CITAT (Bengalow @ 16-11-2011, 16:07)

Dagens "forskning" är inget annat än "akademikerbidrag". Hur länge skall detta fortgå?
Du är modig du, som drar all forskning över en kam.... Kanske kan den medicinska forskning som du idag klankar ner på, rädda ditt liv i morron. Eller den nanoteknikforskning som bara är "akademikerbidrag" enligt dig, vara lösningen på våra energiproblem.
Du har uppenbarligen inte en j***a aning om hur dagens forskning går till, finansieras eller bedrivs. Du kan ju börja med att ta reda på hur forskning idag finansieras - för redan där har du käpprätt fel. Säger privata finansiärer dig något? För det är så huvuddelden av forskningen idag finansieras, inte via staten om det var det du trodde (i likhet med de flesta svenskar)....
Sedan kan du läsa på hur forskare finansieras, vilka arbetsförhållanden man arbetar under och vilken "anställningstrygghet" man har. Vet du tex att LAS är mer eller mindre obefintligt inom akademin idag? Vet du tex vad en doktorand på vårt "finaste" medicinska forskningsinstitut har för finansiering under större delen av sin 4 åriga utbildning? Jo stipendier, dvs vaken pensionsgrundande eller föräldrapenningsgrundande. Blir man sjuk är det trist, mendet finns andra som kan ta din plats. Vet du hur svårt det ÖHT är för forskare inom sociologi eller liknande att ens få forskningsmedel? Uppenbarligen inte......
Slutligen kunde du kanske berätta vad det är DU kallar forskning, vad skulle vara "riktig" forskning och inte bara bidrag........
F.ö. Det finns inget som heter Lunds lasarett, det finns något som heter Skånes Universitetssjukhus i Lund. Har inte hört att de skulle bygga något konferenscentrum (men så har jag iofs varit i Australien 2v). Däremot har jag hört att Lunds UNIVERSITET har planer på ett konferenscenter. Hur det ska finansieras vet jag inte, men jag är 100% säker på att största delen kommer att komma från privata donationer. Som när det byggdes ett nytt designcentrum och Ingvar Kaparad stod för stora delar av notan, eller Ekonomicentrum byggdes och Holger Crafoords stiftelse bidrog....... Privata donationer, som sagt.
Redigerat av KRT: 17-11-2011, 06:14