Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Slänt i zon 6-7, 100 kvadratmeter slänt...
          LundaKarin
          Inlägg 11-04-2012, 14:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 30 775

Hej,

jag hjälper min lillebror och hans familj lite med att planera trädgården runt det nybyggda huset. De bor i högt upp i Östersund, zon 6-7. Problemområdet är den uppschaktade slänten ner mot grannen nedanför. Den är ca 3 meter bred, 30 meter lång och rätt brant. Vätter nästan rakt mot väster.

Anläggningsfirman föreslog praktspirea 'Odensala' (5 st) och finsk pil (Salix fragilis bullata) (254 st). I mina ögon är det väldigt mycket spirea...

Jag tror det kan vara fint med träd som ramar in utsikten över Storsjön och Frösön, men kanske något smalare... pelarrönn?

Och som underplantering, kanadensiska låga rosor? flocknäva? pratensis norrländska ängsfröblandning?

Jag bor i Lund själv och känner mig osäker på vad som är tillräckligt tufft för att klara både slänt och klimat och vara hyfsat realistiskt ekonomiskt. Någon norrländsk odlait som kan hjälpa mig?

Allt gott! /Karin

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Gåsis
          Inlägg 11-04-2012, 14:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Det är nog lite gynnsammare än zon 7 mitt i Östersund. Sen beror det väl lite på hur blåsigt och utsatt han bor. En tur på växtvaruhuset kan nog ge en del nya idéer, dom är duktiga där. Sen tycker jag han ska kika lite på buskaget vid curlinghallen, det är rätt fint med Alm, blodhägg och lite annat smått och gott. Lycka till!

/Åsa

Citera
          Bengt i Särö
          Inlägg 11-04-2012, 22:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 402
          Medlem nr: 60

CITAT (LundaKarin @ 11-04-2012, 15:25) *
          Hej,

jag hjälper min lillebror och hans familj lite med att planera trädgården runt det nybyggda huset. De bor i högt upp i Östersund, zon 6-7. Problemområdet är den uppschaktade slänten ner mot grannen nedanför. Den är ca 3 meter bred, 30 meter lång och rätt brant. Vätter nästan rakt mot väster.

Anläggningsfirman föreslog praktspirea 'Odensala' (5 st) och finsk pil (Salix fragilis bullata) (254 st). I mina ögon är det väldigt mycket spirea...

Jag tror det kan vara fint med träd som ramar in utsikten över Storsjön och Frösön, men kanske något smalare... pelarrönn?

Och som underplantering, kanadensiska låga rosor? flocknäva? pratensis norrländska ängsfröblandning?

Jag bor i Lund själv och känner mig osäker på vad som är tillräckligt tufft för att klara både slänt och klimat och vara hyfsat realistiskt ekonomiskt. Någon norrländsk odlait som kan hjälpa mig?

Allt gott! /Karin

Hej Karin.

Om det var min slänt,så skulle jag plantera Rosa rugosa tvärtemot vad Naturvårdsverket rekommenderar.
          Blommar vackert och är mycket tålig och binder hela slänten,inget ogräs.
          Billigt +bra för naturen med mat hela vinten för djuren och dej själv med härlig Nyponkräm.
          Detta är reklam för Rosa rugosa som inte Naturvårdsverket tycker om.

Bifogad fil  Rosa_Rugosa_H_ck.jpg ( 196.11k ) Antal nedladdningar: 16

Citera
          LundaKarin
          Inlägg 12-04-2012, 05:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 30 775

Tack för era svar! Jag ska tipsa dem om planteringen vid curlinghallen och om personalen på Växtvaruhuset. Jag har faktiskt funderat lite på vresrosor, jag trodde inte de var lika aggressiva i högre zoner som de är här i Skåne.

Vad tror ni om de andra idéerna jag hade? Eller någon som har helt andra förslag?

/Karin

Citera
          ingrids
          Inlägg 12-04-2012, 08:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag kan nog hålla med dig om smala träd som sticker upp som utropstecken ur den lägre planteringen. Har köpt en bok om former i trädgården och det som blir konstigt med anläggningsfirmans förslag är att allt blir "bulligt", med t.ex. pelarrönn, rosor och nävor får du utropstecken, vasformer och små runda kullar (lite grann beroende på sort av ros och näva).

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 13:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon