Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mossa i gräsmattan
          seme2
          Inlägg 09-04-2012, 12:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 779

Har under en tid letat efter billigare alternativ till det dyra "Mossa Gti" och i forumet hittat ett betydligt billigare, nämligen järnsulfat. Dock funderar jag över hur mycket jag ska dosera av järnsulfatet och vatten. Någon skrev 1 dl till 9 l vatten, en annan skrev 1,5-2 dl till 10 l vatten, frågan är då vilket som är rätt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Gunilla T
          Inlägg 09-04-2012, 17:45
          Länk hit: #2

Gäster

Det bästa du kan göra för din gräsmatta är att gödsla gräset så det blir livskraftigt. Att använda mossmedel tar bort mossan för stunden men om marken är näringsfattig kan inte gräset konkurrera med mossan och den kommer tillbaka. Järnsulfat sänker dessutom pH värdet i jorden vilket försämrar gräsets konkurrenskraft.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 09-04-2012, 20:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Håller med Gunilla.

Så här års är vår matta en mossmatta ("skogstomt" med i huvudsak vandrande skugga, men också partier av mer skugga och söderläge-sol)). Sedan gödslar vi med Algomin, ett par-tre gånger per säsong eller vad det nu är (sambon är här boss). Gräset sätter fart, tar över. Och vi har en gräsmatta, utom möjligen i de skuggigaste partierna, vilket kan betecknas som en moss-gräsmatta (tycker mycket om de partierna också).

Vi klipper mattan ofta (inte superkort). Låter gräsklippet gå tillbaka till mattan. Bra gödning.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2012, 21:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (seme2 @ 09-04-2012, 13:30) *
          Har under en tid letat efter billigare alternativ till det dyra "Mossa Gti" och i forumet hittat ett betydligt billigare, nämligen järnsulfat. Dock funderar jag över hur mycket jag ska dosera av järnsulfatet och vatten. Någon skrev 1 dl till 9 l vatten, en annan skrev 1,5-2 dl till 10 l vatten, frågan är då vilket som är rätt?

Den sista doseringen låter rätt bra fast det brukar stå på förpackningen. Annars kan du googla lite på järnsulfat, finns en hel del att hämta på nätet. Sen är det som de andra skrivit viktigt att gödsla med lämplig gödning så gräset sätter fart. Enligt min mening är det dock helt omöjligt att få bort mossa enbart genom gödsling mm. Tittar man ner mellan grässtråna på även den finaste gräsmatta hittar man mossa som bara väntar på att ta över.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bengt i Särö
          Inlägg 10-04-2012, 00:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 402
          Medlem nr: 60

CITAT (seme2 @ 09-04-2012, 13:30) *

Hej seme2.

Jag är nog skeptisk till gödning och syr ror uppe på mossan som Gossen Ruda skrev.
          Jag skall berätta var jag använder,jag använder ett sopaggregat till gräsklipparen (Husqvarna) och kör över
          gräsmattan,då blir den som ny,och sedan kan jag tänka mej att ge den lite konstgödning.
          Men det är ett problem om man inte har någon plats för mossan,för mossa blir det i stora lass.

Citera
          seme2
          Inlägg 10-04-2012, 18:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 779

Tack för alla svar jag fått av er. Då blir det till att gödsla lite :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 11:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon