CITAT (Dadid @ 13-04-2012, 09:03)

Hej igen.
Vad jag menar med höjden är att jag vill kunna gå raklång under de första grenarna i kronan. Träden skall (heter det?) hamlas hårt.
Jag förstår vad du menar med stamhöjd. Och för att man ska kunna gå under kronan krävs ca 2 meters stamhöjd invid stammen (längre ut böjer sig grenarna en bit ned). Detta är svårt att kombinera med ett träd som har sluthöjd 3 meter, eftersom det bara blir 1 meters krona.
Hamling är något annat än att stamma upp. Hamling är att från början beskära kronan så att skottbildning sker från samma ställen, t ex från knutor som det blir så småningom. Skär/hamlar man varje år blir snitten små och snittytorna kan övervalla från knutorna. På vintern har dessa träd utseenden ungefär som krolliljan på vintern med sina fröställningar på rätt utåtstående skaft. Beskärningarna gör man på våren för att stimulera skottbildning.
Träden på din bild är inte hamlade, det är beskurna och regelbundet hårt inhållna. Varje år skär man i ung ved i första hand och därmed blir kronorna lite större varje år. Några år har man varit tvungna att skära i äldre ved, det är därför så ung sparad ved växer i knyckar och kronorna är oregelbundna.
Knuthamling kräver planering från början och att man sedan nogsamt skär så att man inte leder in röta i knutorna.
Knuta:

Bild lånad från www.garderner.blogg.se
Knuthamling passar den trädgårdsägare som vill lägga tid på beskärning och kunskaper om hur man bygger upp hamlade träd. Vanliga är hamlingar som dessa i slottsmiljöer och i stadsmiljöer där trädvårdare utför det, men det är inte en omöjlighet för en intresserad trädgårdsägare.

Knuthamling, friare form

Bild lånad från www.garderner.blogg.se