|
Förså inne under lysrör, när börjar ni? |
|
|
|
19-03-2012, 00:13
|
Medlem
Antal inlägg: 60
Medlem nr: 42 098

|
Hej hej! Jag ska förså perenna växter tänkte jag, inspirerad av alla er som håller på  . Har införskaffat lysrör, och tänkte dra upp plantor att ha på balkongen eller ute, men så slog mig tanken att jag har ingen som helst aning om när man behöver börja  . Så, hur lång tid under lysrör behöver växterna innan man kan sätta ut dem? Jag förstår att det skiljer från växt till växt, men i stora drag, är det i januari eller april? Jenny
--------------------
Göteborg zon 2
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 8)
heinrich_stubel
|
19-03-2012, 01:06
|
Gäster

|
CITAT (allakantralla @ 19-03-2012, 00:13)  Hej hej! Jag ska förså perenna växter tänkte jag, inspirerad av alla er som håller på  . Har införskaffat lysrör, och tänkte dra upp plantor att ha på balkongen eller ute, men så slog mig tanken att jag har ingen som helst aning om när man behöver börja  . Så, hur lång tid under lysrör behöver växterna innan man kan sätta ut dem? Jag förstår att det skiljer från växt till växt, men i stora drag, är det i januari eller april? Jenny Har ingen aning, men undrar detsamma. Har som sagt bara en otrevlig erfarenhet av att belysa växterna med laser, vilket inte fungerade som förväntat
Redigerat av heinrich_stubel: 19-03-2012, 01:07
|
|
|
|
|
19-03-2012, 08:42
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Det beror på, vill jag svara; Det beror på var du bor - i Skåne kan man plantera ut en del växter i april, medan man får vänta en månad eller mer längre om man bor i norr. Det beror på vilka växter vi pratar om? Vissa sommarblommande perenner, som lavendel - har jag dragit upp från frö och fått att blomma samma sommar, men då började jag i januari......
De flesta perenner tar sig bäst ute, eftersom de behöver en vinter och sedan en sommar för att "bli något".
Sommarblommor, dvs anueller, är en helt annan sak - de kan man med fördel driva upp själv under lysrör !
Redigerat av KRT: 19-03-2012, 08:46
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
Eva 33c
|
19-03-2012, 08:42
|
Gäster

|
Om man har lysrör kan man så sina perenner inne när som helst egentligen. Vissa perenner behöver dock stå kallt ett antal veckor efter sådd innan de kan förväntas gro inomhus i värmen. De flesta perenner växer relativt långsamt och hinner inte bli för stora även om man börjar i januari. Men några undantag finns, som tex kungsljus (fast de flesta där är tvååriga, bienner ). Men all förkultiveringen inne innan den riktiga våren kommit ute ger ju lite försprång så man kan ha något större plantor redan första sommaren. Själv sår jag endast undantagsvis perenner inne, mest beroende på att platsen under lysrören är upptagen av diverse grönsaker och sommarbommor. Hade jag plats skulle jag göra det i större utsträckning bara för att det är så roligt när det växer : ) För annars funkar det bra att så perenner i krukor ute också.
|
|
|
|
|
19-03-2012, 10:47
|
Medlem

|
CITAT (heinrich_stubel @ 19-03-2012, 01:06)  Har ingen aning, men undrar detsamma. Har som sagt bara en otrevlig erfarenhet av att belysa växterna med laser, vilket inte fungerade som förväntat  Ha ha ha!! Laser, hur tänkte du då? Och brukar man inte säga att det är tanken som räknas, alltså borde du ha lyckats om det finns någon rättvisa här i världen...  CITAT (KRT @ 19-03-2012, 08:42)  Det beror på, vill jag svara; Det beror på var du bor - i Skåne kan man plantera ut en del växter i april, medan man får vänta en månad eller mer längre om man bor i norr. Det beror på vilka växter vi pratar om? Vissa sommarblommande perenner, som lavendel - har jag dragit upp från frö och fått att blomma samma sommar, men då började jag i januari......
De flesta perenner tar sig bäst ute, eftersom de behöver en vinter och sedan en sommar för att "bli något".
Sommarblommor, dvs anueller, är en helt annan sak - de kan man med fördel driva upp själv under lysrör ! Tack för ditt svar! Jag bor i Göteborg och perennerna det handlar om har sin blomningstid från juni till september. Men för mig är det inte alls viktigt att de blommar första sommaren (eller andra heller för den delen), jag vill bara kunna driva upp dem tillräckligt mycket för att kunna plantera ut dem under vår/försommar. När du skriver att de flesta perenner "tar sig bäst ute", menar du att det är bättre att så dem direkt på växtplats då? Jenny
--------------------
Göteborg zon 2
|
|
|
|
|
19-03-2012, 10:55
|
Medlem

|
CITAT (Eva 33c @ 19-03-2012, 08:42)  Om man har lysrör kan man så sina perenner inne när som helst egentligen. Vissa perenner behöver dock stå kallt ett antal veckor efter sådd innan de kan förväntas gro inomhus i värmen. De flesta perenner växer relativt långsamt och hinner inte bli för stora även om man börjar i januari. Men några undantag finns, som tex kungsljus (fast de flesta där är tvååriga, bienner ). Men all förkultiveringen inne innan den riktiga våren kommit ute ger ju lite försprång så man kan ha något större plantor redan första sommaren. Själv sår jag endast undantagsvis perenner inne, mest beroende på att platsen under lysrören är upptagen av diverse grönsaker och sommarbommor. Hade jag plats skulle jag göra det i större utsträckning bara för att det är så roligt när det växer : ) För annars funkar det bra att så perenner i krukor ute också. Det jag tänker på är att - som jag begriper det - behöver de flesta perenner efter att de grott stå lite svalare (än inomhustemp) en period. Så, först sår man och låter stå kallt 6-8 veckor, sen ska de gro i ca 20 grader (de flesta då, inte kallgroende såklart), sen ska de stå ljust och svalt och successivt vänja sig vid ökande värme och ljus. Men om man då använder lysrör för att snabba på saker och ting, hur länge behöver de stå under lysrör innan de är stora nog, eller "mogna" nog för utplantering? Är det två veckor eller tre månader? Jag blir inte klok på det här...
--------------------
Göteborg zon 2
|
|
|
|
Eva 33c
|
19-03-2012, 12:45
|
Gäster

|
CITAT (allakantralla @ 19-03-2012, 10:55)  Men om man då använder lysrör för att snabba på saker och ting, hur länge behöver de stå under lysrör innan de är stora nog, eller "mogna" nog för utplantering? Är det två veckor eller tre månader? Långt ifrån alla perenner behöver en kallperio för att gro. När man pratar om "kallgroende" menar man ofta fröer som behöver kyla innan de gror, men sen är det ofta runt 18-20 grader som fröet verkligen börjar bilda rot och blad. Så även de tar man in under lysrören när "vintern" är slut. Den lägre temperaturen efter grodd är för att få dem att växa saktare, ett sätt att kompensera ljusbristen helt enkelt. För ljuset från lysrör är trots allt bara ett minimum av ljus, inget jämfört med solen ute på våren. Men i praktiken fungerar det ofta rätt bra att ha dem i rumstemperatur (18 grader) ändå tycker jag. Perenner sådda inne måste avhärdas precis som sommarblommor så utplanteringstid har inte med mognaden hos den enskilda plantan att göra, utan temperaturerna ute. När du kan garantera en frostfri miljö ute så kan de ställas ut. De tål lägre temperaturer nattetid än sommarblommor, men frost tar de skada av. Till att börja med kan man ta ut dem på dagarna och in på nätterna. Sår man ute direkt så behöver man inte tänka på anna tjust än att sådderna inte får torka ut. De fröerna gror när det är lämpligt för just den sorten, och ute får de varma dagar med mycket ljus och svala nätter.
|
|
|
|
|
19-03-2012, 12:59
|
Medlem

|
CITAT (Eva 33c @ 19-03-2012, 12:45)  Långt ifrån alla perenner behöver en kallperio för att gro. När man pratar om "kallgroende" menar man ofta fröer som behöver kyla innan de gror, men sen är det ofta runt 18-20 grader som fröet verkligen börjar bilda rot och blad. Så även de tar man in under lysrören när "vintern" är slut. Den lägre temperaturen efter grodd är för att få dem att växa saktare, ett sätt att kompensera ljusbristen helt enkelt. För ljuset från lysrör är trots allt bara ett minimum av ljus, inget jämfört med solen ute på våren. Men i praktiken fungerar det ofta rätt bra att ha dem i rumstemperatur (18 grader) ändå tycker jag. Perenner sådda inne måste avhärdas precis som sommarblommor så utplanteringstid har inte med mognaden hos den enskilda plantan att göra, utan temperaturerna ute. När du kan garantera en frostfri miljö ute så kan de ställas ut. De tål lägre temperaturer nattetid än sommarblommor, men frost tar de skada av. Till att börja med kan man ta ut dem på dagarna och in på nätterna. Sår man ute direkt så behöver man inte tänka på anna tjust än att sådderna inte får torka ut. De fröerna gror när det är lämpligt för just den sorten, och ute får de varma dagar med mycket ljus och svala nätter. Tack för utförligt svar! Om jag då vill ha mina lysrörsodlade plantor redo att planteras ut i maj/juni, när behöver jag då så dem? Är det för sent att så dem i mars, eller måste jag börja tidigare? Om jag sår dem i januari, är de av någon anledning för stora för att plantera ut i maj/juni?
--------------------
Göteborg zon 2
|
|
|
|
Eva 33c
|
19-03-2012, 13:49
|
Gäster

|
Perenner hinner aldrig bli för stora för att planteras ut. Sen skiljer det på olika arter hur stora de är vid utplantering i maj-juni. De växer helt enkelt olika fort. Vissa kanske man vill odla vidare i kruka utomhus nåt år till för att inte tappa bort dem i rabatten. Chansen att få bra plantor att sätta ut i maj-juni är förstås störst om man börjar i januari. En del sorter kan du så nu och få blommande exemplar av redan i sommar, även om få perenner kommer riktigt till sin rätt det första året. Berätta gärna lite vilka sorter du tänkt dig så är det lättare att svara.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|