CITAT (Azur @ 23-05-2012, 14:36)

Sälg är åtminstone här i stockholmstrakten mycket allmänt förekommande.
Möjligt att du har rätt om Stockholmstrakten då det var länge sen jorden brukades i de trakterna och därmed har bönder inte plockat bort dom överallt. Men i Sverige som helhet har dom minskat väldigt mycket, faktiskt till kritiska nivåer.
CITAT (Huggorm @ 23-05-2012, 18:21)

Sågar man ner en sälg så skjuter den gärna nya skott från stubben och blir en buske. Är det trångt utvecklar den en bra stam och blir ett träd utan tendens till buskighet.
Häromkring är sälgen relativt vanlig, men den skall ju få plats tillsammans med allt annat i de 19% av skogen som inte är gran eller tall
Alltså har den blivit behandlad av människor eftersom sågar inte förekommer i naturen.
Men tack ändå, då jag inte visste att den gjorde detta när man sågar ner den. Jag gör ju inte så

CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2012, 20:19)

Sälgen blir sällan gammal, insektsangrepp och svampar brukar göra sitt till. Däremot frösår den sig villigt. Att den skulle vara sällsynt och hotad betvivlar jag.
Just därför den är så viktig, vilket jag förklarade tidigare, biologisk mångfald.
Att du betvivlar är ju upp till dig att ändra på. Det är bara att söka fakta bland naturvårdarkretsar. Fråga NSF eller kanske tom WWF känner till det.
Man vill ofta inte höra det som får en att må dåligt och är man den som alltid ska gallra bort allt man inte tycker om utan grundlig kunskap om hur viktiga de olika arterna är för en balanserad biotop så vill man inte ha den kunskapen.