslarv, men vilken sort det ska bli vet jag inte.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-10-2011, 20:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är en larv av en noshornsbagge. Finns ofta i komposter och gödselstackar. Tror inte den gör någon skada.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          fvd
          Inlägg 02-10-2011, 21:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Tyvärr det är pindgborrar jag har haft ett h...te i två år med dem nu, Först trodde jag att det var ollonborrar enligt vad hallänningarna sa (själv är jag inflyttad). Den trettionde juni vid midnatt flög en skalbagge in på spisen i mitt kök och låg och surrade jag sparade den och skickade upp den till Bionema tillsammans med ett gäng levande larver i en gräsförpackning och för att få klarhet. Svaret blev pingborrar. Jag har varttnat med nematoder i flera år vår och höst och har ändå tre storlekar av larver som ser ut exakt som dina i massor. Jag vet inte hur många det skulle varit om jag inte hade vattnat med nematoderna. Nu har jag kört bort ännu mera gräsmatta till tippen. Jag har skrivit mycket om det här förra året och i år så du kan söka på ollonborrar trädgårdsborrar och pingborrar så ser du tidigare konversation med andra drabbade om detta.

--------------------
          Zon 1

Citera
          CillaM
          Inlägg 02-10-2011, 21:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Tycker det börjar bli hysteri över allt som har med insekter att göra. Gräver du upp dessa larver vid grävning så kasta dom till fåglarna, annars så finns de här i naturen av en anledning (fråga mig inte vilken dock). Jag har både dessa och larverna/skalisarna till ollonborre och de stör mig inte ett dugg. Tvärtom, fåglarna får sig ett fint mål mat och rensar rent lite här och var.

Citera
          fvd
          Inlägg 03-10-2011, 10:00
          Länk hit: #6

Medlem

Ditt svar gör mig upprörd. Jag har en katastrof i min trädgård och jag är inte ensam om det. Jag har inget emot djur av alla slag tvärtom vill jag att de skall finnas i min trädgård och jag är definitivt ingen hysterisk person. Saken är den att jag kämpar hårt för att kunna behålla min trädgård. Förra året kröp jag omkring och rullade av av så mycket jag kunde av min uppätna gräsmatta och plockade upp över 2000 larver: Jag körde tio lass till tippen det var en bråkdel av den gräsmattan. Jag vattnade sedan med nematoder både på våren och hösten . Sedan sådde jag ny gräsmatta som också var uppäten i år. Jag har en till gräsmatta till som trots att jag vattnat den också med nematoder också är uppäten. Jag körde bort även halva den gräsmattan i år sedan orkade jag inte mer. Min fråga till dig är vad tycker du att jag skall göra har du någon lösning ? Både jag och mina grannar tar gärna emot all hjälp vi kan få.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-10-2011, 15:25
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tyvärr är det en del som drabbas övermåttan, frågan är varför? Baggarna finns överallt men oftast i beskedliga mängder. Ekologimänniskorna försöker säkert skylla på gifter och liknande men så enkelt är det inte. Jag har dock ingen förklaring själv.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-10-2011, 19:20
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (fvd @ 03-10-2011, 11:00) *
          Ditt svar gör mig upprörd. Jag har en katastrof i min trädgård och jag är inte ensam om det. Jag har inget emot djur av alla slag tvärtom vill jag att de skall finnas i min trädgård och jag är definitivt ingen hysterisk person. Saken är den att jag kämpar hårt för att kunna behålla min trädgård. Förra året kröp jag omkring och rullade av av så mycket jag kunde av min uppätna gräsmatta och plockade upp över 2000 larver: Jag körde tio lass till tippen det var en bråkdel av den gräsmattan. Jag vattnade sedan med nematoder både på våren och hösten . Sedan sådde jag ny gräsmatta som också var uppäten i år. Jag har en till gräsmatta till som trots att jag vattnat den också med nematoder också är uppäten. Jag körde bort även halva den gräsmattan i år sedan orkade jag inte mer. Min fråga till dig är vad tycker du att jag skall göra har du någon lösning ? Både jag och mina grannar tar gärna emot all hjälp vi kan få.

Det var inte min mening att göra dig upprörd alls. Men när jag läser så många inlägg om det ena och det andra i insektsväg eller liknande som "besvärar människor så blir jag lätt trött. Missförstå mig rätt nu. Vad för skada har du upptäckt att larverna gör? För min erfarenhet av dessa, och jag har Melolontha melolontha, ollonborren och en till (guldaktig) och dessa stormtrivs hos mig, men jag har inget problem med dom, annat än att skatorna hackar i marken och käkar upp dom. O det är ju bara ett plus, att de käkar upp dom alltså. Inga växter dör hos mig. Men, man kan alltid jordförbättra marken, ordentligt, se till att jorden är lerhaltig. Men då kan det bli svårigheter att gräva och plantera istället, och för mycket lera försvårar för växternas rötter. Mina slänter, där baggarna håller till, är det delvis berg under och resten väldränerat, torrt med andra ord. Där trivs baggarna. Som fisken i vattnet.

blomma.gif

Citera
          fvd
          Inlägg 03-10-2011, 21:22
          Länk hit: #9

Medlem

Ok då förstår jag varför du svarar som du gör Jag blev lättad eftersom jag har uppfattat dig som en trevlig och kunnig person och har haft en massa nytta av dina inlägg. Jag måste helt enkelt förklara det här bättre. Det är så vanligt i Halland där jag bor så jag möter dagligdags människor som har de här problemet. Jag skulle inte heller bry mig om larverna om det var som hos dig. Dock är det så att pingborrarna äter bara gräsmatterötter de gör ingen åverkan alls på växterna i rabatterna. Jag har sammanlagt 500 m2 gräsmatta som till stor del är stendöd. Hela gräsmattan sitter lös, så jag kryper runt och rullar av den för hand. Vi bor på sandjord här och det älskar dom, hittills har jag plockat upp drygt 4000. Det slutar alltid på samma sätt, gräsmattorna dör och fåglarna äter upp larverna. Innan hade jag helt ogräsfria gräsmattor utan mossa, enligt Bionema gillar de det också. Som sista åtgärd för i år körde jag vertikalskärare på djupaste läget på de delarna som jag inte skalat av och hoppas att jag hade ihjäl några fler. Till nästa år är det bara att fortsätta och jobba. Om jag hade haft råd hade jag lejt en grävskopa.

--------------------
          Zon 1

Citera
          fvd
          Inlägg 03-10-2011, 21:35
          Länk hit: #10

Medlem

Enligt Bionema är det pingborrarna som är problemet för just gräsmattorna. Andra borrar koncentrerar sig på annat käk. Krasst uttryckt så betyder det "ingen gräsmatta inga problem". Mina tankar om fortsättningen är;

Jag skall se till att få bort alla innan jag anlägger någon ny gräsmatta. När jag gör det tänker jag täcka den med fiberväv när de svärmar men jag vet inte hur länge. En annan idé är att lägga svart tjock duk innan jag sår och sedan ett lager jord så kanske de vantrivs eftersom de vill gräva ner sig ett par år. Jag har en miittsträng med gräs i min gatstensuppfart där jag tänker testa först. Något mer har jag inte tänkt ut ännu.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2011, 07:23
          Länk hit: #11

Medlem

Några tankar. Förmodligen har det inte så stor betydelse hur mycket larver då tar bort på din gräsmatta. Skalbaggarna finns i området så de kommer säkert tillbaka året efter. När jag kollar artportalen verkar de flesta fynd komma i slutet av juli-början av augusti så det är då de svärmar och lägger ägg. Varför din gräsmatta? Sandjord är säkert toppen men hur hittar de till dig? En sak som jag kommer ihåg från min fjärilsfångartid är att de dras till ljus på natten. Fångar man nattfjärilar med lampa kommer de ibland i mängder. Har du ljust på din gräsmatta? Gatubelysning eller trädgårdbelysning? Det kan dra baggarna till dig. Att täcka med fiberduk skulle kanske vara en utväg men helst då inte ljus sådan.

--------------------

Citera
          fvd
          Inlägg 04-10-2011, 10:15
          Länk hit: #12

Medlem

Väldigt många i området där jag bor har problem så det är inte bara min gräsmatta. Det daterar sig långt tillbaka i tiden jag pratade med min nittioåriga granne och hon säger att det var likadant på hennes farfars tid. Vi har gatubelysning utanför på den vägen jag bor och jag har dessutom självtändande lampor runt hela huset så det var intressant det där med ljuset. Beträffande svärmningen så inträffar den i slutet av juni men jag vet inte hur länge det håller på. På andra sidan gatan där jag bor finns skog så det kommer säkert mycket därifrån också. Tack för ditt engagemang jag behöver alla råd jag kan få. Det blir en lång process att komma tillrätta med det här så jag kommer att testa olika utvägar. Det ger sig om jag kan ha gräsmatta eller inte men jag vill gärna det. Jag brukar säga att det är en mänskligt rättighet att gå barfota i gräset på sommaren.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2011, 11:12
          Länk hit: #13

Medlem

Då är jag tveksam om det är pingborre för den flyger senare. Trädgårdsborren är dock igång i juni. Pingborren är brun, trädgårdsborren brun och mörkgrön. Den flyger på dagen så då faller teorin om ljuset.

Redigerat av Gossen Ruda: 04-10-2011, 11:14

--------------------

Citera
          solbrud
          Inlägg 04-10-2011, 12:38
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 74 915

Hej vi har samma problem där vi bor. Många av grannarnas och vår egen gräsmatta käkas upp och det som inte blir uppätet av larverna tar skator och kråkor hand om. De hackar upp mest där det är mossa och näringsfattigt.
          Hela tomten är solig, jorden väldränerad eftersom det är gammal sjöbotten under. Vi lade märke till att de svärmade under 1-2 veckor i juni och bara när solen gassade och det var torrt.

Jag har frågat mig fram och fått tips om nematoder samt att sätta på vattensprinklern där och när de svärmar under dagen.
          Jag ska också testa att sköta gräsmattan ordentligt enligt tips från experten Jankov. Då kanske fåglarna inte luckrar upp den så hemskt.

Grannar stannar och kommenterar katastrofen och en dag så sa en granne att han hade haft stora problem med larverna men att de plötsligt försvunnit och att han inte förstod varför. Givetvis för att de gottar sig i vår gräsmatta!!!!

Han hade hört andra grannar som berättat om effektiv behandling med "Myrr" och vatten blandat. Frågan är hur nyttigt det är? Och dyrt! kanske också tar kål på allt i insektsväg.

Vi flyttade in i somras så jag har inte gett upp än men ska hämta kraft och spara pengar så jag kan satsa ordentligt till våren.

Citera
          CillaM
          Inlägg 04-10-2011, 18:44
          Länk hit: #15

Medlem

Nu när jag gått igenom dina svar fvd så är jag ganska nog så säker på att det är ollonborre, Melolontha melolontha, den svärmar på nätternam, i maj plus/minus beroende på värmen. Larverna hittar jag själv i tid och otid när jag gräver. Ek är baggarnas favoritträd. Jag har själv kallat dessa för pingborrar för det har länge varit gängse namn på larverna men pingborrarnas baggar svärmar inte på natten utan på dagen, som jag tror Rudan skrev.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2011, 20:43
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (CillaM @ 04-10-2011, 19:44) *
          Nu när jag gått igenom dina svar fvd så är jag ganska nog så säker på att det är ollonborre, Melolontha melolontha, den svärmar på nätternam, i maj plus/minus beroende på värmen. Larverna hittar jag själv i tid och otid när jag gräver. Ek är baggarnas favoritträd. Jag har själv kallat dessa för pingborrar för det har länge varit gängse namn på larverna men pingborrarnas baggar svärmar inte på natten utan på dagen, som jag tror Rudan skrev.

Ollonborrar brukar sällan ställa till med problem i gräsmattor vad jag kommer ihåg. Fast minnet är dåligt ibland. rolleyes.gif Ollonborrar är stora och bruna och svärmar i skymningen. Trädgårdsborrar är mindre och har mörkgrön halssköld och bruna täckvingar. Svärmar på dagen. Pingborrarna är något mindre, helbruna och svärmar på natten.

--------------------

Citera
          ingelsgarden1
          Inlägg 04-10-2011, 21:38
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 13 109

CITAT (norea @ 02-10-2011, 18:25) *
          Dessa finns väldigt många i mina rabatter. Hoppas att de är ett nyttodjur?
          Hoppas inte det är någon larv till de häggspinnmal som vi lider av varje sommar...Bifogad fil  larv.jpg ( 59.43k ) Antal nedladdningar: 21

Hej
          Har läs inläggen
          Hur långa är larverna Noshornsbaggens larver kan bli upp till 10cm
          Pingborrarna ca 2cm och Ollonborres larv ca 5cm
          Har hittat larver från Noshornsbagge i lomposten men har aldrig sett en utvecklad Noshornsbagge.

--------------------
          Lars-Göran

Citera
          CillaM
          Inlägg 04-10-2011, 21:42
          Länk hit: #18

Medlem

Sorry Rudan, fel skrivet av mig om trädgårdsborren och pingborren. Jag har både trädgårdsborren och ollonborren btw.

Citera
          fvd
          Inlägg 04-10-2011, 22:18
          Länk hit: #19

Medlem

Jag fick tre olika faktablad från Bionema om olika sorters borrar som skrivits av SLU. Jag läste där att pingborre svärmar i slutet av juni och i början av juli (larverna är 30 mm skalbaggen 14-20 mm) men så fanns det en sorts pingborre till beskriven som heter mörk pingborre el dagpingborre som svärmar på dagen. om ollonborre stod det att den svärmar i maj juni att larverna är 40-50 mm och skalbaggen 22-30 hur det nu går till. Trädgårdsborrens beskrivning var att skalbaggen är 8-12 mm och grön/blåsvart och svärmar på dagen och den åt allt möjligt.. Själv trodde jag ju länge att det var ollonborrar men bionema säger att det är pingborrar, Jag känner mig inte helt säker men lutar åt att det sistnämnda är rätt i alla fall. Jag skickade ju upp en skalbagge till Bionema som landade på min spis 30 juni klockan tolv på natten storleken 14-20 stämmer och den var inte spetsig baktill och beskrivningen av färg och längsgående ribbor stämmer men däremot tyckte jag inte att den var hårig men det syntes i mikroskop.,Vad det gäller längden på mina största larver så är de längre än trettio så där är det jämt lopp mellan ollonborre och pingborre. Trädgårdsborre går bort för att skalbaggen är mycket mindre ser inte alls ut som den jag fångade. Problemet är att det saknas beskrivning av trädgårdsorrens larver och att man skiljer på ollonborrens och pingborrens larver med hjälp av storlek. Jag har tre storlekar på mina 3mm-40 mm utseendet är precis som på bilden i den här tråden.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2011, 07:37
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (fvd @ 04-10-2011, 23:18) *
          Jag fick tre olika faktablad från Bionema om olika sorters borrar som skrivits av SLU. Jag läste där att pingborre svärmar i slutet av juni och i början av juli (larverna är 30 mm skalbaggen 14-20 mm) men så fanns det en sorts pingborre till beskriven som heter mörk pingborre el dagpingborre som svärmar på dagen. om ollonborre stod det att den svärmar i maj juni att larverna är 40-50 mm och skalbaggen 22-30 hur det nu går till. Trädgårdsborrens beskrivning var att skalbaggen är 8-12 mm och grön/blåsvart och svärmar på dagen och den åt allt möjligt.. Själv trodde jag ju länge att det var ollonborrar men bionema säger att det är pingborrar, Jag känner mig inte helt säker men lutar åt att det sistnämnda är rätt i alla fall. Jag skickade ju upp en skalbagge till Bionema som landade på min spis 30 juni klockan tolv på natten storleken 14-20 stämmer och den var inte spetsig baktill och beskrivningen av färg och längsgående ribbor stämmer men däremot tyckte jag inte att den var hårig men det syntes i mikroskop.,Vad det gäller längden på mina största larver så är de längre än trettio så där är det jämt lopp mellan ollonborre och pingborre. Trädgårdsborre går bort för att skalbaggen är mycket mindre ser inte alls ut som den jag fångade. Problemet är att det saknas beskrivning av trädgårdsorrens larver och att man skiljer på ollonborrens och pingborrens larver med hjälp av storlek. Jag har tre storlekar på mina 3mm-40 mm utseendet är precis som på bilden i den här tråden.

Det var mycket att läsa. Till att börja med är alltid larverna större än de fullbildade insekterna när det gäller fjärilar och skalbaggar. Inte myggor och sländor exempelvis. Att artbestämma larver med hjälp av storleken är ofta svårt eftersom de växer hela tiden och kan även vara två-åriga. Det enda man med säkerhet kan säga är när en storleksgräns passerats, ingen pingborrelarv blir 40 mm, då är det ollonborre. Eller noshornsbagge. 30 mm är dock nog ingen absolut gräns. Jag är själv ingen skalbaggsexpert men jag skall kolla med medlemmarna i vår entomologförening vad de kan säga. Vi skall nog snart he ett möte.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 16:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon