Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nordiska trädgårdar 2012, Har ni speciella shoppingplaner?
          merlin68
          Inlägg 22-01-2012, 16:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Kanske lite tidigt för frågan - men har nin planerat att köpa någonting speciellt på mässan?

Själv ska jag titta efter "udda" bärbuskar och ympris från Blomqvist's plantskola och kolla vad "odlarglädjen" har för växter med sig till mässan i år tummenupp.gif Jag har lovat mig själv att inte ens titta på pelargoner och hoyor..får se om jag lyckas hålla det löftet innocent.gif whistling.gif Holländarna får behålla sina felmärkta plantor, har fått fel sorter och / eller fel färger flera år i rad...

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Gunilla T
          Inlägg 22-01-2012, 16:57
          Länk hit: #2

Gäster

Köper aldrig något av holländarna - plats för varning som sagt.

Däremot denhär plantskolan, faktiskt brukar jag aldrig köpa något annat än just härifrån

http://www.alpine-peters.de/

Citera
          fvd
          Inlägg 22-01-2012, 17:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

När och var pågår den mässan ?

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-01-2012, 17:24
          Länk hit: #4

Gäster

Stockholm Älvsjö

http://www.nordiskatradgardar.se/for-besok...arets-tema-2012

Citera
          Peztis
          Inlägg 22-01-2012, 21:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Har också dragit öronen åt mig för de där holländarna. Har aldrig köpt något själv men man har ju hört en del...

Lite smått och gott brukar det ju bli. Ska kolla om Nelson har fler av de där brättena man kunde köpa billigt förra året. De är jättebra! Köpte 10 st men tycker allt att jag behöver fler! biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          octachoron
          Inlägg 23-01-2012, 11:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Holländarna är roliga. En riktig färgklick på mässan:-)
          Jag har också fått felmärkt från dem men det räknade jag med.
          Det som jag ser fram emot på mässan är de "små" försäljarna av t ex julrosor, vallmo, perenner osv. Har hittat riktigt fina saker hos dem!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-01-2012, 12:08
          Länk hit: #7

Gäster

I fjol var mässan väldigt tidig och holländarna sålde blommande växter för fullt. Blev nog bekymmersamt för många som föll för frestelsen och inte hade någonstans att förvara uteväxter när de kom hem

Dessutom stora skyltar som sades vara "blommande ormbunkar" ... thumbdown.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 27-01-2012, 04:31
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Det jag brukar köpa på mässan är ff nya sorters fröer, sticklingar av alla de olika slag, root-riotkuberna och medel mot spinn. I bland kan man komma över någon udda växt också som det året jag köpte med min en Kakaoplanta (jo den lever ännu giggle.gif ) I övrigt kollar jag in vad Holländarna har och sedan på Söndags e.m efter kl 16 när de i princip slänger växter efter sina kunder brukar jag och Anki gå ihop och offra någon hundring för i princip hur många lökar som hellst. Är man medveten om att sorter å namn inte överensstämmer så känner man sig inte lurad. Något som jag högst troligt även köper av Holländarna är deras blommande ormbunkar, de blev otroligt snygga ifjol förutom att vi "köpt" 2-3 olika färger med oss hem men alla blommade ROSA

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Sylvia
          Inlägg 27-01-2012, 09:17
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Ja, holländarna har sålt de där blommande ormbunkarna i alla år! Jag har sagt varenda år under hela tiden de varit där att det ska heta INCARVILLEA men de bättrar sig inte! Nu har jag gett upp.

Jag handlar också hos Blomqvist och Peters, dessutom hos flera intresseorganisationernas montrar. Och så fuchsior förstås... hos flera.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-01-2012, 10:10
          Länk hit: #10

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Kommer säkert att handla av Holländarna i år också! Är inte så kinkig!
          Köpte massor av liljor förra året som blommade fint i olika höjder och färger!
          Har även köpt dagliljor som växer och frodas! I år kommer det att bli fler Dagliljor!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 28-01-2012, 11:57
          Länk hit: #11

Gäster

Blomqvist (rosor, pioner och bärbuskar/träd) och Pionexperten kommer jag förmodligen att handla av igen.
          Och liljelökar av holländarna. Kvaliteten brukar alltid vara jättebra. Jag har alltid fått rätt sort när jag köpt av de färdigförpackade lökarna. Med lösviktslökarna är det däremot rena chansningen, men en billig sådan, bara man vet så man inte blir besviken. Förra året köpte jag tex tre sorters olika vita varianter, 10 st av varje. En sort blev rätt, i de andra fallen blev det 10 gula och 10 rosa... Så de måste ha felmärkt sina lådor, för om det bara var kunder som blandat av misstag skulle väl knappast alla bli i samma färg? Men liljor är alltid liljor och ibland sätter jag dem i krukor och märker upp dem med rätt färg så jag kan placera ut dem i trädgården till hösten.
          Förra året hittade jag några jättefina keramiska småfåglar som man kan ha ute. Då köpte jag en rödhake, kanske blir det en till i år. Trädgårdskonst är svårt tycker jag, men denna har varit jättefin i fågelbogranen.
          Sen finns det ofta lite tillbehör av olika slag till mässpriser, som praktiska sålådor mm.
          Och Jürgen Peters är alltid spännande. Och kanske nån frösort jag glömt att inhandla slinker med också...

Citera
          Monarda
          Inlägg 28-01-2012, 15:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Fler dahlior blir det definitivt. Var mycket nöjd med dom jag köpte förra året, tror faktiskt att jag handlade av holländarna.

Bifogad fil  P9111593.jpg ( 781.3k ) Antal nedladdningar: 11

Och så försöker jag intala mig att jag absolut inte ska komma hem med fler pelargoner, fast jag vet ju redan nu hur det slutar.....

Citera
          Monarda
          Inlägg 28-01-2012, 15:21
          Länk hit: #13

Medlem

Den här fina keramikkatten inhandlades också förra året. Fler såna vill jag ha!

Bifogad fil  P7241126.jpg ( 869.2k ) Antal nedladdningar: 11

Citera
          merlin68
          Inlägg 28-01-2012, 17:01
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Är lite sugen på de "blommande ormbunkarna" giggle.gif Incarvillean, men klarar de sig i zon 3-4?

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-01-2012, 19:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Ingen aning merlin68 Men de är så pass billiga så jag tycker du har råd att chansa Här uppe zon 5 övervintrar de definitivt inte utomhus utan måste i så fall tas upp på hösten

Redigerat av Lady Hamilton: 28-01-2012, 19:21

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          katah
          Inlägg 28-01-2012, 21:01
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag funderar varje år att resa, men sedan gör jag det aldrig.

Men, nu undrar jag. Jag är nyfiken på många olika bärbuskar, lite udda sorter.
          Skulle jag kunna räkna med att hitta många sticklingar där?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 28-01-2012, 21:24
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (katah @ 28-01-2012, 21:01) *
          Jag funderar varje år att resa, men sedan gör jag det aldrig.

Men, nu undrar jag. Jag är nyfiken på många olika bärbuskar, lite udda sorter.
          Skulle jag kunna räkna med att hitta många sticklingar där?

Nja, det är nog bara Blomqvists sortiment som skulle kunna vara intressant i så fall för dig. Om jag inte missminner mig nu. Och exakt vad han tar med sig till mässan vet man nog inte i förväg... Förr brukade man kunna köpa E-plante-sticklingar, men jag har inte sett det de senaste åren. Nu när mässan är lite senare så kommer nog utbytet av uteväxter vara något större. När den är i mars så brukar det mest finnas julrosor och pelargoner . smile.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 29-01-2012, 18:26
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag vet inte vad de heter men vet att det var en som sålde bär- och andra buskar. Sticklingar vet jag inte om jag skulle vilja kalla dem för dock, inte de som jag såg i alla fall.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 30-01-2012, 14:27
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

Har varit på mässan några år i rad så numer är det en tradition för mig.
          Jag är "trädgårdsfrälst".
          Kommer aldrig hem tomhänt därifrån.

"Gubben" möter mig alltid utanför carporten varje år o undrar vad jag har köpt som är onödigt eller vad som är värdelöst eller vad jag jag har blivit lurad på (ja, han är jobbig på det sättet).

Trädgårdsmässan kommer jag att besöka varje år så länge jag bor kvar i området, jag får inspiration och mår väldigt bra efter besök där yahoo.gif

Citera
          Monarda
          Inlägg 30-01-2012, 18:14
          Länk hit: #20

Medlem

Samma här! Min syster och jag åker buss i 20 mil och bara bussresan är en kul upplevelse med medhavd fika och en massa glada tanter (och en och annan farbror). En riktigt skön energikick inför kommande säsong. yahoo.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 21:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon