Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jorddjup (nära berget) för stora/halvstora träd?, Vilka träd klarar en ganska "grund" jord?
          Tullia
          Inlägg 02-04-2012, 11:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 942

Jag vill plantera två nya träd på framsidan. De bör få en någorlunda vettig sluthöjd, för estetikens skull. Problemet är att det är berg bara ett par decimeter ner under ytan. Jag kan byta ut jorden och höja upp - till en viss gräns. Kanske kan jag få till 3-4 dm. De ska helst klara zon 4.

Jag är lite sugen på katsura och hängask, men det kanske är kört? Jag vill att de ska kännas som riktiga "träd" och inte stora buskar, ge höjd, karaktär och lummighet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Bassam
          Inlägg 02-04-2012, 12:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Det finns många duktiga kompisar Som kan hjälp dig om de vet tillexempel vad hög träd och display och vad vill du njuta av blommor eller blad.
          H.Bassam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-04-2012, 12:57
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Träd kan klara sig med tunn jord utan problem, jag var just ute och sågade upp stora, nedblåsta granar som stod direkt på berget, de hade växt igenom det tunna jordlagret och parkerat rakt emot stenen. De breder ut rötter långt åt sidorna istället, för att slutligen nå ner i någon skreva där de hittar vad de söker. Problemet med tunn jord är att där snabbt blir torrt, beroende på hur det ser ut runt om och så. Och både katsura och ask vill ha mycket vatten, så de är inte optimala träd för sådana lägen. Det perfekta är tall, men de är ju inte direkt lummiga. Någon ek eller oxel kanske? Eller rönn, det är träd som fungerar i alla lägen.

Citera
          Petter
          Inlägg 02-04-2012, 13:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 8 831

Litet jorddjup medför i första hand två problem: torka och dålig förankring.
          Är läget vindskyddat och fuktigt så går det nog bra, men annars måste du nog välja andra växter eller åtgärda problemen på något sätt. Näring hämtar träd ändå ofta ytligt, så där är det viktigare med en tillräckligt stor yta för rötterna att breda ut sig på.

Huggormen var snabbare smile.gif

--------------------

Citera
          Tullia
          Inlägg 02-04-2012, 13:05
          Länk hit: #5

Medlem

Absolut! yes.gif

Det skulle vara trevligt om topparna kom en bit över 5 meter - men det kan falla vid en helhetsbedömning.

Det är oviktigt med blommor eller sprakande höstfärger. (Kanske t o m negativt.)

Känslan ska vara "träd", och det behöver inte vara något exotiskt eller extravagant över det. Lite "maffigare" än en vanlig björk hade dock varit kul.

Anledningen till att jag funderade på katsuran är att jag tycker att den luktar gott (trevligt vid entré och brevlåda) och ser "helt ok" ut i övrigt.

Hängasken är "maffig", vacker, och jag gillar tanken att gå in under de hängande grenarna.

Citera
          KRT
          Inlägg 02-04-2012, 13:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Katsuror är känsliga för torka, vi har en som faktiskt började sloka en liten smula när det var som torrast en sommar och då var den ändå etablerad... Dessutom har jag ännu inte sett en Katsura med en stam - de tenderar att vara flerstammiga.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Tullia
          Inlägg 02-04-2012, 13:12
          Länk hit: #7

Medlem

Och jag är riktigt seg på att svara... Mitt tidigare svar var till Bassam.

Där jag funderade på att plantera en hängask växer det nu en björk. Borde finnas tillräckligt med vatten då? Om jag vattnar mycket i början? Tror varken att det är skyddat eller extremt utsatt, något mitt emellan.

Läget för katsuran är ganska liknande.

Tack för förslagen.

Citera
          Petter
          Inlägg 02-04-2012, 13:51
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 8 831

Om det går med björk så går det nog med ask. Annars kanske körsbär kunde vara något? De bli stora och luktar gott på hösten.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-04-2012, 14:05
          Länk hit: #9

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (KRT @ 02-04-2012, 14:09) *
          Katsuror är känsliga för torka, vi har en som faktiskt började sloka en liten smula när det var som torrast en sommar och då var den ändå etablerad... Dessutom har jag ännu inte sett en Katsura med en stam - de tenderar att vara flerstammiga.

Har du vägarna förbi Uddevalla så titta in på "Nisses växter", de har ett ganska stort, enstammigt exemplar växande mitt på gården, mellan alla träd och buskar de har till salu

Björk är ganska torktåliga, så det är inte säkert att ask kommer trivas. Av alla inhemska träd vi har är nog asken den med hårdast krav på sin växtplats

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 05:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon