Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klippa grannens träd.
          jaj-51
          Inlägg 13-11-2011, 19:56
          Länk hit: #1

Gäster

Hur högt upp lyckas ni såga / klippa av grenar som hänger över gränsen?

Käner mig hemdlysten och är nu uppe på tio meter utan att beträda grannens tomt tummenupp.gif

Klart grannsämjan for all värdens väg.
          Grannkäringen tyckte det var viktigare att behålla trädet än att jag sliper ha det hängande över min tomt.

Aboristerna varnade för att eken kan dö om allt som växer över gränsen tas bort.

Så nu hoppas jag trädet dör!

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2011, 20:18
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ekar dör inte för att man kapar några grenar, men de kommer ju se fula ut, och eftersom det är åt ditt håll är det bara du som ser det.

Citera
          merlin68
          Inlägg 13-11-2011, 20:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Att du vågar!!! Har själv en granne som har planterat ett bokträd en meter från tomtgränsen. Boken är nu jättestor och hotar att kväva mitt plommonträd crying.gif Har påtalat detta flera ggr de senaste åren men ingenting händer. Trädet bara växer och växer..... help.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-11-2011, 20:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (merlin68 @ 13-11-2011, 20:23) *
          Att du vågar!!! Har själv en granne som har planterat ett bokträd en meter från tomtgränsen. Boken är nu jättestor och hotar att kväva mitt plommonträd crying.gif Har påtalat detta flera ggr de senaste åren men ingenting händer. Trädet bara växer och växer..... help.gif

En bok av alla j.... träd, de blir ju enorma! Säg till att du kapar grenarna över din tomt om inte ägaren gör något och kapa sen efter ett tag. Du kan fräsa upp alla rötter som tränger in på din tomt också. Varför är en del så hänsynslösa och försöker utnyttja andras tomter?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bassam
          Inlägg 13-11-2011, 20:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Väter kan inte dö som en följd av beskärning .

H.Bassam

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-11-2011, 20:46
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Huggorm @ 13-11-2011, 20:18) *
          Ekar dör inte för att man kapar några grenar, men de kommer ju se fula ut, och eftersom det är åt ditt håll är det bara du som ser det.

Håller med men hur slutar det EK:en har två stammar och den ena lutar in åt min tomt och hotar mitt växthus ...

Höjden på träden är 14 meter och kärringa bor tyvärr söder om min tomt.
          Hon har två björkar brevid ekn tyvärr är dessa 14 meter också.

Björkarna är toppade på 6 meters höj för tio årsen och har en massa grenar som växer upp i det blå.

Helhetsintyrycket är ganska taskigt även om man gillar träd.

Aboristerna var där och reducerade lite, med facit i hand så blev hon blåst eller ....
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Grannens_h_ga_tr_d.jpg ( 447.84k ) Antal nedladdningar: 110

Citera
          CillaM
          Inlägg 13-11-2011, 20:49
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (jaj-51 @ 13-11-2011, 19:56) *
          Hur högt upp lyckas ni såga / klippa av grenar som hänger över gränsen?

Käner mig hemdlysten och är nu uppe på tio meter utan att beträda grannens tomt tummenupp.gif

Klart grannsämjan for all värdens väg.
          Grannkäringen tyckte det var viktigare att behålla trädet än att jag sliper ha det hängande över min tomt.

Aboristerna varnade för att eken kan dö om allt som växer över gränsen tas bort.

Så nu hoppas jag trädet dör!

Det är faktiskt inte tillåtet att göra som du gör, och det kan bli dyrt för dig i slutändan. Och att fräsa rötter som rudan skrev, även om det är på din egen tomt, det är skadegörelse på annans egendom. Finns många fall där trädägaren fått rätt. Jag misstänker också att trädet fanns där långt innan du flyttade dit och undrar i så fall varför du överhuvudtaget köpte stället? Att få gehör här för att kunna vandalisera är riktigt småaktigt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2011, 21:02
          Länk hit: #8

Moderator

En bra kompromiss vore att ta ner de stympade björkarna men låta eken vara kvar

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-11-2011, 21:11
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 20:49) *
          Det är faktiskt inte tillåtet att göra som du gör, och det kan bli dyrt för dig i slutändan. Och att fräsa rötter som rudan skrev, även om det är på din egen tomt, det är skadegörelse på annans egendom. Finns många fall där trädägaren fått rätt. Jag misstänker också att trädet fanns där långt innan du flyttade dit och undrar i så fall varför du överhuvudtaget köpte stället? Att få gehör här för att kunna vandalisera är riktigt småaktigt.

Hej.
          Jordabalken 3 paragrafen 1 stycket ger mig rätt att kapaallt som hänger över och in på min tomt.

Trädet har vuxit upp när jag bott här.
          Nu är det 3 ägaren sen jag flyttat in "gubbarna" har hålt efter träden så länge de varit friska och krya.
          Änkorna är inte lika duktiga ....

Hur tänker du CillaM ? Är du också en grannen som utan hänsyn tar av omgivningen utan hänsyn till dina grannar?

Redigerat av jaj-51: 13-11-2011, 21:17

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2011, 21:18
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (jaj-51 @ 13-11-2011, 21:11) *
          Hej.
          Jordabalken 3 paragrafen 1 stycket ger mig rätt att kapaallt som hänger över och in på min tomt.

Du måste först be grannen ta bort överhänget själv, och först sedan denne vägrat så får du göra det själv. Men jag antar att du påpekat saken för dem ett antal gånger genom åren utan att det hänt så mycket.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-11-2011, 21:25
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Huggorm @ 13-11-2011, 21:18) *
          Du måste först be grannen ta bort överhänget själv, och först sedan denne vägrat så får du göra det själv. Men jag antar att du påpekat saken för dem ett antal gånger genom åren utan att det hänt så mycket.

Hej.
          Ja vist, aboristerna och jag talade med kärringen men hon vil ha sina träd även om det måste växa in över min tomt.
          Alltid bra att vara på läst och följa paragraferna.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-11-2011, 21:36
          Länk hit: #12

Gäster

Tackar för mnga tips via pm.

Kastsågen

Redigerat av jaj-51: 13-11-2011, 21:36

Citera
          CillaM
          Inlägg 13-11-2011, 21:47
          Länk hit: #13

Medlem

Det finns en tråd här på odla som är gammal men som är väl värd att läsa http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t72107.html. Thomas Wahlqvist skriver många kloka ord där.

Själv har jag bott i området i 44 år varav 16 i detta hus med stor tomt. Först för ca 7-8 år sen började stadsfolk flytta hit med allt vad det innebar. Jag har min trädgård, jag har mina träd, och det är många stora, ek, bok, björk, gran och fler andra sorter håller på att växa upp. Några nyare inflyttade gör precis som jag, medans andra gnäller som du. Men det är faktiskt bara att gilla läget om man flyttar till en trädgård eller landet.

Jordabalken ger dig rätt i slutändan men det är en lång väg dit. Läs gärna bifogade länken så slipper vi tjafsa.

Och jag bryr mig faktiskt inte om vad mina grannar tycker eller anser, några av dom har redan trätt över gränsen, bokstavligt, genom att asfaltera på min mark. En annan sprängde olagligt med en raserad terrass hos mig som följd.

Jag hoppas att din granne får reda på vad du gör, kallar henne och så vidare. Lite hyfs (läs respekt) kan man väl ändå visa här även om du inte visar den mot din granne IRL?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-11-2011, 21:59
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 20:49) *

Ta det nu lite lugnt. Jordabalken är ganska klar på punkten. Först skall man ge grannen möjlighet att ordna saken exempelvis via ett rekommenderat brev. Händer inget är det bara att plocka fram sågen eller jordfräsen men det skall göras proffsigt. Det är helt fantastiskt att du anser att en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt. Kan du plocka fram några rättsfall som styrker din inställning?

--------------------

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-11-2011, 22:08
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 21:47) *
          Jordabalken ger dig rätt i slutändan men det är en lång väg dit.

Och jag bryr mig faktiskt inte om vad mina grannar tycker

Hej, hoppas du trivs och har det bra.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-11-2011, 22:11
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

Vi har haft en granne vid sommarstugan som t o m vägrade ta ner helt döda träd . Inte ens när vi talade om för honom att han skulle bli ersättningsskyldig om/när de blåste ner över våra byggnader gjorde han något åt det .

Ett träd blåste så småningom ner över vårt uthus men grannen hade tur för det blev inga stora skador .

Nåväl , summan av kardemumman blev att vi till slut köpte stället av honom och, till många grannars glädje , avverkade ett 50- tal stora träd.

Redigerat av mamamaggan: 13-11-2011, 22:31

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          CillaM
          Inlägg 13-11-2011, 22:19
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2011, 21:59) *
          Ta det nu lite lugnt. Jordabalken är ganska klar på punkten. Först skall man ge grannen möjlighet att ordna saken exempelvis via ett rekommenderat brev. Händer inget är det bara att plocka fram sågen eller jordfräsen men det skall göras proffsigt. Det är helt fantastiskt att du anser att en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt. Kan du plocka fram några rättsfall som styrker din inställning?

Ta det lite lugnt själv och skärp dig rudan och läs vad jag skrev istället för att försöka få in nåt jag inte skrivit. INTE nånstans skrev jag att "en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt".

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-11-2011, 08:55
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 22:19) *
          Ta det lite lugnt själv och skärp dig rudan och läs vad jag skrev istället för att försöka få in nåt jag inte skrivit. INTE nånstans skrev jag att "en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt".

Jag är kolugn, men det blir kontentan av det du skriver. Sen efterlyste jag några av de rättsfall du hänvisar till.

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 14-11-2011, 16:06
          Länk hit: #19

Medlem

Du läser vad andra skriver som fan läser bibeln, med andra ord det som passar dig. Att du inte kan få huvudinnehållet i det jag skrev att fungera i skallen på dig är knappast mitt problem, och jag är hjärtligt trött på ditt tjafs och översitteri i nästan varenda tråd. Du är kunnig i många saker men du är också som en cementvägg när det gäller andra.

Verkar som om det enda sättet är att hävda dig gentemot andra, speciellt de som tycker eller vet annat än vad du gör. Googla så får du se, inga rättsfall ligger öppna men det finns gott om bråk som blivit juridiskt behandlade. Sedan finns det också mängder med trådar både här och på andra ställen med hus och trädgård som tema. Nu går jag inte ut i nån mer pennfejd med dig.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-11-2011, 16:50
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (CillaM @ 14-11-2011, 16:06) *
          Du läser vad andra skriver som fan läser bibeln, med andra ord det som passar dig. Att du inte kan få huvudinnehållet i det jag skrev att fungera i skallen på dig är knappast mitt problem, och jag är hjärtligt trött på ditt tjafs och översitteri i nästan varenda tråd. Du är kunnig i många saker men du är också som en cementvägg när det gäller andra.

Verkar som om det enda sättet är att hävda dig gentemot andra, speciellt de som tycker eller vet annat än vad du gör. Googla så får du se, inga rättsfall ligger öppna men det finns gott om bråk som blivit juridiskt behandlade. Sedan finns det också mängder med trådar både här och på andra ställen med hus och trädgård som tema. Nu går jag inte ut i nån mer pennfejd med dig.

Om jag har problem är det inget mot vad du har, tydligen vill du bara ha rätt. Du hänvisar till rättsfall som tydligen är tvärtemot vad som står i Jordabalken och då vill jag givetvis veta mer om detta. Finns rättsfallen eller hittar du bara på? Om nån går in på annans mark och fäller träd är givetvis förbjudet men det är en annan sak, vad man gör på eller från egen tomt har ingen granne med att göra inklusive att plantera för stora träd. Det är därför man får de här tvisterna. Jag inser att du är trädvän men det finns gränser. Tomtgränser exempelvis.

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 10:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon