Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Thuja nära staket.
          Kloro
          Inlägg 11-03-2004, 08:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 2 971

Hejsan.

Det är så att vi hade tänkt att sätta en Tuja häck på vår nyanlagda tomt.
          Men det ända problemet är vår grannes staket som ligger precis i vår tomtgräns. Staketet är c.a 170cm högt och där kommer ej någon sol igenom det. Jag hade tänkt att sätta vår häck ungefär 0,5 meter ifrån.
          Kommer häcken att växa bra ändån?
          Är det någon som har erfarenhet av att sätta thuja barrotsplantor som är c.a 1m höga så är jag tacksam för alla dess tips och ideer.

Tacksam för svar.

--------------------
          Kloro ( zon 1 )[COLOR=green]

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Fenja
          Inlägg 11-03-2004, 13:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hej!
          Jag har thuja planterad mot liknande staket som du nämnen och det har fungerat ganska bra. En del är lite sämre mot staketsidan men inte så att det syns utifrån. Tänk på att thujan växer och blir ganska omfångsrik, i och för sig tål den att "friseras" en del, men jag skulle nog sätta dem en meter från staketet. När jag planterade mina (för 3 år sedan) så grävde jag ordentliga gropar, fyllde dem med vatten helt och lät thujan stå i detta till vattnet sjunkit undan. Sedan fyllde jag på till hälften med, barkmull och befintlig jord 50/50 ungefär, vattnade igen, lät detta rinna undan fyllde upp med jord/barkmull i grämattskanten, vattnade och lade på sista jord/barkmullslagret. Vattna ej det sista lagret, det täpper till hålen som vattnet runnit ner i och håller kvar fukten, ungefär som när man luckrar våt jord. Om thuja rötterna är omfångsrika kan du kapa dem ganska hårt med sekatör, detta gynnar bara rotbildningen. Tänk på att du kan behöva täcka buskarna med juteväv om de utsätts för stark vårsol, annars kan de bli illa brända.
          Lycka till!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Solstrålen
          Inlägg 11-03-2004, 15:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 663

Först och främst om du bor inom stadsplanerat område så får inte staket vara högre än 110 cm och de får ej vara av planktyp dvs de måste vara glesa. Bygglov ges ej vid tomtgränsen - kolla detta - kanske måste din granne kapa staketet.
          Vad gäller tujor är det ganska tåliga då de är lite större - gräv djupt - fyll på med ny jord - vattna rejält första året. Större tujor behöver inte täckas med väv.

Citera
          Kloro
          Inlägg 12-03-2004, 09:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 2 971

Tack för tipsen och hjälpen. En liten fråga till bara. Kan jag plantera häcken i början av April? Jag bor i zon 1.

Trevlig helg.

--------------------
          Kloro ( zon 1 )[COLOR=green]

Citera
          Fenja
          Inlägg 12-03-2004, 15:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Du kan plantera så snart tjälen gått ur backen...vilket väl inte är några problem i zon 1. Jag bor i zon 4 där snön ligger kvar ännu och det blåser isvindar.
          Trevlig helg!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 00:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon