Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Toppa plantor, Vilka ska toppas?
          kerstinh
          Inlägg 06-03-2012, 08:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Jag har lärt mig från förra året att man borde vara noga med att toppa vissa växter som fuchsia och dahlia så att man slipper höga, smala plantor. Men vilka ska toppas och vilka ska man låta vara? Finns det något lite halvgenerellt sätt man kan se det på om en växt borde toppas? Och hur gör man bäst, hur mycket borde man nypa för att få en buskig planta som ändå blir lite stor också?

Jag har fuchsia och dahlia, men undrar bl a om paprika, chili, petunia och diverse perenner och sommarblommor.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Eva 33c
          Inlägg 06-03-2012, 10:09
          Länk hit: #2

Gäster

Den största orsaken till att växterna blir långa och smala är nog egentligen brist på ljus. Jag har aldrig behövt toppa tex frösådda dahlior pga av det. Man toppar plantor för att de ska förgrena sig och få fler blommor. Samtidigt är varje toppning en försening av den första blomman och sinkar tillväxten ett tag.
          Paparika, chili och perenner bör du inte toppa alls, är min åsikt. Perennerna ska ju inte blomma i år, inte i nån större utsträckning i alla fall. Paprika och chili växer för långsamt för att det ska vara nån vits. Man vill ju hinna få frukt också...
          Petunior funkar jättebra att toppa, de växer snabbt och får många nya skott med möjlighet till blomning. Nån generell regel kan jag inte komma på, men snabbväxande plantor svarar bättre på toppning än de långsamma i alla fall.

Citera
          kerstinh
          Inlägg 06-03-2012, 15:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Tack för svaret! Det var nog någon liknande känsla jag hade, att det är lite väl riskfyllt att toppa sånt som växer långsamt. Nej, man kanske inte borde toppa dahlior egentligen... Jag har testat för första gången förra året och då hade jag en som växte rakt upp med bara en stängel och blev väldigt hög. Nästan lite solrosaktigt. Den hade bäst ljus av alla och drogs inte upp tidigt på våren eller så. Så jag hade fått för mig att jag kanske borde ha toppat den. Får se hur den vill växa i år om jag kan lyckas hitta knölen i dahliaknölhögen i källaren. ;-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 21:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon