Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att så, driva upp och handskas med en tomatplanta
          heinrich_stubel
          Inlägg 08-05-2012, 22:34
          Länk hit: #1

Gäster

Detta är en seriös tråd. Vill ha färska TO-MATer ( to mat, dvs till mat) på bordet i sommar/höst.

Jaha ja. Så var tiden inne. Efter många om och men har jag fattat ett beslut. Jag ska ge mig på den ädla konsten att föda upp en tomatplanta från grunden och ge den en omgång som heter duga om den inte skänker mig tomater i mängder.

Nu undrar jag hur jag skall gå tillväga för att förverkliga denna dröm och uppnå stordåd. Ekvationer som beskriver själva tillvägagångsättet är kanske inte nödvändiga, men åtminstone en oerhört detaljerad beskrivning är essentiel.

Kan börja med att förklara vad jag vet än så länge. Hade tänkt att genomföra cirkusen på följande sätt:

1. Jag grabbar tag i en lagom stor kruka eller annat ihåligt fanskap med liknande egenskaper.

2. Jag slänger i vanlig jord direkt från trädgården eftersom jag inte orkar köpa så-jord.

3. Planterar ett frö i varje kruka (jag letar rätt på flera), trycker ner fröna en halv cm, och vattnar, placerar dem soligt (i full sol), och håller det ständigt fuktigt?

Frågorna är då följande: Ska tomater stå i full sol, eller ska de stå skuggigt? Hur ofta skall man vattna? Hur lång tid dröjer det får att jag planterat fröna tills jag får en planta med tomater på? (har flera olika sorters tomatfrö).. Eller är det rent av för sent att så nu i maj?

Redigerat av heinrich_stubel: 08-05-2012, 23:32

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Anja Danmark
          Inlägg 09-05-2012, 06:24
          Länk hit: #2

Gäster

Du kan så nu - men du får en meget sen sæson - formentlig vil du ikke have modne tomater før engang sidst i august sad.gif

Hvis jeg var dig, ville jeg nok i stedet købe et par planter - så kan du få frugt et par måneder tidligere.

Men det er ikke godt at plante i ren jord fra haven, som bliver meget kompakt i krukke - synes helt klart, at du skal købe en enkelt pose plantejord for at få det bedst mulige ud af dine tomater smile.gif

De vil gerne have en varm plads med sol og læ og må ikke tørre ud, så der skal vandes en del. I varme perioder hver dag...

Du kan også plante direkte i jorden, men så skal du vente en måneds tid endnu, til jorden er varm nok - en konstant kold jord får planten til at mistrives. Den skal helst være 15 grader et godt stykke nede, hvor rødderne er. Men de er lettere at passe og skal ikke vandes så ofte.

Citera
          Peztis
          Inlägg 09-05-2012, 14:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Generellt så brukan man förkultivera tomater lite tidigare, dvs mars-april, lite beroende på var man bor.

Så dem inne nu, när de har grott vill de stå lite svalare men ljust till det att du kan sätta ut dem i början av juni då de ska stå så ljust och varmt som du kan ge dem. Glöm inte att avhärda dem då.

Tänk på att det finns olika sorter där en del vill ha växthus och andra klarar friland. Vissa kräver uppbindning, ska tjuvas (ta bort skotten i grenvecken), andra ska inte tjuvas (t ex busktomater) men det står på påsen eller så får du googla på den sort du skaffar in.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          RitRat
          Inlägg 09-05-2012, 21:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

En tomatplanta blir inte nöjd med bara en vanlig "blomkruka", den är för liten. Minst 10 liter jord vill den ha för att producera tomater. Alltså en plasthink med hål i botten, kanske?

Lite grunder av frösådd och omskolning:
          Först sår man fröna i vanliga krukor eller byttor, några st. frön ihop. När plantorna är ca 6-10 cm höga, planteras de om var för sig i kanske 10 cm:s krukor. Efter någon vecka till ytterligare större krukor, eller till slutlig växtplats.

Du har skrivit detta i Krukväxt-avdelningen. Tomat är dock ingen krukväxt, de trivs inte i bostadsrum, det är inte bra miljö för dem. I växthus, mycket varm södervägg ute, eller glasveranda är bättre.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-05-2012, 07:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

+Man brukar så i liten kruka, en liten fröplanta brukar inte må bra av att stå i en jättekruka.

+Tomat är näringskrävande jag planterar i ren kogödsel på påse.

+Som alla andra säger det är extremt sent så nu tar ju en 7-8v innan plantan är stor nog att blomma och sedan tar det ju runt 7-10v ytterligare innan man får första frukten. Rekommenderar att du köper en planta istället ifall du vill ha frukter under sommaren och satsa på att så nästa år istället.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          fvd
          Inlägg 10-05-2012, 15:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Eller också kan du köpa färdiga tomater !

--------------------
          Zon 1

Citera
          RitRat
          Inlägg 11-05-2012, 19:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Frågeställaren 'heinrich_stubel' har inte svarat nu på tre dagar. Han kanske blev chockad av alla svaren....? Hallå? Har du fortfarande planer på att odla tomat?

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          niggle
          Inlägg 11-05-2012, 20:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem nr: 26 668

CITAT (fvd @ 10-05-2012, 16:19) *
          Eller också kan du köpa färdiga tomater !

Ursäkta, men är du galen?
          Var köper man tomater som håller samma kvalitet som hemodlade?
          Det där var lite provocerande, tycker jag.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 02:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon