Hej! Jag läste i en artikel här på odla.nu om sommarbuddlejan (Buddleja alternifolia) som ska vara tåligare och blomma tidigare än den vanligare B. davidii. Är den lika bra på att dra till sig fjärilar? Vet någon var man kan köpa den i Bohuslän eller Göteborgstrakten? Något mer man bör veta? Det är väl knappast rätt tid att plantera buskar nu, men ibland blir man nyfiken ändå...
Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35
Hej hopp
Jag har en b. alternifolia sedan ett par år. Köpt på dåvarande BP-plantor här i gbg. Denna drar inte fjärilar som daviida och får heller inte frön så "lätttilgängligt". Jag menar - klart den får frön men dom verkar försvinna. Daviidans blommor är mer samlade och lätta att ta frön från (och jättelätta att fröodla) det verkar inte funka med alternifolian, har inte sett den på frölistor etc.
Att den är härdigare änn daviidan tvivlar jag på. Min växer väldigt långsamt.
Det är (eller kommer nog att bli) en vakert formad buske med smala silvriga blad och rosa doftande blommor. Lite exotiskt olivaktikt utseende.
Tack för svaret, Louise! Det får nog bli davidii i alla fall, för det är i första hand en "fjärilsmagnet" jag vill ha. Kul att höra att den är så lätt att fröodla, för jag har redan sått lite sådana frön i min källare.