Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare som behöver råd
          Lyckabo
          Inlägg 27-03-2012, 08:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 62 438

Hej alla glada odlare!

Det här blir mitt första inlägg här men jag har läst det mesta.

För några veckor sedan var vi och köpte ett begagnat växthus, juliana 10 m2, nu ska vi börja sätta upp det kommande helg (om vädret tillåter). Nu vet jag inte hur jag vill inreda det, plantera direkt på mark eller i krukor/hinkar. Tycker det låter lite svårare att odla direkt på marken, tänker på allt jobb med att byta ut och el förbättra jorden. Jag har sett att en del odlar/driver upp i ganska stora "lådor", ofta är dom svarta och uppställda på ganska enkla ben. Det tycker jag verkar vettigt men var får man tag i såna??

Jag ska odla chili och tomat i första hand samt driva upp olika plantor.

Växthuset har 4 öppningsbara fönster som jag nu beställt 2 automatiska fönsteröppnare till, tog lite extra bultar också, såg att en del var trasiga.

Är det något annat jag behöver tänka på innan vi försöker oss på att få upp växthuset? Allt ligger huller om buller men men....
          Jag har aldrig odlat i ett växthus tidigare men har alltid velat haft ett, är såååååååååååååå glad över att äntligen få prova på det.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          rosita
          Inlägg 28-03-2012, 14:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Grattis till växthuset!

Jag har stensatt golv med bra isolering under och odlar också i hinkar och krukor. Jag driver också upp en hel del plantor och kan rekommendera hyllor längs väggarna, de slukar många små krukor.

Jag hade nog skaffat automatiska fönsteröppnare till alla 4 fönsterna, det blir ett himla passande annars, när solen värmer och det är viktigt att det inte blir för varmt.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          KRT
          Inlägg 28-03-2012, 14:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Ett tips från en som håller på med växthusanlägning kust nu smile.gif
          Hur har ni tänkt sätta fast det i marken? Mitt växthus kommer på Fredag och jag har hållit på att gräva i ett tag nu, eftersom jag ska sätta det på en "murad" sockel av lecablock.... Som placeras på makadam på 60 cm djup för att undvika tjäle och sättningar.

Inser att grunden kanske inte är det roligaste att tänka på och lägga ner energi på, men efter att man bestämt sig för om man ska odla i bäddar eller i krukor, är nästa sak man måste ta itu med att bestämma sig hur man ska göra med grunden.

Tänk också på om du vill dra in el och/eller vatten, då måste det förberedas redan när man gör grunden.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Lyckabo
          Inlägg 02-04-2012, 23:12
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för era svar!
          Nu har vi fått snö sad.gif
          Ja, ja, det försvinner väl snart, så fort vi hinner ska vi gjuta ner plint samt gräva ur lite och lägga en markduk. Vatten har jag alldeles intill så det behöver jag inte tänka på, hm el, ja det kanske man bör ha fast jag inte tänkt värma upp det hela. Nu fick jag nåt mer att fundera på. Kanske bäst att jag köper 2 till fönsteröppnare iaf då, trodde det skulle räcka med 2, vilken tur att det finns folk här som vet bättre smile.gif

Hyllor på väggarna hade jag tänkt sätta upp mes sen har jag sett en del som skriver att man ändå inte kan ha så mycket tyngd på dom? Går och funderar på fristående hyllor, det måste väl funka??

Är sugen på en vinranka nu också, undrar om det är på gränsen till för litet med 10m stort växthus?

Citera
          rosita
          Inlägg 03-04-2012, 08:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jodå, fristående hyllor är ju bra, men det tar mycket golvplats. Jag har 6 hyllor som sitter fast med konsoller i väggarna, för jag driver fram massor med plantor. Jag har även fristående hyllor som slukar många plantor, men jag hade aldrig fått plats med allt utan vägghyllorna. Men det ser du efter ett tag, om du behöver mer plats. Vägghyllor kan man skaffa efter hand som man behöver dem.

Många har vinranka i växthuset, men jag tycker att den tar för mycket plats. Vinrankor fyller snart ut mer än halva utrymmet. Men, även det beror ju på vad man vill ha ut av det hela och hur man kommer att använda sitt växthus.

Lycka till!

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Lyckabo
          Inlägg 04-04-2012, 08:02
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (rosita @ 03-04-2012, 09:00) *
          Jodå, fristående hyllor är ju bra, men det tar mycket golvplats. Jag har 6 hyllor som sitter fast med konsoller i väggarna, för jag driver fram massor med plantor. Jag har även fristående hyllor som slukar många plantor, men jag hade aldrig fått plats med allt utan vägghyllorna. Men det ser du efter ett tag, om du behöver mer plats. Vägghyllor kan man skaffa efter hand som man behöver dem.

Många har vinranka i växthuset, men jag tycker att den tar för mycket plats. Vinrankor fyller snart ut mer än halva utrymmet. Men, även det beror ju på vad man vill ha ut av det hela och hur man kommer att använda sitt växthus.

Lycka till!

Jaså en vinranka tar så mycket plats, hm, då är det inget för mig, inte till en början iaf. Det ska bli så roligt när jag äntligen kan börja flytta ut allt i växthuset, det är väl då jag ser hur jag på bästa sätt ska kunna utnyttja platsen på bästa sätt, har jag tur så får jag upp det nu i påskhelgen, beror lite på vädret smile.gif

I går planterade jag om chili, såg på en gång att jag blev tvungen att minska på dom plantorna, jag vill ju få plats med annat också.

Citera
          KRT
          Inlägg 04-04-2012, 08:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

El är bra till mer än om man vill värma upp växthuset, kanske vill du ha en lampa där ute, så man kan sitta och njuta även när det är mörkt? Eller ha en ljusslinga på vintern bara för att ge stämning? Eller en fläkt på sommaren för att cirkulera luften, om det blir jättevarmt.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Lyckabo
          Inlägg 10-04-2012, 07:40
          Länk hit: #8

Medlem

Nu har jag fått upp mitt växthus, vi hann precis före regnvädret som vi har nu. Det känns så skoj och skönt att det står på plats, nu har jag grus inuti, ev kommer jag att lägga lite plattor i mitten.

Stod nyss och kikade på aluminiumprofilerna, hur sätter man fast hyllor? Och hur eller vad ska man fästa krokar och liknande i taket?? Det är ju bara spår jue.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 19:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon