Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fråga om klätterhortensia & Bokharabinda, Kan det vara rätt?
          Vinterflickan
          Inlägg 25-02-2012, 11:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

Hej igen!
          Jag funderar på två saker, det ena är klätterhortensian som jag planterade förra året.
          Sambon har ändrat planerna lite & den kommer inte längre att kunna vara där den är, så nu funderar jag på vart jag ska placera den. Har ju Rosenhagtornen som jag skrivit om i tidigare tråd. De ser tråkiga ut eftersom de tappar bladen tidigt & jag hade tänkt plantera en Paul Farges att klättra i den ena. Frågan är om det skulle funka att ist plantera klätterhortensian där eller om den förstör Rosenhagtornen, alternativt om de inte fixar rotkonkurrens från varandra?

Fråga två & mitt lilla mysterie. Jag planterade 2 st Bokharabinda vid pergolan förra sommaren & tänkte att de skulle växa snabbt. Men det var inte mycket som hände.... växte i princip ingenting på hela sommaren!
          Var inne på en annan tråd i morse & läser detta;

" Bokharabindan växer inte på samma sätt som Klätterhortensian utan den slänger ut långa lianer som vindar sej runt det som finns i närheten. Klätterhortensian har sugfötter som fäster på underlaget. "

Men när jag tittar på min bokharabinda så ser jag fästen, trådar som har fäst eller sugit fast i stolpen.... ?
          Kan jag ha fel växt?

Redigerat av Vinterflickan: 25-02-2012, 11:33
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0565__1024x768_.jpg ( 406.42k ) Antal nedladdningar: 52

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 16)
          stina på grönkul...
          Inlägg 25-02-2012, 23:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 75 516

Hej,

På din första fråga kan jag tyvärr inte svara. Men växten på bilden ser inte ut som bokharabinda då de inte har sugrötter, utan min gissning är någon typ av vildvin eller rådhusvin. Klätterhortensian har ett annat utseende på sina sugrötter, liknande murgrönans. Det är min gissning i alla fall. yes.gif

Hoppas du löser mysteriet!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-02-2012, 00:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Någon form av vin...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 26-02-2012, 04:27
          Länk hit: #4

Medlem

Det var som... !!
          inge undra på att jag tyckte den var seg!
          Den blev dessutom inte sån förrän jag beskurit den, innan dess klättrade den inte alls & det är väl typiskt vin?
          Får prata med blomsterlandet om det, båda måste ju varit felmärkta! Mysko... smile.gif

tack för hjälpen!

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 26-02-2012, 09:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

Klätterhortensian tappar ju också bladen så jag förstår inte riktigt varför du vill samplantera den med Rosenhagtornen?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-02-2012, 09:56
          Länk hit: #6

Gäster

En klätterhortensia blir så småningom väldigt starkväxande och risken är, om man låter en annan växt agera klätterställning att den kväver växten den klättrar på. Dessutom får ingen av växterna komma till sin rätt om det tvingas växa in i varandra, inget optimalt liv för någon av dem.

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 26-02-2012, 10:01
          Länk hit: #7

Medlem

det är något fel på min rosenhagtorn som gör att den fäller sina löv redan i slutet av juli.
          men jag vill inte ta ned dem, så jag tänkte man kunde klä med en skrud som grönskar längre.

Ja det är ju sant... Det kanske är bättre med Paul farges som jag kan klippa ned varje höst?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-02-2012, 11:20
          Länk hit: #8

Gäster

Din rosenhagtorn kommer nog inte att må bättre av att få en annan växt på sig som skuggar och konkurrerar om fukt och näring. Kanske bättre att pyssla om ditt träd så att det mår bra och faktiskt levererar det som du förväntar dig av trädet.

Redigerat av Gunilla T: 26-02-2012, 11:21

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 26-02-2012, 13:02
          Länk hit: #9

Medlem

Okej, men om du vet något mirakelknep som ingen annan vet får du gärna dela med dig rolleyes.gif , skulle hemskt gärna ha dem kvar & pyssla om dem men dem har varit ompysslade av trädgårdsmästare i 10 år & var utdömda av honom redan för 10 år sedan men damen vi köpte huset av för 1,5 år sen ville inte ta ned dem...

Gillar träden trots att de tappar löven efter halva säsongen men kommer inte på att göra mer än det jag redan fått tips om för ca 1 år sedan... Så hur pysslar man till dem?

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 26-02-2012, 13:08
          Länk hit: #10

Medlem

Ps! Tror träden är strax över 30 år, vet inte om det spelar roll?

Citera
          oliv
          Inlägg 27-02-2012, 13:12
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

Här finns än liknande fråga med svar: Rosenhagtorn som tappar blad. Hoppas det hjälper dig.

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 27-02-2012, 20:00
          Länk hit: #12

Medlem

Åh Tack Oliv!

Och tack alla för hjälpen med bokharabindan som inte var det oxå! smile.gif

Citera
          Johan på Blomste...
          Inlägg 29-02-2012, 13:46
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 75 408

Hej!

Som tidigare inlägg så riktigt kontaterat så är ju din bokharabinda absolut inte någon sådan. Jag håller mer om att det ser ut som något slags vildvin. Etiketterna måste ha blivit förväxlade på något sätt hos odlaren eller i butiken...

Självklart så ska vi rätta till detta åt dig så att du får en bokharabinda, som du ju ville ha. Om du skickar din mailadress eller telefonnummer i ett meddelande till mig, samt talar om i vilken butik du köpt plantan, så ska jag genast se till så att du får en ny planta eller annan ersättning från butiken.

Ser fram emot att höra av dig!

MVH
          Johan Jancke
          Blomsterlandet

Citera
          CillaM
          Inlägg 10-03-2012, 19:45
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag har läst att hagtorn inte trivs nåt vidare om det finns en (busken) i närheten. Vet inte om det är sant men jag fick såga ner ett dött hagtorn för några år sedan då jag har en stor en. Dock lämnade jag en bra bit ovanför förgreningen av hagtornets stam med förhoppning att antingen clematisen eller klätterhortensian skulle ta chansen att klättra. Men det tar många år innan hortensian verkligen kör igen o klättrar o än så länge är det clematisen som leder. Clematis Paul Farges har jag på ett annat ställe och klipper den inte så starkt alls, bort med det fula och risiga men det är allt. Förra året blommade den i nästan 3 månader som tack.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 11-03-2012, 08:08
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem nr: 12 804

CITAT (CillaM @ 10-03-2012, 19:45) *
          Jag har läst att hagtorn inte trivs nåt vidare om det finns en (busken) i närheten. Vet inte om det är sant men jag fick såga ner ett dött hagtorn för några år sedan då jag har en stor en. Dock lämnade jag en bra bit ovanför förgreningen av hagtornets stam med förhoppning att antingen clematisen eller klätterhortensian skulle ta chansen att klättra. Men det tar många år innan hortensian verkligen kör igen o klättrar o än så länge är det clematisen som leder. Clematis Paul Farges har jag på ett annat ställe och klipper den inte så starkt alls, bort med det fula och risiga men det är allt. Förra året blommade den i nästan 3 månader som tack.

Den hade varit vackrare om Du klippt den.

Finn

Citera
          CillaM
          Inlägg 11-03-2012, 19:05
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Med tanke på att Paul Farges bara är inne på sitt 4:e år hos mig så är den enorm både i sin storlek och sin blomning, så jag är nöjd.

Citera
          Keya
          Inlägg 18-04-2012, 16:47
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 271
          Medlem nr: 4 198

Då undrar jag också om jag fått fel planta. Trädgårdsmästaren på Skarpnäckshuset rekommenderade bokharabinden som den snabbaste klätterväxten .Men den växte nästan inte alls!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon