Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädspaljé
          Dadid
          Inlägg 24-03-2012, 22:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 75 690

Vi har för avsikt att plantera 4-9 träd som skall skapa ett tak mellan vår entré och biluppställingen.
          Ytan är ganska begränsad så träden kommer att stå med 1,5 - 2 meter mellan stammarna.
          Vilka träd lämpar sig för detta? Tanken är att de skall beskäras hårt så att kronorna blir knotiga.
          Platsen är NV-skåne och placeringen på tomten rakt väster om huset.

Viktiga parametrar är:
          - Möjlighet att stå tätt (1,5-2 meter)
          - Inte bli mer än 2,5-3 meter höga
          - Möjliga att gå under kronan alternativt mellan kronorna tills de är över huvudhöjd.

Någon nämnde prydnadsäpple. Fler förslag mottages med tacksamhet.
          När jag tittade runt i somras fann jag bara träd som ar ympade på stam på ca 1,3-1,5 meter. Jag skulle gärna se 1,8 meter.

Se bifogad bild som inspiration..
          Bifogad fil  h_g_H_gan_s__vrepla_233755d.jpg ( 83.81k ) Antal nedladdningar: 55

Mvh

David

P.S. Rubriken skulle vara Trädpergola, men det verkar inte gå att ändra i efterhand. D.S.

Redigerat av Dadid: 24-03-2012, 22:42

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Huggorm
          Inlägg 24-03-2012, 22:52
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Intressant. För att få en såpass låg höjd borde det bästa vara att välja någon buske och hålla den uppstammad. Kanske ett gäng japanska lönnar som man varsamt formar? Någon häggmispelsort går också att stamma upp till pyttesmå trä. Det lär ju ta en del år dock.

Citera
          Cilla
          Inlägg 25-03-2012, 11:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kombinationen 3 meters höjd och att kunna gå under dem ger 1 meters krona och är knappast realistiskt. Träden på bilden är säkert ca 5 meter höga.

Om man inte har tid att vänta på att träd bildar krona högre upp är det bra att beställa på högstam. Då kan man bestämma stamhöjden från början. träden blirr dyrare men å andra sidan funktionella från start.

Vad är det för mark- och jordförhållanden här?
          Är det schaktad mark och små områden utan hårdgjorda ytor blir det svårt att få upp träd men det går att göra om en schaktad mark också så att den fungerar.

Det finns några prydnadsaplar som blir ca 5 meter höga och som man därmed kan stamma upp till gåbar höjd, men markförhållandena avgör - aplarna vill ha lite ler mm.

Redigerat av Cilla: 25-03-2012, 11:14

--------------------

Citera
          Dadid
          Inlägg 13-04-2012, 08:03
          Länk hit: #4

Medlem

Hej igen.
          Vad jag menar med höjden är att jag vill kunna gå raklång under de första grenarna i kronan. Träden skall (heter det?) hamlas hårt.

Igår tog jag en suddig mobilbild på samma träd som jag visat i förra posten. Ännu har inte bladen börjat visa sig. Känner någon igen sorten?

Bifogad fil  20120412_161922_2.jpg ( 169.89k ) Antal nedladdningar: 58

Vad gäller markförutsättningarna är jag inte riktigt säker ännu. Klart är att marken är tämligen lerig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-04-2012, 10:01
          Länk hit: #5

Moderator

Närbild på knoppar krävs för att kunna identifiera, eller ännu hellre löven när de kommer om ett par veckor

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2012, 20:02
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Dadid @ 13-04-2012, 09:03) *
          Hej igen.
          Vad jag menar med höjden är att jag vill kunna gå raklång under de första grenarna i kronan. Träden skall (heter det?) hamlas hårt.

Jag förstår vad du menar med stamhöjd. Och för att man ska kunna gå under kronan krävs ca 2 meters stamhöjd invid stammen (längre ut böjer sig grenarna en bit ned). Detta är svårt att kombinera med ett träd som har sluthöjd 3 meter, eftersom det bara blir 1 meters krona.

Hamling är något annat än att stamma upp. Hamling är att från början beskära kronan så att skottbildning sker från samma ställen, t ex från knutor som det blir så småningom. Skär/hamlar man varje år blir snitten små och snittytorna kan övervalla från knutorna. På vintern har dessa träd utseenden ungefär som krolliljan på vintern med sina fröställningar på rätt utåtstående skaft. Beskärningarna gör man på våren för att stimulera skottbildning.

Träden på din bild är inte hamlade, det är beskurna och regelbundet hårt inhållna. Varje år skär man i ung ved i första hand och därmed blir kronorna lite större varje år. Några år har man varit tvungna att skära i äldre ved, det är därför så ung sparad ved växer i knyckar och kronorna är oregelbundna.

Knuthamling kräver planering från början och att man sedan nogsamt skär så att man inte leder in röta i knutorna.

Knuta:

Bild lånad från www.garderner.blogg.se

Knuthamling passar den trädgårdsägare som vill lägga tid på beskärning och kunskaper om hur man bygger upp hamlade träd. Vanliga är hamlingar som dessa i slottsmiljöer och i stadsmiljöer där trädvårdare utför det, men det är inte en omöjlighet för en intresserad trädgårdsägare.

Knuthamling, friare form

Bild lånad från www.garderner.blogg.se

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-04-2012, 20:40
          Länk hit: #7

Moderator

Klotlönn skulle kanske fungera, om man vill ha ett utseende likt det på bilden i startinlägget. Jag gissar att det är ungefär samma teknik de använt, men det ser inte ut som just lönn. Rätt intressant resultat de fått till i alla fall.

Edit: eller så kan man bygga en pergola och fylla med klätterväxter. Då får man ett tätt och kompakt grönskande tak, och med tiden får man även knotiga och vackra stammar.

Redigerat av Huggorm: 13-04-2012, 20:43

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 13-04-2012, 20:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Kul att du tog med bilden utanför Siba- Jag har sett dessa och undrat varför de släppt upp en gren fr varje knuta, de tunnare som sticker rakt upp.

Det ser ut som de ångrat sig i efterhand att de inte lät grenarna vara längre från början, men det kanske är för att få formen "utåt och sedan uppåt"?

Har någon någon bra förklaring?

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2012, 20:58
          Länk hit: #9

Medlem

Man spar små kvistar från varje knuta om de finns för att det hjälper trädet att få någon liten energi utan att behöva utveckla gren först.

Det är bladen som är trädets energiproducenter. Det tar energi att utveckla knopp till blad, men det tar ännu mer att först behöva utveckla gren med knopp som sedan ska utveckla blad.

--------------------

Citera
          Dadid
          Inlägg 04-05-2012, 13:05
          Länk hit: #10

Medlem

Husägaren är nu kontaktad. Hon är drygt 85 år och har bott i huset sedan det var nytt.
          Träden i frågan är Hagtorn.

Jag står verkligen i valet och kvalet vad jag skall välja.
          Hagtorn är en lösning
          Möjligen kan man hitta på något snyggt med avenbok
          Klotlönn nämndes.
          Pil stämmer bra med landskapet.

Jag skulle gärna lära mig att hamla. Gillar verkligen de bilder Cilla bifogade och har sett många snygga varianter just i slottsmiljöer och städer.

Träden står nära huset så möjligen är rotsystemets utbredning lite intressant. Träden skall ju dessutom stå ca 1,5 m ifrån varandra.

Har ni några konkreta förslag samt tips på vart jag vänder mig för att få tag på 9 blivande träd för en rimlig peng. Att köpa halvvyxna på Plantagen verkar landa på 3-5000 st
          vilket är väldigt mycket pengar mitt i husrenoveringsbestyren.

/David

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-05-2012, 13:20
          Länk hit: #11

Moderator

Skall du ha träd i storleken på bilden direkt så kostar de flera tusen oavsett vilken sort du tar. Pil kan du föröka själv, det är bara att åka iväg till något vattendrag där de växer och kapa några skott. Dessa tar du hem och sätter i jorden och vattnar sedan noga så slår dom rot. Lite sent på säsongen kanske, det görs bäst innan löven slagit ut. Hur som helst växer pil fort så det blir mycket beskärning, och rötterna är också lite besvärliga mot dräneringar och gamla avloppsrör.

Intressant att det var hagtorn, det hade jag inte gissat men när du säger det så ser man att det stämmer. Det finns ju olika sorters hagtorn, man kan köpa häckhagtorn billigt. De är ju små då, men så småningom växer de upp.

Citera
          Dadid
          Inlägg 04-05-2012, 14:12
          Länk hit: #12

Medlem

Jag har inga intentioner att skaffa fullvuxna träd, men vill finna en rimlig väg, som möjliggör passage innan de nått den "färdiga" höjden.

Vi bor på ganska kompakt lera. Piper rötter iväg obehindrat i lerskiktet eller kan man på något vis stävja utbredningen genom att anlägga stora näringsrika gropar i vilka träden planteras?
          Jag inser att oddsen för detta är dåliga, men det är alltjämt värt att fråga.

Redigerat av Dadid: 04-05-2012, 19:29

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 01:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon