CITAT (malarmaster @ 27-10-2011, 22:31)

du bör använda 2 olika färgtyper, en utefärg(fönsterfärg) helst oljebaserad. Alkyd eller linolja.den målas på alla ytor som befinner sig i utemiljö,dvs på utsida tätningslist.(hela ytterbåge samt den sida av innerbåge som blir mot utsida.)
insidan (mot rummet) målas med en snickerifärg helst också den oljebaserad.
alla "uteytor" grundas med grundolja alternativt egentillverkad olja (hälften kokt linolja,hälften balsamterpentin),sedan stryks samma ytor med en utegrundfärg.
insidan behandlas som innesnickeri,dvs grundfärg o lackfärg.
själva karmen målas likadant,man drar gränsen mellan ute/inne där tätningslisten kommer att sitta.
kittfalsen på ytterrutan skall målas så att färgen skall gå 1-2 mm in på glaset,detta för att förhindra att vatten rinner ner mellan kitt o glas.
huruvida man skall måla alla ytor är omtvistat,numera målas allt men förr lämnades över o underkanter omålade för att virket skulle kunna andas,en del äldre handböcker föreskrev att endast synliga ytor skall målas.
själv tittar jag alltid efter hur fönstret är målat innan,är en yta omålad får den vara det i fortsättningen också.min erfarenhet är att äldre fönster sällan är målade runt om,kanske därför de överlevt,färg stänger in fukt lika gärna som den skall stoppa den. ulf
Tack för ditt svar - det var just ett sådant som jag önskade och som jag ska följa då jag tycker att det låter logiskt