Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snål, Vad innerbär det för dig
          ingrid fuxwall
          Inlägg 04-04-2012, 20:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

att vara snål

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Meriona
          Inlägg 04-04-2012, 20:25
          Länk hit: #2

Gäster

Svår fråga faktiskt, men för mig innebär det nog att vara missunnsam.

Den har det en betydelse till i vår familj eftersom sonens pappa är finlandssvensk, där innebär ordet att man är väldigt förtjust i någonting.

(Snål på godis t.ex.)

Citera
          Peztis
          Inlägg 04-04-2012, 20:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag tänker nog också att vara missunnsam. Man kan vara det både mot sig själv och andra.

Jag är det nog emellanåt fast då kallar jag det för att jag är ekonomisk och sparsam. blush.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2012, 20:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker också det är en svår fråga men om man inte unnar vare sig själv eller andra något utöver det absolut nödvändigaste trots att man har råd så tycker jag nog att man är snål. Att man vägrar skaffa sig saker som skulle underlätta tillvaron kanske.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 04-04-2012, 21:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jättesvårt! Egentligen är det ett så vitt och flummigt begrepp så det går nästan inte att precisera, tycker jag. Men jag landar nog trots allt i närheten Stintans definition, men ändå inte riktigt.
          Det finns ju de som är snåla mot sej själva men kan vara generösa t.ex mot barn och/eller barnbarnen... och vice versa.

Missundsam tycker jag egentligen inte alls stämmer. Det kan någon vara som unnar sej själv hur mycket som helst utan att blinka men allt utöver det lilla extra som andra får eller unnar sej ogillas oavsett om det berör den egna plånboken eller ej.
          Man behöver inte ens känna avundsjuka (eftersom man själv inte känner något behov av "saken") för att kunna vara missundsam. Andra ska helt enkelt inget ha bara.

Redigerat av Cacki: 04-04-2012, 21:22

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 04-04-2012, 21:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

I min synonymordbok står både "girig", "missunnsam" och "sniken", men inget av detta håller jag med om. Kan utan vidare beskriva mig själv som "snål", men inget av det andra. Dvs. jag håller hårt i de pengar jag har, men anstränger mig inte särskilt för att skaffa nya...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2012, 21:52
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Cacki @ 04-04-2012, 22:21) *
          Jättesvårt! Egentligen är det ett så vitt och flummigt begrepp så det går nästan inte att precisera, tycker jag. Men jag landar nog trots allt i närheten Stintans definition, men ändå inte riktigt.
          Det finns ju de som är snåla mot sej själva men kan vara generösa t.ex mot barn och/eller barnbarnen... och vice versa.

Missundsam tycker jag egentligen inte alls stämmer. Det kan någon vara som unnar sej själv hur mycket som helst utan att blinka men allt utöver det lilla extra som andra får eller unnar sej ogillas oavsett om det berör den egna plånboken eller ej.
          Man behöver inte ens känna avundsjuka (eftersom man själv inte känner något behov av "saken") för att kunna vara missundsam. Andra ska helt enkelt inget ha bara.

Iof så finns det ju såna också så man kan nog vara snål på mer än ett sätt.

Tycker också att missunsam är något annat än snål.

--------------------

Citera
          solbrud
          Inlägg 04-04-2012, 22:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 74 915

Snål kan för mig betyda människor som inte unnar sig något alls förutom det allra nödvändigaste trots att de har råd.
          Snål behöver inte vara detsamma som ekonomisk utan ekonomisk kan ju vara att man snålar på nåt för att kunna unna sig annat man vill ha eller uppleva.

När människor som helt enkelt är beräknande och alltid utnyttjar andra för att tjäna ekonomiskt på det utan att någonsin bjuda igen. Det tycker jag är snålhet.

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-04-2012, 22:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Snål för mig är att inte vilja ge ifrån sig nåonting och det behöver inte bara materiella saker eller pemgar, kan lika gärna handla om empati. Snål i betydelsen sugen på något har jag också hört eftersom jag är född i Österbotten och har släktinger där men jag tror inte det var det som ts frågade efter. Ett roligt uttryck är, h*n är så snål att h*n skriker när h*n skiter för då måste h*n lämna ifrån sig något. biggrin.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2012, 22:42
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (malcolm @ 04-04-2012, 23:11) *
          Snål för mig är att inte vilja ge ifrån sig nåonting och det behöver inte bara materiella saker eller pemgar, kan lika gärna handla om empati. Snål i betydelsen sugen på något har jag också hört eftersom jag är född i Österbotten och har släktinger där men jag tror inte det var det som ts frågade efter. Ett roligt uttryck är, h*n är så snål att h*n skriker när h*n skiter för då måste h*n lämna ifrån sig något. biggrin.gif

Ja man brukar ju säga ibland att snålvattnet rinner när man ser något riktigt mumsigt.

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 04-04-2012, 23:29
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Meriona @ 04-04-2012, 21:25) *
          Svår fråga faktiskt, men för mig innebär det nog att vara missunnsam.

Den har det en betydelse till i vår familj eftersom sonens pappa är finlandssvensk, där innebär ordet att man är väldigt förtjust i någonting.

(Snål på godis t.ex.)

Håller med dig! Jag är själv finlandssvensk och nu är jag så snål efter påskgodis att snålvattnet rinner! w00t.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          jaj-51
          Inlägg 05-04-2012, 06:18
          Länk hit: #12

Gäster

Snål är för mig ett ord som betydelsen varierar för.

Exempel
          "Jag är snål med saltet i maten"
          " Han är snål äter bara gårdagen bröd"

Ordet blir värdelattat både possetivt och negativt

Citera
          Christa
          Inlägg 05-04-2012, 19:48
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag hade en gång sällskap med en kille som var snål. Han halkade hellre omkring på isen än köpte broddar för under hundralappen.

Han tankade aldrig bilen för mer än 100 kr per gång så mätaren stod nästan alltid och viftade nära tomt. Undrar hur han gör nu...

Citera
          Motti
          Inlägg 05-04-2012, 20:10
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Snål är man väl när man skriker på toa när man gör numer 2 fear.gif Nej allvarligt ,det är väl när snålheten bedrar visheten ! Och så ska man ha i minnet att den dagen man slutar jordelivet så är den fracken tom som man begravs i .Man ska leva nu ! det som är så kallat framtiden vet man inte ett dugg om så lev nu a0a.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 05-04-2012, 21:32
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Undrar om det inte är lättare att bli kallad snål om man har gott om pengar. Ordet snål får ett vidare begrepp. En miljonär skall ju inte samla rabattkuponger för då är h*n snål.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 05-04-2012, 22:13
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Hatar rabbat kuponger och annvänder dom aldrig därför att de där jäkla kupongerna är ju bara skitsaker sådant som man inte annvänder om man käkar husmanskost ,rabbatkuponger innerbär Cockacola fiskpinnar Mamma scans köttbullar GB glass GOdis och annan skråpmat som tex Chips .

Citera
          jaj-51
          Inlägg 06-04-2012, 05:13
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Motti @ 05-04-2012, 23:13) *
          Hatar rabbat kuponger och annvänder dom aldrig därför att de där jäkla kupongerna är ju bara skitsaker sådant som man inte annvänder om man käkar husmanskost ,rabbatkuponger innerbär Cockacola fiskpinnar Mamma scans köttbullar GB glass GOdis och annan skråpmat som tex Chips .

Oj inget ICA kort? Använder alltid mina rabattkuponger som kommer med Buffe.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-04-2012, 06:28
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag tror att risken är rätt stor att man blir kallad snål när man har ont om pengar och ibland säger "jag kan inte göra/köpa det där för jag har inte råd". Många som har en fast inkomst kan inte föreställa sig att man verkligen inte har några pengar. Jag har hört en bekant kalla en gemensam bekant för snål, väldigt nedlåtande samtidigt som jag vet att han inte är elak, det var nog bara obetänksamhet, han har alltid haft jobb helt enkelt medan hon har varit sjuk länge och blivit lurad på pengar osv osv så hon har precis som jag varit tvungen att göra snålhet till en livsstil. Det säger ju inget om hur generös man egentligen är.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-04-2012, 07:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Snål är den som är närmast sjukligt rädd att göra av med pengar och som hellre avstår från något man egentligen vill ha om man inte kan få någon annan att betala..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 06-04-2012, 08:12
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (RibesRubusVitis @ 04-04-2012, 22:51) *
          I min synonymordbok står både "girig", "missunnsam" och "sniken", men inget av detta håller jag med om. Kan utan vidare beskriva mig själv som "snål", men inget av det andra. Dvs. jag håller hårt i de pengar jag har, men anstränger mig inte särskilt för att skaffa nya...

Det är väl snarare att vara sparsam det.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon