Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klätterhortensia och plåtvägg, Kan man få klätterhortensian att klättra på plåt?
          grönsaksfia
          Inlägg 13-04-2012, 13:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 49 564

Hej mina trädgårdsvänner,

Har en byggnad på tomten som inte direkt är så snygg att titta på. Hade nu en idé om att plantera lite klätterhortensia för att få det att se lite gladare ut.

Byggnaden har en plåtbeklädnad och jag få inte skruva i plåten för gubben... så min fråga är: kan man få klätterhortensian att klättra med sina sugfötter direkt på plåten?

Plåten är lackad (typ som takplåt- fast röd) och den är i fint skick. Jag bor i zon 4 och vi pratar om en östervägg och en norrvägg som står rätt så skyddat till.

Hoppas ni kan ge mig lite råd smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          ingrids
          Inlägg 13-04-2012, 13:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Hm, jag har för mig att murgröna inte "fäster" på plåt så det är tveksamt om hortensian gör det. Kan du bygga en stadig fristående spalje en bit ut som ger något att klättra på?

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Unni
          Inlägg 15-07-2012, 07:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem nr: 71

Hej, jag lyfter tråden eftersom jag är lite nyfiken på om du provade på plåten? Jag har nämligen en relaterad fundering: jag vill klä in en avlagd gungställning av traditionellt snitt i klätterväxter. Det är ju också målad metal. Ok, ganska avskavd, men ändå. Det vore bra om jag slapp hjälpa till genom att trä ståltråd eller liknande. Rosor skulle väl funka, men helst något som klamrar sig närmre intill ställningen.

/Unni

Citera
          grönsaksfia
          Inlägg 24-02-2013, 16:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 49 564

CITAT (Unni @ 15-07-2012, 07:05) *
          Hej, jag lyfter tråden eftersom jag är lite nyfiken på om du provade på plåten? Jag har nämligen en relaterad fundering: jag vill klä in en avlagd gungställning av traditionellt snitt i klätterväxter. Det är ju också målad metal. Ok, ganska avskavd, men ändå. Det vore bra om jag slapp hjälpa till genom att trä ståltråd eller liknande. Rosor skulle väl funka, men helst något som klamrar sig närmre intill ställningen.

/Unni

Hej,

I höstas var mina klätterhortensia inne på sitt andra år mot plåtväggen och det såg faktiskt ut till att dom klättrar fint mot plåten.

Nu under vintern har vi hur mycket snö som helst så jag vet inte helt hur det har gått med snötryck och så, men jag lägger upp någon bild så snart dom har tinat fram smile.gif

Till våren skall jag testa att plantera en vildvin mot österväggen då jag tror att klätterhortensian får liiiite för mycket sol (dom på norrväggen trivs mycket bättre). Skall bli spännande att se om den "klättrar" lika bra

Redigerat av grönsaksfia: 24-02-2013, 16:40

Citera
          Peztis
          Inlägg 29-03-2013, 23:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Unni, du kanske ska tänka dig växter som slingrar sig upp i stället för de som fäster sig med sugrötter? Humle är ju en variant men då får du rensa varje år.

Bara en tanke...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Unni
          Inlägg 05-07-2013, 15:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem nr: 71

Mmmm...det blir nog slingermetoden istället. Jag tror också det blir bättre. Och då kanske inte klätterrosor funkar heller för de "hakar" väl fast sig på taggarna. Då kommer de nog hasa ner. Klematis borde funka. Hur är det med Pipranka? slingrar den?

Humle vill jag inte gärna slåss med...vet att den vinner :-)

/Unni

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon