CITAT (LundaKarin @ 11-04-2012, 15:25)

Hej,
jag hjälper min lillebror och hans familj lite med att planera trädgården runt det nybyggda huset. De bor i högt upp i Östersund, zon 6-7. Problemområdet är den uppschaktade slänten ner mot grannen nedanför. Den är ca 3 meter bred, 30 meter lång och rätt brant. Vätter nästan rakt mot väster.
Anläggningsfirman föreslog praktspirea 'Odensala' (5 st) och finsk pil (Salix fragilis bullata) (254 st). I mina ögon är det väldigt mycket spirea...
Jag tror det kan vara fint med träd som ramar in utsikten över Storsjön och Frösön, men kanske något smalare... pelarrönn?
Och som underplantering, kanadensiska låga rosor? flocknäva? pratensis norrländska ängsfröblandning?
Jag bor i Lund själv och känner mig osäker på vad som är tillräckligt tufft för att klara både slänt och klimat och vara hyfsat realistiskt ekonomiskt. Någon norrländsk odlait som kan hjälpa mig?
Allt gott! /Karin
Hej Karin.
Om det var min slänt,så skulle jag plantera Rosa rugosa tvärtemot vad Naturvårdsverket rekommenderar.
Blommar vackert och är mycket tålig och binder hela slänten,inget ogräs.
Billigt +bra för naturen med mat hela vinten för djuren och dej själv med härlig Nyponkräm.
Detta är reklam för Rosa rugosa som inte Naturvårdsverket tycker om.
Rosa_Rugosa_H_ck.jpg ( 196.11k )
Antal nedladdningar: 16