|
Frågor om att köpa hus, - kan nån hjälpa mig? |
|
|
|
15-03-2004, 10:22
|
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300

|
Som många har förstått är jag ute på banan igen för att köpa hus. Denna gången gör jag som man INTE ska göra - säljer innan man har hittat nått nytt. Det blir mera spännande på det viset Nu till frågor: 1 Vad menas med att nån säljer med "fri prövningsrätt" ? Att man måste vara svensk? Att man måste vara jord- eller skogsbrukare? Kan säljaren ställa vilka krav som helst? 2 Om nån säljer en "gård" krävs det något speciellt förvärvningstillstånd, måste man vara yrkesman då? 3 Om nån säljer en "skogsfastighet" dvs en "gård" med 5 ha skog, och vill ha "fri prövningsrätt", vad menas med det? 4 Om jag vill ha huset, men inte skogen, vad gör jag då? Köper hela rasket och säljer skogen? Finns det lagar om hur sånt måste gå till?
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
15-03-2004, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 435
Medlem nr: 311

|
Jag kan inte svaret på dina frågor men kanske kan mina vänner på Byggahus svara. Lycka till.
--------------------
Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
|
|
|
|
|
15-03-2004, 13:14
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
"fri prövningsrätt" betyder att säljaren har rätt att subjektkivt bestämma vem man vill sälja till (alltså inte nödvändigtvis till den som erbjuder högsta priset). Det kan tex vara så att man "officiellt" säljer något på öppna markanden, men "inofficiellt" redan har bestämt vem som skall köpa något till ett visst pris (man kan komma undan gåvoskatt). Eller att man säljer något men har andra krav på köparen. Eller om man tex säljer en skogspost, ställer krav på att man vill sälja till den som man "tror" sköter den på ett visst sätt.
Finns det skog på en skogspost så bör det inte vara något problem att stycka av den och sälja den separat (ev t o m i samband med att man köper fastigheten). Det är faktiskt ganska vanligt när skogsfastigheter är till salu att 2 st köper tillsammans, en vill ha skogen och en annan vill ha fastigheten (oftast är skogen betydligt intressantare än själva fastigheten!).
|
|
|
|
|
15-03-2004, 13:35
|

Medlem
Antal inlägg: 426
Medlem nr: 2 502

|
Hmmm..... Här kommer ett svar som du inte ens bett om: För oss som inte är enormt duktiga på allt inom byggnadsbranchen så är det mycket viktigt att BESIKTIGA HUSET! Och tänk på att i de flesta fall så ingår inte besiktning av el och skorsten om ni inte avtalar speciellt om detta. Om besiktningsmannen påpekar att något verkar misstänkt så är köparen skyldig att ytterligare undersöka detta vidare. Man kan alltså inte hävda att det är ett så kallat "dolt fel" senare om minsta misstanke finns vid tiden för köpet. Lycka till! Jag hoppas du hittar ett mysigt hus.  /Mimmi
|
|
|
|
|
15-03-2004, 17:19
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
man kan köpa gård  Här heter det nåt annat  utan att inneha ett yrke som bonde eller skogis .. Vi är inte något av dem men har en ändå
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
15-03-2004, 18:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Eva Swahn @ 15-03-2004, 10:22) Nu till frågor: 1 Vad menas med att nån säljer med "fri prövningsrätt" ? Att man måste vara svensk? Att man måste vara jord- eller skogsbrukare? Kan säljaren ställa vilka krav som helst?
2 Om nån säljer en "gård" krävs det något speciellt förvärvningstillstånd, måste man vara yrkesman då?
3 Om nån säljer en "skogsfastighet" dvs en "gård" med 5 ha skog, och vill ha "fri prövningsrätt", vad menas med det?
4 Om jag vill ha huset, men inte skogen, vad gör jag då? Köper hela rasket och säljer skogen? Finns det lagar om hur sånt måste gå till? hej Eva 1 som framgår av tidigare svar så har "fri prövningsrätt" bara med vem man vill sälja till. Och till vilket pris. 2 "Gård" kan vem som helst köpa. Om det krävs "förvärvstillstånd" så brukar det framgå av annonsen. Men för många "gårdar"krävs det bara att mankan betala. 3 gäller alltså fortfarande priset. Man kanske inte vill sälja till nån stockholmare, utan till en som bor i grannbygden. Stockholmaren tror att han kan köpa vad som helst efter som han betalar mest. Men det kanske inte säljaren vill gå med på. 4 Om du inte vill ha skogen men bara huset..... Ja då måste du bilda den ny fastighet och sedan sälja den. Lycka till med framtida affärer!
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
16-03-2004, 00:06
|
Medlem

|
Tack för alla goda råd! Vad vore jag utan mina kompisar här? Okunnig!
Jag spanar ju intensivt och brett på hus i olika väderstreck och med olika villkor. Det där huset med "fri prövningsrätt" visade sig att det var en misstänkt skenmanöver att undgå gåvoskatt. Jag pratade med en mäklare och han sa att man får ju inte som säljare kräva saker som kan vara direkt diskriminerande. Kravet är numera rätt så ovanligt.
Det där med förvärvstillstånd verkar vara knutet till över en viss storlek på fastighetens mark, eller avkastning. Det finns en viss kvot av lant- och skogsbruk som SKA finnas och då ska dessa egendomar vara vid liv och mnåste drivas av en yrkeskuning. Helt rimligt tycker jag.
Det finns också kommuner som har förköpsrätt. Kan också vara knutet till fastighetens storlek. Och då verkar det vara så att intresserade köpare får bjuda till dess nån ger sig - sen måste man erbjuda kommunen att få köpa det till det priset man har kommit överens om, säljaren ska inte förlora på hembudskravet. (Jag vet inte om jag uppfattade förfarandet rätt , men det verkar vara mysko.)
Det här med skog. Ja, det verkar som så att man inte får göra som man vill med skog. Verkar väldigt reglerat. Så vissa som köper gamla gårdar, att bara ha till fritidshus, i skogsbygd, behåller skogen, låter avverka när den tiden är inne och säljer virket, men inte marken, och ser till att nyplantering sker. Verkar joxigt. Sen kan man som bla Ralf påpekar - stycka av.
Men vad jag har kommit på, som verkar vara ett förfaringssätt satt i system, är att tyska, men även danska mäklare, köper upp "röda stugor" och säljer dem vidare, förmodligen med god förtjänst. Hm? Det innebär att dessa mäklare håller priserna uppe på små stugor och torp. Jag pratade med en mäklare idag, med stark tysk brytning (på en svensk firma) han sa att de säljer 80 % av alla objekt till utlandet. Hm? På en del mäklares hemsidor kan man välja på att få texten på svenska eller tyska, eller så blir man hänvisad till nån dansk webadress.
Jag har ingenting emot att människor från andra länder köper och bor i våra små stugor. Det är bra att husen blir omhändertagna. Man finner även ett brett utbud av svenska torp att hyra från tyska uthyrare. Hm? Jag tycker det känns konstigt att kontakta en firma i Danmark för att köpa en hodda i Skåne eller att kontakta en tysk firma för att hyra hus i Älmhult. Hm?
Situationen är nu denna: det låga ränteläget, att det är billigare att bo i eget hus än i hyreslägenheter samt den höga bostadsbristen i sydvästra Skåne har gjort att huspriserna har stigit så att även tråkiga hus på tradiga ställen har blivit säljbara och fått höga priser.
Jag, som har begränsad ekonomi, får söka mig allt längre bort från det attraktiva sydvästra hörnet av Skåne till det "avlägsna" nordöstra. (Vilket jag gärna gör.) Här får man väldigt mycket hus för pengarna - om man vill bo i vanliga villakvarter. Men vill man bo lite avskilt och lantligt - ja, då ska man slåss med rika tyskar och danskar om objekten. Det verkar som om de lantliga husen här är oproprotionellt dyrare än de centrala.
Och jag köper inget hus utan att ha nån som kollar det. Men jag har två nära vänner som båda har råkat ut för att ha hussvamp (vidrigt!) trots att husen var besiktigade av riktiga beskitningsmän. Hm? Och att tro att man kan komma nånvart med ersättning och inom rimlig tid - är blåögt. Nej jag tar med mig en jätteduktig snickare som får nagelfara huset. El och eldstad bör fackmän på området kolla.
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
16-03-2004, 06:48
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Eva Swahn @ 16-03-2004, 00:06) Men vad jag har kommit på, som verkar vara ett förfaringssätt satt i system, är att tyska, men även danska mäklare, köper upp "röda stugor" och säljer dem vidare, förmodligen med god förtjänst. Hm? Det innebär att dessa mäklare håller priserna uppe på små stugor och torp. Jag pratade med en mäklare idag, med stark tysk brytning (på en svensk firma) han sa att de säljer 80 % av alla objekt till utlandet. Hm? På en del mäklares hemsidor kan man välja på att få texten på svenska eller tyska, eller så blir man hänvisad till nån dansk webadress. Det är absolut inget nytt! Här har det grymtats över det förfaringssättet i flera år. Lycka till!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
16-03-2004, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Ett tips till - ingår skorsten murad begär provtryckning av den! Vi gjode inte det och fick efter två år eldningsförbud när vi förlängde den i o m nya bygget. Nu hade vi tur att läckan var längst ner å gick å fixa enkelt med en murning på ewtt par tusen ( men vem har tur?)men äldre kåkar - det kan kosta hur mkt som helst att dra dne sedan per pipa så begär provtryckning annars nedsättning av pris med ett antal tiotusenlappar ( 50 000 t o m beror på antalet pipor)
Hälsar Ingrid
|
|
|
|
|
16-03-2004, 10:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 16-03-2004, 08:55) Ett tips till - ingår skorsten murad begär provtryckning av den! Vi gjode inte det och fick efter två år eldningsförbud när vi förlängde den i o m nya bygget. Nu hade vi tur att läckan var längst ner å gick å fixa enkelt med en murning på ewtt par tusen ( men vem har tur?)men äldre kåkar - det kan kosta hur mkt som helst att dra dne sedan per pipa så begär provtryckning annars nedsättning av pris med ett antal tiotusenlappar ( 50 000 t o m beror på antalet pipor)
Hälsar Ingrid Det gjorde inte jag — begärde provtryckning alltså. Tyckte att jag kollade allt, men missade alltså skorstenen. Eftersom "farbrorn" inte hade eldat på x antal år var det alltså automatiskt eldningsförbud. Gissa om jag var nervös när jag skulle installera täljstenskamin för 2 år sedan. Men jag hade tur ! Provtryckning u.a. Men det var alltså ren och skär flax. Nu skall jag provtrycka igen (annan pipa) för pelletsbrännare, men då är jag inte lika nervös (= går åt h-e?)
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
16-03-2004, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 385
Medlem nr: 2 794

|
En fd kollega köpte hus för några år sedan och anlitade då ett företag som skulle kolla huset för mögel. Personen tog prover på en del ställen men hittade inget mögel. Efter att kollegan m familj hade flyttat in upptäckte de mögel i ett rum där killen inte hade testat. Försäkringen vägrade betala för att renovera eftersom de hade kollat för mögel innan köpet.
Vid sådana tillfällen måste ju företaget vara ersättningsskyldiga men kollegan orkade aldrig driva saken till slut så de har själva bekostat renoveringen. Man blir så less när man hör sådana saker, man tycker att man tänkt på allt men det visar sig många gånger att det inte räckte!
Att ta Anticimex som hjälp är ju bra, var själv med vid besiktningen i så fall så kan du ställa massor av frågor.
Något jag skulle kolla är deras elförbrukning så man ser vad den har legat på och inte bara siffror som är en ungefärlig förbrukning.
Av egen erfarenhet så skulle jag kolla elförbrukning, isolering på vind samt hur källaren värms upp - har huset tidigare eldats med olja och nu gått över till el så förändras temperaturen och källaren kan bli lite fuktig + att mycket "gratisvärme" försvinner (vid ex oljeeldning värms källaren upp vilket gör golven på entréplan varmare och murstocken blir varm vilket värmer huset lite). Pannan kan också vara "effektivare" vid oljeeldning - min är det men jag värmer med el för murstocken är sprucken (ca pris sotaren gav för reparation av murstocken var 1600 kr/meter). Har huset "sidovindar/garderober" är de ofta oisolerade och blir väldigt kalla på vintern.
Det blev mycket och kanske sådant som du redan visste men...
Lycka till med husköpet!
--------------------
Susanne zon 3 (4)
|
|
|
|
|
16-03-2004, 15:19
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Eftersom du är ute efter en fastighet på landet vad det verkar så tycker jag att du noga skall undersöka vattnet. Tillgången till vatten och kvalitén. Att få kommunalt vatten på landet är inte möjligt på alla ställen och där det är möjligt så är det svindyrt. Därför är tillgång på vatten enormt betydelsefullt för trivseln på fastigheten.
Varör är du inte intresserad av skogen? Är fastigheten klassad som en jordbrukdfastighet så kan mycket vara avdragsgillt om du har intäkter som skog.
Finns det protokoll på värderingen av fastigheten? Om det finns avverkningsbar skog inom rimlig tid så tänk på att den del av taxeringsvärdet som gäller skogen procentuellt är anskaffninfvärdet för din skog. Alltså får du vid avverkning göra avdrag med procentuellt lika stort belopp av intäkten som kostnad. Det gör att det är skattefria intäkter. Sedan sätter du av lite på skogskonto för att skjuta upp skatten.
Har du sedan lite kostnader för fastigheten, det blir alltid lite vägunderhåll osv så kan du kvitta den förlusten mot intäkten på skogkonto och på så sätt slippa skatt för en stor del av intäkten.
Man graver inte guld med en skogsfastighet men man kan göra en bra affär om man ligger bra i tiden för köpet.
|
|
|
|
|
16-03-2004, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
CITAT (Helen i Skåne @ 16-03-2004, 09:54) Ingrid, räcker det inte med att man har papper från sotaren som säger att skorstenen är ok? Trodde jag...  Todeloo, Damen vi köpte utav eldade ju i sin skorsten och allt var ju frid å fröjd trodde ju vi då - gammel skorsten - jämnt eldad sotarn regelbundet på besök etc. Vid på byggnad utav ny ovanvåning ( som fortfarande pågår LOL) så skulle ju skorstenen förlängas uppigenom nya våningen. Provtryckning - ja den nya delen höll trycket, inte den gamla :-( följaktligen eldförbud i gamla delen och helty grönt i nya ( som inte hade eldstad). Vi kikade på vad kostar - X pengur med fyra pipor :-/ så vi testade den billigaste lösningen som alla avrådde oss ifrån d v s manuell lagning. Men bättr ehälften hade haft sådan vråltur att han hade sett vart röken kom ut så hade en god ide vart. Rev ut halve köket ( stön den kvällen) och hittade en glipa på en halv tegelsten på ene sidan ......tätade också på andra sidan -> vid provtryckning läckte EN pipa - men den använder vi inte och den är dessutom pluggad så vi passerade nålsögat och sparde ca 48 000. Och om det händer någe - då vill man int eha en läcvkande skorsten. Men vi visste inte så mkt när vi köpte huset vårat. Vi såg ju mesta skavankerna men detta missade vi. Skavanker = ruttet tak ( vi missade att fläckarna i innertaket - små gråa betydde att det rann in vatten) vi visste att badrumstaket var ruttet då det adlrig varit ventilation där. Grunden var helt ok - bärande väggen mitt i kåken likaså och stommen. Nytt avlopp :-D nya stammar - detta på plussidan. Nån gång kommer det nya bilder i mitt AoT-album om bygget. Hälsar Ingrid
|
|
|
|
|
22-03-2004, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 640

|
Detta hittade jag på Bokus.com: Köpa Hus av Åsa Holstein, Häftad. Svensk Byggtjänst, Sverige, 2003 (ISBN 9173330302). Bokfakta Leveranstid: 3-6 arbetsdagar. Pris: 135:- Frakt 19:-
Det finns t.o.m. tredje upplagan fast då på ett annat förlag och dyrare. Är det nån som vet om det är stor skillnad mellan upplagorna?
Jag funderar också på att köpa hus och alla tips mottages tacksamt.
--------------------
Karlskrona, Blekinge, Zon 1
|
|
|
|
|
23-03-2004, 15:12
|
Medlem

|
Ja, jösses så mycket man ska tänka på. Jag blir nervös av allt som kan gå åt fanders. Men jag har ägt hus förr och ska göra det igen. Så är det bara. Men ett råd som jag verkligen ska ta på allvar är rådet att använda Anticimex besiktning. Jag har varit inne på deras sida och läst om hussvamp - som kan växa med 6 mm PER DYGN! Fy så vidrigt! Urk! Förra året, när jag var nära ett köp, blev jag utskälld efter noter av mäklaren. Jag ville ha radonmätning och vattenprov innan jag skrev på några papper och mäklaren fick fullständigt frispel. Då drog jag mig ur affären naturligtvis. Ett år senare, nu när jag började leta igen, fanns huset åter till försäljning, men nu var det begärda priset nästan 100.000 kr mer än när jag var inne i leken. Makalöst. Och nu är det sålt. Och jag är glad att jag inte köpte det. Huset var jättekärt - men mycket av vad jag tyckte om var egentligen att säljaren och jag hade samma smak. Jag såg "mitt hem" fast i en annan miljö. Men där fanns också saker som jag absolut inte hade kunnat ändra på och som jag hade tvingats leva med - och som jag i förälskelsen förlät och hade överseende med. Nu kan jag känna mig lättad över att det inte blev någon affär. Nu har jag satt upp en del oeftergivliga kriterier som måste vara uppfyllda, annars blir det ingen affär. Punkt slut. Och det har bl.a. med sådant som inte går att påverka: läget i förhållande till trafik och grannar. Om boken "Köpa hus" (information om boken: http://www.finansportalen.se/kopahus.htmDet har getts ut versioner av denna från 2000 och framåt. De år som parallellutgåvor har kommit har specialutgåvor gjorts för Nordbanken/Nordea, lite flottare då kan man tänka sig. Den allra senaste har kommit 2004 och är den 3 reviderade utgåvan, den har ISBN 91 7333 0574. Denna ska man köpa. Länk till mer info om husköp: http://www.boende.konsumentverket.se/malla...gArticleId=2895
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
23-03-2004, 22:49
|

Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 2 884

|
Läget är nog viktigast, resten kan man renovera sig till ...beror väl lite på plånboken. Jag köpte kåk förra året-Har plöjt ner mycket i huset redan (kalkylerat) Bergvärme, ny brunn, fixat skorsten...men läget är helrätt.
--------------------
If you can't find the road-Make one!
|
|
|
|
|
24-03-2004, 09:38
|

Medlem
Antal inlägg: 388
Medlem nr: 2 816

|
Eva, har du kollat i Hässleholms kommun? Där har priserna inte stuckit iväg på samma sätt som i Kristianstad. Lite längre till havet, men faktiskt inte så hemsk ort som många tror. Jag kollade lite på hemnet och blev genast sugen på att flytta tillbaka till min gamla hemstad... Och glöm inte att självaste odla.nu har sitt säte i Hässleholms kommun
|
|
|
|
|
24-03-2004, 10:10
|
Medlem

|
Svalu alldes rätt - läget är det viktigaste - resten kan man renovera sig till. Det ska bli mitt mantra! Tack för det.
Till Fredi (och andra som kan Skånes geografi) - jo du, jag kollar allt Hässleholms kommun. Att Hässleholm har varit ett - i mina ögon - riktigt trist ställe. Men alla ställen har utvecklingspotential det behövs några glada entrepenörer och en anda bland politiker att vilja vända bilden. Titta bara på Hässleholms kommuns hemsida!
Andra kommuner som jag letar hus i är Osby, Östra Göinge, Örkelljunga, Kristianstad, Bromölla (här är det fint vill jag lova!) Älmhult, Olofström, Sölvesborg. Dessa kommuner har mer eller mindre nära till utmärkta kommunikationsleder. Som exempel: jag kommer snabbare till Köpenhamns centralstation om jag bor i Osby än om jag bor på - det geografiskt närmare - Linderödsåsen eller Österlen. Genom Osby går Södra stambanan t.ex. andra bra kommunikationsorter är Hässleholm (igen!), Kristianstad.
Jag tycker att politikerna ska satsa på utbyggnaden av tågnätet. Det är otroligt viktigt för att "hela Sverige ska leva" och för vår miljös skull. Bind ihop landet fysiskt med tåg och "mentalt" med Internet, så kommer inga orter att känna sig eftersatta och begreppet "bonnläpp" bli musealt.
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|