Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pioner än en gång!, 22sid att söka i
          Klint
          Inlägg 25-03-2012, 10:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Jag söker här på forumet efter piontrådar finns 22sid. Men många bilder går ej att få upp längre.En tråd som hänvisas till och som jag läste i höstas "pionångest" hittar jag inte.

Det som händer när jag läste var ungefär tvärtom vad jag ville,istället för att veta allt mycket bättre,jag visste ju en del innan,tvivlar jag p det jag redan visste.

Men pioner ska jag ha kosta va de kosta vill! höll jag på att säja,men det är just de har ingen förmögenhet att lägga ut,alltså behöver inte vara nån raritet men de ska blomma någotsånär fort och vara vackra förstås!

Hade ju tänkt skicka efter från odla,men det verkar som det är många som anser att det är bättre att plantera på hösten

Tar det lång tid för de här som säljs nu att komma upp i storlek?

Det står att växterna skickas när det är dags att plantera,men det är ju fler som skriver att de kommit för tidigt att de måste plantera dem i krukor först.

Så nu behöver velmajjan råd igen! Ska jag satsa på dessa små rotknölar eller är det bättre att gå upp lite i pris och plantera större plantor (och ska de isåfall planteras på hösten)?

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          Gunilla T
          Inlägg 25-03-2012, 11:46
          Länk hit: #2

Gäster

Krukodlade pioner kan du plantera nu på våren - kostar lite mera (generallt är inte pioner så dyra om du inte skall ha rariteter) och köper du krukodlat så är chansen till blomning i år relativt stor.

Citera
          KRT
          Inlägg 25-03-2012, 11:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Vad sägs om att göra både och? Köpa några lite större krukodlade som förmodligen blommar redan i år, men fyller på med knölar som kanske bara får blad i år, men som kostar ganska mycket mindre.

Man kan faktiskt så pioner också, om man får tag på frön - men det lär ta längst tid av allt. Å andra sidan, om man har tålamod kan det vara ett bra sätt att få många pioner smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-03-2012, 12:04
          Länk hit: #4

Gäster

Jag har två stycken frösådda Paeonia mlokosewitschii - svavelpion och de är ca 5 år tror jag. Har inte blommat ännu men kommer med ett blad till varje år wink.gif

Kanske blir det en blomma i år - den långa växtperioden är skälet till att de är så dyra. Det är skötseln man betalar för.

Alla pioner tar inte lika lång tid på sig, därför är de också billigare i inköp.

Citera
          KRT
          Inlägg 25-03-2012, 15:19
          Länk hit: #5

Medlem

Kom på en sak - om man köper ett större ex kan man säkert dela det, visserligen får man säkert ingen blomma första året efter delning, men man har två lite större plantor med blad iaf!

Själv har jag två st som blommar - en Sara Bernhardt (tror jag) som fanns när vi flyttade in, samt en röd som jag köpte hösten 2009. Den blommade första gången 2011. Sedan har jag en bunt pioner (6 st) som jag köpt eller fått som "knölar", de har haft blad i 1-2 år nu, men blommor har jag inte sett några ännu..... Dessutom har jag sådder av bla dillpion som jag hoppas ska komma upp nu i vår. Man får ha lite tålamod med pioner - de bli ju bara vackrare med åldern och de lever LÄNGE!!!! Tror faktiskt man måste ha ett 5-10 års perspektiv för att inte tappa sugen alldeles, som Gunilla skriver - när det kommer ett blad till för varje år smile.gif

Redigerat av KRT: 25-03-2012, 15:19

--------------------

Citera
          Klint
          Inlägg 25-03-2012, 15:58
          Länk hit: #6

Medlem

Ja ni har många kloka tankar,jag kan förstå den där känslan när ännu ett blad syns och jag läste om en man som höll på för fullt i trädgården vid 80år,jag sa till min man -Det ska också göra!
          Den där svavelpionerna är väldigt fina , Men nej jag har inte det tålamodet inte i år iallafall.
          Sarah bernard den har jag funderat på även Bowl of beaty fast ibland tänker jag mej 4 röda är väl bondpion då.
          Tror jag satsar på krukodlade i år så får vi se
          Skriv gärna mer i denna tråden om Pioner!

edit:Glömde ju är det nån som vet om Hoortogreen lagt ner jag sökte efter den sidan för den var det många som rekommenderade på de gamla trådarna!

edit2: Gunilla Vilka fina pioner du hade där bland stenarna wub.gif dillpioner om jag inte minns helt fel

Redigerat av Klint: 25-03-2012, 16:16

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-03-2012, 16:31
          Länk hit: #7

Gäster

Jag är absolut inte en tålmodig person men när det gäller trädgård har jag hur långt tålamod som helst - kanske har trädgården lärt mig något? Jag är inte så beroende av omedelbar blomning heller och kan vänta...

Klint! När du bestämmer dig för vilka pioner du vill ha - tänk då att en del blir väldigt stora och tunga, speciellt de som är fyllda och de kräver stöd i någon form, annars lägger de sig vid första regnet. Jag gillar inte fula pionstöd även om jag gjort felköp ibland. Senast för 2 år sedan planterade jag "Festiva maxima" och den blev jättestor och blommorna är tunga! Ångrar mig förstås...men den är vacker och doftar underbart.

Om man nu inte störs av pionstöd så glöm det jag säger...

Jag gillar de enkla pionerna....en av mina herrgårdspioner Paeonia hybrida, den som har dillpionen som en förälder, hade vuxit sig för stor i fjol. Tvungen att dela den i höstas och jag hade ingen aning om ifall det skulle fungera. Man får ta till kniven och det gör ont...jag krukade upp nio skott och planterade ett tillbaks i rabatten. Krukorna ställde jag i jordkällaren och har nyss hämtat upp dem. Hittills har 7 av 9 små knoppar,även den i rabatten kommer nu.

Redigerat av Gunilla T: 25-03-2012, 16:33

Citera
          ingrids
          Inlägg 25-03-2012, 17:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Håller med Gunilla om att det inte är kul med tunga pioner som lägger sig ner, men skulle vilja betona att det förutom de enkla (som jag tycker är vackra men ofta blommar över ganska fort) även finns de halvdubbla, anemonblommande och den japanska formen samt några stadiga sorter av de dubbla man kan snoka rätt på.
          Sedan har jag med framgång planterat barrotade pioner fram till midsommar, det kanske inte är det optimala starten för dem men så länge man ser till att skugga skotten om de är för långa och bleka har jag inte haft några problem. Om man beställer barrotade från utlandet kommer de ofta vid fel tid för Norrland räknat men har man inte värre tjäle än att man kan gräva igenom den så verkar det inte som att de behöver mellanlanda i kruka.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          stennie
          Inlägg 26-03-2012, 08:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

CITAT (Klint @ 25-03-2012, 16:58) *
          edit:Glömde ju är det nån som vet om Hoortogreen lagt ner jag sökte efter den sidan för den var det många som rekommenderade på de gamla trådarna!

Nä! Hortogreen har inte lagt ner du kan beställa här! tummenupp.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Klint
          Inlägg 26-03-2012, 23:55
          Länk hit: #10

Medlem

Ska försöka tänka på det med att de kan bli för tunga,de avbildas ju aldrig så!
          Tack för länken ska gå in nu direkt och kika!
          Karl lagerfield verkar va fin men läste att den liksom de flesta röda pioner saknar doft.Håller ni med?
          Sen fanns ju Belleville....

Redigerat av Klint: 27-03-2012, 00:31

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          KRT
          Inlägg 28-03-2012, 07:32
          Länk hit: #11

Medlem

Försöker komma ihåg om Karl Lagerfield doftar, men minns faktiskt inte smile.gif

En sak att tänka på, om man vill ha flera pioner eller om man vill försöka fröså själv - är att fyllda pioner inte sätter frö, eller iaf i mycket begränsad omfattning.

Jag är helt fascinerad av de vilda arterna, och skulle väldigt gärna vilja ha en Paeonia anomala, en officinalis, och en tenuifolia..... Problemet är ju att man ska ha någonstans att sätta dem wink.gif

--------------------

Citera
          Klint
          Inlägg 28-03-2012, 21:42
          Länk hit: #12

Medlem

Du kan få sätta den hos mej naughty.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          Bee
          Inlägg 29-03-2012, 16:30
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Klint: tänk långsiktigt. Riktigt långsiktigt. Glöm bondpion, dom doftar inte. Plantera en Sarah Bernhard. Förutom den vackra rosa färgen doftar den himmelskt. Och den blir gammal. Finns dom som säger 75 år.

