|
Sommarställe, ska man ha eller inte ?, Vill ha men vågar inte.. |
|
|
|
24-02-2012, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 64 300

|
Ni med sommarställe -är ni nöjda ? Ni med sommarställe samt villa -är ni nöjda ? Ni med sommarställe, villa och barn -är ni nöjda? Ni med sommarställe, villa, gårdsplan, växthus och barn -är ni nöjda? Vi önskar oss ett sommarställe vid havet/sjön men eftersom vi bor på landet, har stor gård och enorm (..) gårdsplan så känns det som om vi får ännu mera jobb med ett sommarställe.. Men å andra sidan skulle det kännas skönt att få komma bort från "arbetet" på gården och mest bara koppla av, simma sola osv Men, då vattnar ingen i växthuset, gräset växer på gården och man kan inte koppla av när man vet att det skulle finnas jobb hemma  Vi har robotgräsklippare som sköter gräsmattan men man vill ju ha lite koll i alla fall vart den tar vägen. Att ordna med automatbevattning i växthuset är heller inget stort problem men...men... Hur upplever ni detta? Kan ni koppla av på sommarstället ? Får ni dåligt samvete på sommarstället ? Konstig fråga måhända men jag har länge gått och funderat på detta.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-02-2012, 21:05
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Vi har sommarställe men vi bor numera i bostadsrättlägenhet . Hade radhus ett tag i början när vi skaffade/ärvde sommarstället men det funkade inte ,mycket var det nog för att vi hade små barn som tog tid.
Vi hade inte ens tid att sitta ner på uteplatsen vid radhuset . Det blev bara dubbelt jobb. Vi beslutade att behålla sommarstället och sälja radhuset och har inte ångrat oss.
Men , det spelar ju också in hur sommarstället ser ut. Har man en liten stuga med mer eller mindre naturtomt och man bara kan koppla av där så går det nog utmärkt att ha både villa och sommarställe .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
24-02-2012, 23:42
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag köpte mig ett torp och hade som sommarställe i början, men nu räknar jag det här som mitt hem och övriga boenden som tillfälliga övernattningar. Jag trivs helt enkelt bättre här, det är tyst och lugnt, natur bokstavligen runt hörnet, uteplats, varmt inne på vintern till skillnad från hyreslägenhet, kan parkera rakt utanför dörren, kan snickra på huset när jag har lust, ingen hyra att betala osv. Men hade jag gård så skulle säkert den uppfylla de flesta av mina önskemål.
|
|
|
|
|
24-02-2012, 23:45
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 23:42)  Jag köpte mig ett torp och hade som sommarställe i början, men nu räknar jag det här som mitt hem och övriga boenden som tillfälliga övernattningar. Jag trivs helt enkelt bättre här, det är tyst och lugnt, natur bokstavligen runt hörnet, uteplats, varmt inne på vintern till skillnad från hyreslägenhet, kan parkera rakt utanför dörren, kan snickra på huset när jag har lust, ingen hyra att betala osv. Men hade jag gård så skulle säkert den uppfylla de flesta av mina önskemål. Jag fick för mig att du byggt ditt torp själv, men kanhända minns jag fel. Vi fick ärva en stuga ute på en ö, då bodde vi i villa. Det blev för mycket så vi sålde villan och flyttade till lägenhet. Vi har inte ångrat oss.
|
|
|
|
|
24-02-2012, 23:48
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Anma @ 24-02-2012, 23:45)  Jag fick för mig att du byggt ditt torp själv, men kanhända minns jag fel. Nja, det fanns ett gammalt torp här när jag flyttade hit, men det var så ruttet att jag fick riva det och bygga nytt
|
|
|
|
|
24-02-2012, 23:57
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Vi letade sommarställe med sjötomt i två år samtidigt som vi bodde i 7 rum o kök på 170 kvm !vi hittade vår stuga med sjötomt och köppte ! efter tre år blev det klart för vatten avlopp i stugbyn då tänkte vi om sålde huset och rev sommarstugan och byggde nytt och mindre nu mer 110 kvm vi stortrivs här på alla vis !men nu börjar man sakna sommarstuga igen  visst är det knasigt men så är det  svårt att ha kakan och äta den samtidigt
|
|
|
|
|
25-02-2012, 07:41
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Börja med att hyra en eller ett par veckor för att prova er fram. Ett tips är tidningen Lands stuguthyrning, där finns fina hus till vettiga priser. Då blir det som en "riktig" sommarstuga och inte en campingstuga på en campingplats. Jag hittade ett hus där till vänner i utlandet, de hyrde och bara älskade stället, bokade genast för nästa sommar också. Man behöver inte lägga ut en massa pengar och man behöver inte ta stora beslut eller binda sig, bara betala för den tid man vill vara där och se hur det känns. Hyr man så kan man dessutom hoppa runt i landet och prova olika stugor.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
25-02-2012, 08:36
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag har älskat mina fritidshus, inte minst avkopplande helger och långhelger. Att hyra någon annans hus några veckor är något helt annat...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
25-02-2012, 09:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
En sommarstuga kan aldrig ge enbart avkoppling, sol och bad. Även där måste hus och tomt hållas efter. Grejen är väl att det är skönt att komma ifrån det vardagliga och att man kan nyttja den helger och långhelger och inte bara några veckor på sommaren om inte avståndet är för långt. Sen är väl frågan om man kan koppla av allt man borde göra hemma medan man är i stugan.
Själv hade jag inte pallat att också ha en sommarstuga när jag hade gård, stor trädgård och barn (numera vuxna). Kände inte heller något behov av det eftersom det fanns både skogar och vatten på gångavstånd. Numera bor jag i lägenhet och en sommarstuga är något jag drömmer om men det får tyvärr stanna vid det. Kanske kan det bli en husvagn så småningom som jag kan ställa upp hos någon av döttrarna, det vore inte helt fel.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
25-02-2012, 09:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 09:30)  En sommarstuga kan aldrig ge enbart avkoppling, sol och bad. Även där måste hus och tomt hållas efter. Grejen är väl att det är skönt att komma ifrån det vardagliga och att man kan nyttja den helger och långhelger och inte bara några veckor på sommaren om inte avståndet är för långt. Sen är väl frågan om man kan koppla av allt man borde göra hemma medan man är i stugan.
Själv hade jag inte pallat att också ha en sommarstuga när jag hade gård, stor trädgård och barn (numera vuxna). Kände inte heller något behov av det eftersom det fanns både skogar och vatten på gångavstånd. Numera bor jag i lägenhet och en sommarstuga är något jag drömmer om men det får tyvärr stanna vid det. Kanske kan det bli en husvagn så småningom som jag kan ställa upp hos någon av döttrarna, det vore inte helt fel. Brorsan som har för litet hus för att rymma sin stora familj, (mina-dina -våra barn + flick- o pojkväner) köpte en sådan där friggebod/campingstuga och ställde upp på tomten. De isolerade och inredde den efter deras behov. Jag tror faktiskt inte att det blev så himla dyrt och dessutom har den blivit en riktig liten prydnad i trädgården. Kanske ett alternativ till husvagnen att fundera på??
Redigerat av Cacki: 25-02-2012, 09:50
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
25-02-2012, 09:57
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 25-02-2012, 09:50)  Brorsan som har för litet hus för att rymma sin stora familj, (mina-dina -våra barn + flick- o pojkväner) köpte en sådan där friggebod/campingstuga och ställde upp på tomten. De isolerade och inredde den efter deras behov. Jag tror faktiskt inte att det blev så himla dyrt och dessutom har den blivit en riktig liten prydnad i trädgården. Kanske ett alternativ till husvagnen att fundera på?? Jag gillar egen husvagn  så kan dom fixa liten gäststuga till andra besökare
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
25-02-2012, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 09:57)  Jag gillar egen husvagn  så kan dom fixa liten gäststuga till andra besökare  Ha ha! Ja, det har ju sina fördelar också med att bara kunna säga " - Nä, nu drar jag!" om dom är dumma mot dej!
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
25-02-2012, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Jag hyr lägenhet och köpte för något år sedan ett torp. Perfekt kombination! Till vardags kopplar jag av i lägenheten, ser filmer och vilar upp mig för att orka jobba. På helgerna blomstrar jag upp i torpet och får lust att odla, gräva och bygga om. Allt i lagom omfattning eftersom torpet är pyttelitet, 35 kvm. Det blir mycket avkoppling även om man snickrar lite. Jag trivs så bra i torpet att jag ställt upp både husvagnen och campingbussen där. Jag känner inte längre något behov av att rulla runt på semestrarna.
Jag är inte säker på att jag skulle tycka att ett eget sommarställe hade varit lika viktigt om jag hade haft en gård. Då skulle jag hellre välja semestrar i tillfälliga hus helt utan krav på renovering och skötsel. Vandrarhem i skärgården, bungalow vid Medelhavet eller vad som helst. Olika varje år.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
25-02-2012, 10:13
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 25-02-2012, 10:03)  Ha ha! Ja, det har ju sina fördelar också med att bara kunna säga " - Nä, nu drar jag!" om dom är dumma mot dej!  Ungefär så  fast det räcker ju att säga att "nu går jag hem till mej" och veta att det inte är upptaget av nån annan..
Redigerat av *Stintan*: 25-02-2012, 10:15
--------------------
|
|
|
|
|
25-02-2012, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
Svar på de två första frågorna: JA!
Efter att ha levt båtliv i Stockholms o Sörmlands underbara skärgård i hela vårt vuxna liv gjorde vi oss av med båten för 3-4 år sedan. Började leta sommarställe, vilket inte var lätt då vi hade "krav" på havskontakt. Till slut hittade vi ett, lite längre hemifrån än vi egentligen hade tänkt oss, där vi stortrivs! Det är en hel del jobb förstås men att kunna sitta i lugn och ro på bryggan utan att bekymra sig för att vinden ska kantra under natten överväger allt. Dessutom är det ganska kul jobb att måla och fixa lite om man kan göra det i egen takt.
Vi har dock ganska liten tomt hemma, så det är inte särskilt betungande, men visst måste man ordna vattning och gräsklippning om man inte vill att det ska förfalla helt. Förra sommaren (vår första hela sommar på sommarstället) åkte vi hem en gång i veckan (10 mil) och fixade sån't. Är inte beredd att sälja huset och flytta till lägenhet än i varje fall - men kanske längre fram.
Att hyra är förstås ett bra sätt att känna sig för om man är mycket osäker. Vi resonerade så att man alltid kan sälja om det visar sig vara fel.
|
|
|
|
|
25-02-2012, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Som någon redan har skrivit så finns det inga sommarstugor som inte behöver underhåll. Jag älskar sommarstugan. Bor numera i lägenhet och barnen är vuxna, men sommarstugan har alltid varit vårt andningshål. Jag hade inte satsat på sommarstuga om jag hade en stor gård redan. Du skaffar dig mer jobb om du även ska ha sommarhus.
|
|
|
|
|
25-02-2012, 11:02
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Jag tycker att det är en poäng att åka någon annanstans för att koppla av. Det betyder inte att jag vantrivs hemma. Att ha en enklare standard när man är ledig gör att det känns mer avkopplande. Det är lättare att låta bli att tvätta om det inte finns tvättmaskin, lättare att låta bli att diska om man är sparsam med kopparna osv. När jag jobbar hela dagarna och inte hinner så mycket mer än vad som måstes på kvällarna är det inte lika betydelsefullt var jag sover. Fast den dagen jag inte behöver jobba så mycket vill jag säkert vara vid torpet mer ...
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
25-02-2012, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Själv skulle jag aldrig komma på tanken ens att skaffa mig ännu mer arbete i form av en sommarstuga  Tycker det räcker mer än väl som det är med trädgård, renovering och annat som hör till husägandet. Vill jag komma bort så tar jag en tur med vår lilla fritidsbåt som kräver "lagom" omvårdnad Har man barn vill man ju umgås med dempå fritiden - inte hålla på och renovera
|
|
|
|
|
25-02-2012, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 64 300

|
Tack för alla svar!
En del av er har den erfarenhet som jag är rädd för att kan hända. Det blir helt enkelt för mycket med två ställen att serva och underhålla.
Rådet att istället hyra ett sommarställe låter bra eller kanske resa istället är heller inte fy skam. Man reser ju mycket för miljonen (som ett sommarställe kan kosta typ).
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|