CITAT (johan1983 @ 12-05-2012, 22:29)

Dom har två-tre-fyra spretiga stammar. Dock inget som till skillnad från bilden kan liknas vid en "huvudstam" utan alla ser lika "viktiga" ut.
Jag har läst att man ska klippa bort alla utom en samt binda upp den.
Men det känns inte roligt att gå loss med sekatören på mina plantor.
Jag klippte inte nåt på mina första år. Jag har nog en 3-4plantor på ett avstånd av kanske två meter (och där växer också klätterros, vinranka och trumpetranka), så jag håller mina inom strama ramar jag klipper mina på sensommaren-hösten och ev dött på våren. Har lite olika antal stammar på mina har valt dom som sett kraftigast ut och som varit mest utspritt (så man inte får stammar som är förnära varandra) någon har bara en stam medan andra har 4,, tror inte det är så jätte viktigt i antal. Sedan rensar jag ut resten av grenarna och låter det vara grenar upp till och håller fritt nertill så det blir luftigt. Men har sett vissa som har dom som täckande klätterväxter och ändå får frukt. Jag klipper hårt för att dom inte ska ta över, deras årstillväxt är enorm.
CITAT (johan1983 @ 23-05-2012, 01:15)

Jag planterade ut dom igen idag. Det kanske tar knäcken på dom?
Dom är köldtåliga och klarar sig långt upp, så dom behöver ingen vintertäckning och trivs nog bättre på friland det dom är känsliga för är sen vårfrost vilken kan skada dom svårt om dom har mycket nya blad och skott.
Dom dör nog inte men såklart kan dom bli störda av att flyttas hit och dit. Men dom är tåliga och tar sig nog snabbt igen.