När vi flyttade in i vårt radhus för 32 år sen fanns en vacker väletablerad pion i trädgården. Huset är byggt 1965 och den kan ha planterats då. På den tiden (1980) var vi varken kunniga i trädgård eller särskilt intresserade. Förutom av pionen. Gud så vacker den är! Blommar första veckan i juli och beroende på väder och vind varar kalaset en eller två veckor.
          Jag har satt andra pioner på senare år. Den enda som tagit sig riktigt ordentligt är Edulis Superba. Mer cerise i färgen och doftar också ljuvligt. Men Sarah Bernhard står i en klass för sig tycker jag.
          I år skall jag plantera en Festiva Maxima (vit) där det stått en ros tidigare. Det står andra rosor i närheten men dom blommar inte samtidigt så det kommer att bli bra.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Klint
          Inlägg 06-04-2012, 17:42
          Länk hit: #14

Medlem

Jo jag vet fast långsiktigt det är svårt! Sen om de lever i 75år det gör ju inte jag i varje fall inte fom nu!
          Men det får nog bli en rosa då vill ju att dem ska dofta Kom av mej samtidigt som våren thumbdown.gif
          Bra saker där ska läsa igenom allt igen flera ggr.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 16-05-2012, 08:38
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag råkade visst lägga några pioner i vagnen sist jag var på Rångedala och hade tänkt få dem i backen nu när det är långledigt. Vill de ha soligt eller skuggigt? Jag har läst att de gillar kalk, kan jag slänga i lite äggskal i planteringsgropen?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          KRT
          Inlägg 16-05-2012, 09:29
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 16-05-2012, 09:38) *
          Jag råkade visst lägga några pioner i vagnen sist jag var på Rångedala och hade tänkt få dem i backen nu när det är långledigt. Vill de ha soligt eller skuggigt? Jag har läst att de gillar kalk, kan jag slänga i lite äggskal i planteringsgropen?

Det absolut viktigaste med pioner, och detta kan inte poängteras nog, är att inte planterar dem för djupt!!! Är det krukade ex ska de stå i samma höjd som i krukan och är det knölar ska ovandelen placeras 3-5 cm under jordytan. Om man sätter dem för djupt blommar de inte...

De vill inte stå i helskugga, men det går bra om det är lite skugga någon del av dagen. Mina står soligt, men inte i full sol hela dagen. Inga speciella förändringar av jorden behövs (om man odlar de vanliga bond- och doftpionerna, de rena arterna kan ha andra krav). De växer utmärkt i vanlig rabattjord.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 16-05-2012, 09:48
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (KRT @ 16-05-2012, 10:29) *
          Det absolut viktigaste med pioner, och detta kan inte poängteras nog, är att inte planterar dem för djupt!!! Är det krukade ex ska de stå i samma höjd som i krukan och är det knölar ska ovandelen placeras 3-5 cm under jordytan. Om man sätter dem för djupt blommar de inte...

De vill inte stå i helskugga, men det går bra om det är lite skugga någon del av dagen. Mina står soligt, men inte i full sol hela dagen. Inga speciella förändringar av jorden behövs (om man odlar de vanliga bond- och doftpionerna, de rena arterna kan ha andra krav). De växer utmärkt i vanlig rabattjord.

Det är krukade doftpioner smile.gif Jag har egentligen bara plats på två ställen, nordost resp. sydost, båda mot garageväggen. Så båda får sol del av dagen, sydostsidan kommer förhoppningsvis skuggas lite av en ullungrönn om några år (har beställt trädet men det lär inte vara stort nog att skugga garageväggen de första åren)
          Jag tänkte göra en liten sittplats vid sydostväggen, med prydnadsgräs, bambu och pioner.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Klint
          Inlägg 17-05-2012, 14:25
          Länk hit: #18

Medlem

Låter fint de W!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          Allekulla
          Inlägg 17-05-2012, 15:57
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 76 041

Mina pioner står i fullsol med bra dränering, det gillar de. Jag har provat många olika stöd och tycker att det som fungerar bäst och syns minst (alltså vackrast) är att tidigt sticka ner björkris som de sen får växa upp i. Då lägger de sig inte utmed marken.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 01:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon