CITAT (ingrids @ 21-02-2012, 13:30)

Måste säga att det var imponerande grobarhet

Tillochmed suspekt grobarhet.
Nu var det inte frön som grodde, utan de odlade fram växten från enskilda celler i näringslösning, men man måste fortfarande ha levande celler och det som gör mig tveksam är att samma forskare har rapporterat om odling av samma art från samma istida subfossil sedan 2002, och
ingen annan forskare har lyckats upprepa bedriften, eller ens komma nära.
De kanadensiska forskare det står om i pressutskicket visade det sig hade feldaterat sina frön, de var färska, inte ett antal tusen år gamla som de först trodde, och den 2000 åriga palmen från mellanöstern finns det tvivel kring också.
Jag är kort sagt skeptisk. Riktigt skeptisk.
CITAT
Tänk om forskare hittar frön på Arktis från innan isen kom där och får dem att gro.
Det vore betydligt mer spännande, ja. Eller vilken utdöd växt som helst - den här
Silene-arten är fortfarande vanlig kring fyndplatsen, men om de reanimerar en utdöd växt kan man ju säkert säga att det inte är vare sig fusk eller misstag, utan de har faktiskt lyckats.
CITAT
En mer seriös fundering - borde man stoppa sina egna osådda frön i frysen för att bibehålla grobarheten?
Jag försökte kolla det där för några år sedan, och tydligen får man maximal hållbarhet ju torrare fröet är och ju kallare det lagras, men det var en massa om och men kring det, och helst skulle fröet dessutom lagras syrefritt, i kvävgas. Jag misstänker att lufttät förvaring i kylen är säkrast för oss amatörer.
Redigerat av Azur: 21-02-2012, 19:03